DTM

DTM: Overwinning Bernd Schneider, Albers vijfde



Zoals de DTM vorig jaar ophield, zo begon de serie dit seizoen: met een overwinning van Mercedes-Benz-coureur Bernd Schneider in een race, waarin de regen een belangrijke rol speelde. Schneider won met een voorsprong van 28 seconden voor zijn Zwitserse merkgenoot Marcel Fässler en regerend kampioen Laurent Aiello (Abt-Audi TT-R). Christijan Albers eindigde dankzij een clevere pitstopstrategie op een uitstekende vijfde plaats, achter de Fransman Jean Alesi. Patrick Huisman werd dertiende, een plaats voor Jeroen Bleekemolen. Bij Opel zit het tempo er duidelijk weer in: drie van de zes auto's van het merk uit Rüsselsheim eindigden in de top tien.

Tekst: René de Boer  
Fotografie: Boudewijn Pieters


DTM Hockenheim Het weer speelde de DTM-rijders en teams danig parten. Aanvankelijk werd gegokt op droog weer, zodat alle 21 auto's op Dunlop-slicks vertrokken. Al tijdens de opwarmronde echter werden de eerste regendruppels zichtbaar en in de eerste ronden begon het steeds sterker te regenen. Dat deed de meeste coureurs besluiten om aan het eind van de derde ronde binnen te komen voor een bandenwissel.
 

 



Hectiek in de pitstraat bij de bandenwissels

Drie rijders bleven op de baan omdat hun respectievelijke teamgenoten eerst moesten wisselen: Christijan Albers, Jeroen Bleekemolen en Marcel Fässler. Dat zou nog een cruciale rol spelen in de uitkomst van de race. In de vierde ronde stuurde wedstrijdleider Roland Bruyseraede namelijk de Audi RS6-Safety Car de baan op, omdat de condities te gevaarlijk waren. "Nog een ronde later en ze hadden er allemaal afgelegen", zei de aimabele Belg later in reactie op commentaar dat de Safety Car wellicht niet nodig zou zijn geweest. Met pijn en moeite hielden Albers, Bleekemolen en Fässler achter de Safety Car hun auto's op slicks in bedwang en wachtten zo af tot ze aan het einde van de zesde ronde binnen mochten komen voor hun eerste verplichte pitstop, die volgens het reglement pas na een zesde van de wedstrijd mag worden gemaakt. Die strategie lukte, en zo hoefden zij elk eenmaal minder binnen te komen dan de rest van het veld, die allemaal nog twee stops moesten maken.



Op de natte baan waren er de nodige aanvaringen en excursies



Ook Stefan Mücke ploegde door het grind

Bernd Schneider had van dat alles geen last. De Duitser demonstreerde in de regen en daarna op de opdrogende baan weer eens zijn klasse en stelde uiteindelijk een overtuigende zege veilig. Met zijn 36e DTM-zege staat hij nu gelijk op de ranglijst met Klaus Ludwig.



Overwinning voor Schneider, nummer 36 in de rij

Achter Schneider kon Marcel Fässler opklimmen naar de tweede plaats, voor regerend kampioen Laurent Aiello in de Abt-Audi TT-R. De twee Nederlandse Mercedes-rijders Christijan Albers en Patrick Huisman kregen het weer eens met elkaar aan de stok: in de 13e ronde kwamen ze met elkaar in botsing in de strijd om de dertiende plaats. "Hij gooide gewoon veel te vroeg het gat dicht", zei Patrick Huisman. "Dit was nergens voor nodig, hij had hem er niet naast moeten zetten", luidde het commentaar van Albers. Mercedes-sportdirecteur Haug was "not amused... Albers werd uiteindelijk nog keurig vijfde, Huisman had na diverse aanvaringen te maken met wegliggingsproblemen en eindigde als 13e.



Albers en Huisman hadden het - weer eens - met elkaar aan de stok

Jeroen Bleekemolen daarentegen kreeg de complimenten van Opel-sportbaas Volker Strycek. "Hij heeft uitstekend gereden en kon het tempo van routiniers als Aiello en Fässler bijhouden. Petje af, echt waar", zei de Duitser. Bleekemolen zelf was ook tevreden met zijn resultaat. "Natuurlijk, de veertiende plaats is niet enorm, maar ik heb wel veel geleerd en ik heb de auto op de baan gehouden. Dat was toch uiteindelijk de bedoeling." Bij Opel was men ook content met drie Astra's onder de eerste tien, en dat terwijl de auto's pas op donderdag voor de wedstrijd klaar waren. "Dat bewijst dat onze strategie juist was. Het duurt even, maar we komen eraan", kondigde Volker Strycek aan.



Jeroen Bleekemolen, geflankeerd door broer Sebastiaan en vader Michael, maakte een verdienstelijk DTM-debuut

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet