DTM

ADS: Duitse Grundlichkeit bij DTM

Duitse GrundlichkeitBij de derde uitvoering van DTM 2003 werd nog eens het oude cliché van de Duitse Gründlichkeit bewezen. Voor de pitbox van Manuel Reuter lag een klein beetje grid. Dus werd de stofzuiger ter hand genomen en het beton (!) met de stofzuiger gezogen. Om daarna nog eens na te schrobben. Ook de paaltjes die de afscheiding vormen worden nog eens goed ter hand genomen en de vloerbedekking (!) in de box van Bernd Schneider wordt ook nog eens gezogen.

      

       

AUTOSPORT.nl was op de zondag te gast in het heilige der heilige: racecontrol. Waar alle disciplines bij elkaar komen en letterlijk en figuurlijk de beslissingen vallen. Het inzetten van een safety car, een drive through penalty noem het maar op; hier wordt het beslist! 

    

Naar goed gebruik in het DTM wordt er veel aandacht besteed aan de startopstelling. Ruim drie kwartiertjes van te voren verschijnen de auto's ten tonele, deze worden door de monteurs de grid opgeduwd, de coureurs worden in open auto's rond gereden, er lopen bekende mensen uit de TV- en sportwereld rond. Ook wordt het geheel door een swingende band opgeluisterd. Deze hadden meteen hun jongste drummer meegenomen. Goed beschermd tegen het harde motorengeluid van de auto's speelde hij mee. Maar of het in de maat was?



  



Het ZDF (een van de grote Duitse nationale TV zenders) heeft wellicht toch met een schuin oog gekeken naar de Formule1 uitzendingen van RTL5. De statische uitzendingen uit het verleden worden dit seizoen opgefleurd door frisse ideen. Het OPEL Team Holzer met de rijders Reuter en Menu is het proefkonijn voor de nieuwe cameravoering.Voor de pitstops heeft men een helm van een monteur voorzien van een kleine camera aan de zijkant. Bovendien heeft men bovenop de tankinstallatie nog een cameraatje geinstalleerd die een mooi overzicht van boven moet geven op de pitstop van het team.Zodoende moet het publiek voor de buis nog nadrukkelijker de actie van het DTM ervaren.

   

In het voorprogramma van de DTM 2003 is tweemaal het prestigieuze Trofeo Maserati op bezoek. Op de Nürburgring beet men het spits af. Tijdens een perslunch op de zaterdagmiddag werd een en ander over de klasse verteld en de toekomst plannen van Maserati belicht voor participitatie in de FIA GT. De persvoorlichter van Maserati stelt een van de rijders voor, Prins Albert von Thurn und Taxis. Adelijk bloed dus in deze cup! 



De Marshals Club Nürburgring (zeg maar de lokale OCA) willen hun hobby en het circuit behouden en zeggen dus overduidelijk op de bestelbus JA tegen de Nürburgring.

   

Tekst en fotografie: Boudewijn Pieters 

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet