Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

ADS: De Champcars op Brands Hatch




Op een overvol Indy-circuit op Brands Hatch heeft Sebastien Bourdais zijn eerste ChampCar overwinning geboekt. Dat ChampCars in Engeland populair zijn, bleek al 's morgens vroeg. Rond half negen zat het in de Paddock Hill bocht al gezellig vol. Opvallend is dat je hier, in tegenstelling tot Nederland, hele gezinnen (van baby's tot opa's) op het circuit ziet. Dekentje op de grond en picknicken!

Tekst: Hans Marco Paap
Foto's: Malcolm Griffiths, Gavin Lawrence en Philip Abbott - LAT Photographic




De startprocedure was typisch Amerikaans: volkslied, vuurwerk en het drietal grand-marshalls Emerson Fittipaldi, Mario Andretti en Damon Hill dat het "gentlemen, start your engines" uitsprak.



Onder redelijk goede weersomstandigheden (bewolkt en af en toe een zonnetje) wrongen de 19 ChampCars zich door Paddock Hill Bend. Afgezien van wat duwwerk met Fernandez verliep alles zonder problemen. Paul Tracy pakte de kop voor het Newman-Haas duo Bourdais en Junqueira. Dit drietal liep iets uit op de rest van het veld.

Na de eerste pitstop kwam Bourdais voor Tracy de baan weer op. Junqueira viel terug door achterblijvers. Dominguez had een goede pitstop en schoof op van de zesde naar de vierde plaats. Inhalen was nagenoeg onmogelijk, zelfs de rijdende chicanes Lavin en Camathias konden bijna niet worden ingehaald. Een lapchart bijhouden was deze dag dan ook een saaie bedoening.

In de 82e ronde bezocht Alex Yoong voor de tweede keer dit weekend de grindbak in Druids. Na de herstart kreeg het publiek een van de weinige inhaalmanoeuvres in Paddock Hill Bend: voorgeschoteld Moreno ging buitenom bij Monteiro. Vlakna de tweede pitstop viel Tracy met een rokende en vervolgens vlam vattende auto uit.

De race wordt vervolgens zonder veel inhaalmanoeuvres uitgereden. Newman-Haas pakt de dubbelzege, met Bourdais voor Junqueira en Dominguez als goede derde. Een evenement dat voor herhaling vatbaar is, maar dan wel graag op de lange baan, zodat ook echt kan worden ingehaald!



In de rij voor een handtekeningsessie van alle rijders.



Op de zondag en de maandag werd er naast de ChampCars een prachtig bijprogramma verreden. Een hoogtepunt waren de twee BTCC-races, waarvan de eerste een echte klapper was. Een schitterend gevecht tussen een Honda (Matthew Neal), twee Vauxhalls (Muller en O'Neill) en een MG (Hughes), dat in de laatste bocht op discutabele wijze werd beslist. Daarnaast een Formule Renault race met 30 wilde rijders (de grindbak in Paddock Hill Bend leek wel een autokerkhof) en een klassieke Formule Ford race (30 rijders) waarbij de kop veelvuldig wisselde. Dat het ook in Engeland economisch allemaal wat minder gaat bleek wel uit een aantal andere klassen: bij de Porsches slechts 12 auto's en 18 Renault Clio's is ook niet echt veel.
Opvallend was het einde van de dag: zeer veel van de toeschouwers bleven totdat de laatste race was afgelopen. Dat was pas om half zeven!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet