NK Formule Renault

NK Formule Renault: Dubbele revanche voor Benjamini (lang)

 



Na zijn pech tijdens het openingsweekend met Pasen heeft Benjamini op overtuigende wijze revanche genomen. Benjamini schreef tijdens de 'Race Against Aids' op het TT Circuit Assen beide wedstrijden in het Habo DaCosta Formule Renault 2000 kampioenschap op overtuigende wijze op zijn naam. De tweede race werd van alle spanning beroofd door een zware crash waarbij vijf rijders betrokken waren. Gelukkig bleven alle coureurs ongedeerd. Door zijn derde en vierde plaats blijft Paul Meijer de leider in de tussenstand van het kampioenschap.  

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Gerrie Hoekstra en Ronald Fleurbaaij

Minimale training

Ondanks dat geen van de rijders eerder met een Formule Renault 2000 op het TT Circuit Assen had kunnen testen, waren de trainingsmogelijkheden minimaal. Slechts op de zaterdagochtend waren er twee korte vrije trainingen, in de loop van de middag gevolgd door de officiële kwalificatie. Omdat de vrije trainingen ook nog eens voor een groot deel op een natte baan werden afgewerkt, was het bij het begin van droge kwalificatie direct dringen bij de uitgang van de pitsstraat.



Spannende kwalificatie
Na een aantal ronden was het Stefan de Groot die de snelste tijd voor zich opeiste, direct gevolgd door Benjamini, Paul Meijer en Junior Strous. Op een negende plaats Giedo van der Garde wiens ervaring op het TT Circuit beperkt was gebleven tot een paar verplichte ronden tijdens het race-examen. Na ongeveer een kwartier trainen besloot een aantal rijders, waaronder Olivier Tielemans en Xavier Maassen, de diverse grindbakken van het TT Circuit te verkennen. De daaropvolgende gele vlaggen waren voor de resterende rijders het signaal om de pits op te zoeken. De Groot en Tielemans werden nog de pits ingesleept, Maassen moest de rest van de training vanuit de grindbak toekijken. Nadat de overgebleven rijders het asfalt weer hadden opgezocht, gingen de tijden snel oplaag. 



Eerst was het, uiterst verrassend,  Yelmer Buurman die de tweede plaats voor zich opeiste, waarna vervolgens Strous zich op de eerste positie nestelde. Uiteindelijk was het echter Benjamini die in één van de laatste ronden zichzelf definitief naar pole position lanceerde. Een uitstekende prestatie van de voormalig KNAF Talent First-rijder. Ook Van der Garde had zich, naar mate de ervaring met het nieuwe circuit toenam, uitstekend naar voren gewerkt en belandde op een vierde startplaats. De volgorde was daarmee: Benjamini, Strous, De Groot, Van der Garde, Buurman en pas op de zesde plaats de dubbele winnaar van Zandvoort, Meijer. Hoe competitief de Formule Renault 2000 is, mag blijken uit het feit dat de eerste acht rijders zich binnen 0,8 seconde plaatsten! 



Feest

Uiteraard was Benjamini uiterst gelukkig met zijn eerste Renault-pole. "Het ging meteen goed. In Zandvoort waren we ook wel snel maar zat het op de belangrijke momenten tegen. Ik heb nog wel wat geluk gehad. Ik gleed van de baan tegen de banden. Omdat ik op eigen kracht weer weg kon, mocht ik doorrijden. Pas daarna zette ik mijn snelste tijd. Het is trouwens toch al een goede dag voor ons SL-team. Vieth en Bräck die in Zandvoort meededen, hebben dit weekend een race voor het Duitse kampioenschap. Vieth heeft daar niet alleen de pole position gehaald maar ook de eerste race op zijn naam geschreven."

(On)tevreden

Met een tweede en een vierde plaats mocht ook Van Amersfoort Racing niet klagen. Strous: "Ik ben tevreden, ook al is het geen pole position. Alles klopte nu wel. In Zandvoort was de voorbereiding ten opzichte van de anderen nog te kort. Het werkt erg prettig met dit team." Hoewel hij daar geen enkele reden toe had, was Van der Garde minder te spreken. "Ik heb te weinig ronden gehad om de baan goed te leren kennen. Er zijn bochten die nog sneller kunnen. Ik had verder naar voren willen staan."



Wiel

Meijer was uiteraard niet blij met zijn zesde plaats maar had wel een duidelijke verklaring. "In de derde ronde ben ik ergens overheen gereden, ik had toen de derde tijd staan. Ik kreeg een klap in het stuur, het moet iets van een steen geweest zijn. Toen ik binnenkwam, stond het voorwiel scheef. Tijd om te repareren was er echter niet. Ik ben nog wel doorgereden, maar mijn tijd heb ik daardoor helaas niet meer kunnen verbeteren."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet