Formula Ford

Formule Ford: Dubbele zeges voor Nelson van der Pol en Helmert-Jan van der Slik (lang)

 



De dubbele zege in het algemeen klassement tijdens de Paasraces konden de beide rijders van Geva Racing niet herhalen. Nelson van der Pol en Helmert-Jan van der Slik wonnen op TT Circuit Assen wel beiden twee keer hun klasse.  

Tekst: Roy van der Laan
Foto's Gerrie Hoekstra en Ronald Fleurbaaij  

 

Voor de nieuwe rijders in de Van Uitert Formule Ford  verliep de voorbereiding op de dubbele race van de klasse niet optimaal. Op vrijdag waren er geen vrije trainingen, zodat de onervaren coureurs op zaterdagochtend het circuit moesten leren kennen. Probleem: in de vrije training was het circuit nog halfnat, de rest van het weekeinde werd op een droge baan verreden.

In de enige kwalificatietraining was Ardi van der Hoek de snelste. "Mijn eerste pole position!", aldus de zeer tevreden rijder van MP Motorsport. Nelson van der Pol (Geva Racing) reed de tweede tijd. "Ik heb geen ervaring op Assen. Voorafgaande heb ik de baan verkend met een personenauto", vertelde de winnaar van de eerste race van de Van Uitert Formule Ford op Circuit Park Zandvoort. "Mijn tweede startpositie is dus niet verkeerd."

Trainingsproblemen

Michel Florie en Michael Mason deelden de tweede rij, voor Helmert-Jan van der Slik. De snelste man in de First Division was niet blij met zijn vijfde tijd algemeen. "Ik had veel last van onderstuur. Normaal stel ik mijn auto af in samenspraak met onze engineer Sepp Koster en met mijn oom Isaac, die zijn er nu beiden niet."   

Mike Stoffels stelde de tweede startpositie in First Division veilig. "Ook voor mij is dit mijn eerste ervaring op Assen", aldus de 16-jarige rijder. "Ik had een snellere tijd kunnen rijden. Net nadat ik twee nieuwe banden had laten monteren, brak de gaskabel."

Marijn van Kalmthout moest genoegen nemen met de derde startplaats in First Division. "Ik had geen vrije ronde, daarnaast was de afstelling van mijn Van Diemen niet goed."



Helaas telde het deelnemersveld nog maar 13 auto's. Het nieuwe BDP team, met als rijders Miranda van Middendorp en Leon van Munster, was niet van de partij.

Race 1 voor Nelson

Ardi van der Hoek had weinig profijt van zijn pole position. "Ik had moeite om de eerste versnelling in te schakelen. Toen het gelukt was, had ik geen tijd meer om mijn motor op voldoende toeren te brengen", vertelde hij. "Ik was kwaad op mezelf, waarna ik mezelf voor de eerste bocht ook nog verremde." De eerste bocht betekende het einde voor Mike Stoffels, Rogier Jongejans en Hansepeter de Jong.



Nelson van der Pol profiteerde van de slechte start van Ardi en nam de leiding, voor de supergoed gestarte Helmert-Jan van der Slik, Michel Florie en Mark Nachtegeller. Van der Slik hield zijn achtervolgers enigszins op; zijn Mygale 2000 kon op Assen het tempo van de nieuwere auto's niet helemaal volgen. Zijn teamgenoot Van der Pol sloeg dankbaar meteen in de beginfase al een gaatje. In de tweede ronde schoof Florie op naar de tweede plaats.

Na enkele ronden besloot de wedstrijdleiding om een safety car in te zetten, naar aanleiding van het incident vlak na de start. Dit was ongunstig voor de raceleider, die zijn voorsprong als de spreekwoordelijke sneeuw voor de zon zag verdwijnen.



Verrassing

De 'herstart' kwam voor Nelson niet als een verrassing. "Ik zag dat de lichten van de safety car uit waren, en dus dat ik bij de volgende doorkomst weer gas kon geven." Michel Florie en Helmert-Jan van der Slik hadden echter de indruk dat de safety car er nog een ronde aan zou plakken. "De safety car reed de ingang van de pitstraat voorbij, dus ik dacht: we gaan nog een ronde", aldus Florie. Er blijkt speciaal voor de safety car echter een speciale ingang na de GT-chicane te zijn (een hek dat de wedstrijdleiding kan openzetten) waardoor de tempo aangevende Audi 'opeens' verdwenen was.

Nelson van der Pol sloeg dus meteen weer een gat met zijn achtervolgers en behield deze voorsprong tot op de finish. Michel Florie werd tweede, voor Ardi van der Hoek (zijn eerste podiumplaats in de Van Uitert Formule Ford !) die in de slotfase kans zag om Helmert-Jan van der Slik naar de vierde plaats te verwijzen. Laatstgenoemde won wel de klasse First Division.

De winnaar van de race presteerde iets bijzonders: hij reed niet alleen in de laatste ronde van de wedstrijd de snelste ronde, deze tijd was ook sneller dan de pole-tijd!

Los rempedaal

Helmert-Jan van der Slik maakte een nagenoeg perfecte start. "Ik klom van de vijfde naar de tweede plek", vertelde hij. Later moest hij toezien hoe achtereenvolgens Michel Florie en Ardi van der Hoek hem passeerden. "Mijn auto komt snelheid tekort ten opzichte van hun nieuwere exemplaren", verklaarde hij. Marijn van Kalmthout, tweede in de First Division, maakte ook een goede start. "Daar schoot ik weinig mee op, want in de eerste bocht moest ik door het gras om een andere auto te ontwijken." Marijn kampte in de race met veel overstuur.

Jan-Paul van Dongen had een heel ander probleem. "De bovenzijde van mijn rempedaal zat los en verdraaide steeds tot voor mijn gaspedaal." De telg uit de bekende racefamilie zag toch nog kans om derde te worden in de First Division met zijn Van Diemen 2000. 


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet