Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Zondag 11 mei, SUPER RACE DAY op Zandvoort

SUPER RACE DAY is een geheel nieuw race-evenement.Op deze dag rijden tien klassen een compleet programma.Zeven kwalificatie trainingen en zestien races, waarvan twee endurance races van een uur. Het zijn clubraces voor toerwagens.


De organisator, de stichting DNRT is 8 jaar geleden gestart met het organiseren van clubraces voor auto's en motoren beter bekend als "Zomeravondcompetitie". Pure breedtesportevenementen met lage financiële en emotionele drempel.
Autoracen is niet meer elitair. Vanaf € 4.000 is het mogelijk om een seizoen te racen. Inmiddels nemen 700 autoracers en 400 motorracers aan de "ZAC" deel.
In totaal werden tot nu toe ca 170 racedagen georganiseerd. Dit is de eerste wedstrijd met publiek want het DNRT heeft wat te bieden. Grote velden, sportieve strijd, korte pauzes, machtige wedstrijden voor de deelnemers, maar ook om naar te kijken.

Zondag 11 mei, SUPER RACE DAY op Zandvoort
De Klassen:

TOER, SPORT EN SUPERSPORT.
Toer en GT wagens van allerlei merk en soort.
De klassen worden ingedeeld naar snelheid, volgens de Siemens Ranking.
De meest snelle in de Supersport, de minst snelle in de Toer. Sport is de tussengroep.

VOLVO 360 GEEN MODENA KLASSE
Deze weinig populaire auto bleek uiterst geschikt om mee te racen.
Kleine wijzigingen hebben de wagen nog geschikter gemaakt.
Zodra de eerste 360 de baan op komt moet iedereen toch minimaal glimlachen.
Dat houdt niet op tot ver na de wedstrijd. Gekker moet het niet worden.
Het veld heeft inmiddels meer dan 40 deelnemers en groeit snel.

PORSCHE KLASSE
Een Porsche rijder is een soort. Zij rijden dus in een aparte klasse.
Alle modellen van 911 tot 944 in aanzienlijke variatie.
Sportieve auto's, sportieve mensen, sportieve races.

SEAT ENDURANCE CUP
Normaal rijdt deze klasse in ee dagvullend programma races van 4-12 uur.
Deze dag wordt een uursrace gereden met vier rijbeurten dus drie pitstops.
Ofwel de ca 50 wagens maken 150 pitstops in een uur.
De wedstrijd telt mee voor de nationale Cup maar met halve punten.

BMW-Mc GREGOR CUP
Twee klassen rijden in deze cup; de BMW 318ti-compact klasse en de BMW 325ti-compact klasse.
Ook deze klasse, die normaal 2- of 3 uursraces rijdt, doet vandaag een uursrace.
De race telt mee voor de Mc Gregor Business Cup, een rijderswissel verplicht.

BMW E30 KLASSE
De stap omhoog na de Volvo 360 klasse. De BMW 325i van het type E30.
Nog steeds zeer kosten vriendelijk door relatief lage aanschafprijs en grote betrouwbaarheid van de wagen. De auto's rijden met standaard motoren.
Er mogen slechts veranderingen aangebracht worden die weinig kosten.
De clubraceklasse bij uitstek.

BMW E-30-MODIFIED
In deze klasse mag de 325i in veel opzichten gewijzigd worden.
Dat is aan de rondetijden goed te zien.
E30 en E30-M rijden in een wedstrijd maar met gescheiden start.

SAKER SPORTSCAR (www.sakermotorsport.nl)
Dit is de nieuwste klasse van het DNRT, die in de loop van dit jaar van start gaat.
Dichte sportscars met een prachtige vormgeving.
De auto rijdt in de pauze een aantal demonstratieronden.
Ook de Saker is een (voor racebegrippen) goedkope sportwagen.
Verwacht wordt dat de kosten per jaar, afschrijving, banden, brandstof, onderhoud en inschrijfgeld onder de € 20.000.- Daarbij is rekening gehouden met lichte schades.

DE WEDSTRIJDEN
Het grote aantal trainingen en wedstrijden is slechts mogelijk met een strak schema.
De pauzes tussen de wedstrijden zijn kort, het afslepen van gestrande voertuigen gaat zeer efficiënt. Alle klassen rijden een training en twee wedstrijden, m.u.v. de Seats en de BMW Compacts die een training en een uursrace rijden.
Het circuit wordt zeer efficiënt gebruikt en het inschrijfgeld blijft daardoor laag.

ZOMERAVOND MARSHALLS OFFICIALSCLUB (www.z-a-m.nl)
De ZAC heeft een eigen officialsclub die gewend zijn zeer snel en efficiënt te werken.
Bovendien is vriendelijkheid naar deelnemers en publiek troef.
De marshalls zijn vrijwilligers en doen het voor hun plezier. Dat kan je ook zien.
De deelnemers racen voor hun plezier.
Met elkaar is het mogelijk gebleken om uiterst prettige wedstrijden te organiseren.
Nu komt daar voor het eerst publiek bij en dat zal het totale plezier verder vergroten.

MEERIJDEN MET EEN RACEWAGEN OVER HET CIRCUIT
In de pauze kunnen 25 bezoekers een ronde meerijden over het circuit.
Een spannende belevenis. Selectie door loting.

ENTREE IS GRATIS
Voor de mensen die een vrijkaart ophalen bij de sponsors en relaties van het DNRT.
Deze staan vermeld op de poster die in aanzienlijke hoeveelheid is verspreid en ook te vinden is op de site van het DNRT (www.dnrt.nl).
Wie op de dag van de wedstrijd zonder vrijkaart naar het circuit komt betaalt € 10.-
Er is toegang tot het duinterrein, de paddocks en de hoofdtribune.

ZOMERAVONDCOMPETITIE
Het zijn clubraces met lage financiële en emotionele drempel.
Het is breedtesport voor een grote groep mensen.
Primair opgezet voor de cursisten van Rensport School Zandvoort (www.rsz.nl).
De formule is geslaagd.
De moderne racesport had de laatste 50 jaar ca 250 actieve deelnemers.
Met de deelnemers van het DNRT is het totaal nu ca 1000.
Ook in slechte economische tijden gaat de groei door.
Door het Jos Verstappen effect, overdadige snelheidscontroles, maar vooral omdat de gelegenheid nu wordt geboden om op een prettige manier met autoracen te starten.
De stichting DNRT organiseert dit jaar in totaal 35 wedstrijdevenementen.
In 2004 zullen dat er mogelijk 42 zijn of 49.
De vraag is of dat het resultaat is of het begin van een nieuwe racetoekomst
Voor de komende zes jaar zijn nog negen nieuwe klassen gepland.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet