Supercar Challenge

DSC: Dutch Supercar Challenge: Spektakel in optima forma

Ook in de autorensport merken we de gevolgen van de economische malaise waarin Nederland zich bevindt. Misschien juist daardoor ziet de toekomst voor de Dutch Supercar Challenge er zonnig uit. Immers, in deze klasse kan je zoveel plezier beleven voor een relatief laag budget.  Een eenvoudig technisch reglement is de basis en het is mogelijk met een goede wagen de strijd aan te gaan voor het kampioenschap. Ook de goede onderlinge sfeer draagt hieraan bij,  respect op de baan voor elkaar betekent weinig blikschade en een sportieve strijd.



De Dutch Supercar Challenge is opgedeeld in drie divisies, GT, Supersport en Sport. De indeling per divisie is gebaseerd op de verhouding tussen het motorvermogen en het gewicht van de wagen zonder rijder. Voor de divisie Sport geldt, meer dan 5.0 kilo per PK, Supersport meer dan 3,5 kilo per PK en GT , meer dan 2,5 kilo per PK.Als voorbeeld, een GT Porsche met 450 PK, (gemeten aan de wielen) moet dus minimaal 1125 kilo wegen.



Het minimum gewicht wordt telkens tijdens de wedstrijden vastgesteld en het vermogen wordt op een mobiele vermogenstestbank voor en na wedstrijden steekproefsgewijs gecontroleerd.Voor wagens welke qua ontwerp sterk afwijken kunnen aanvullende gewichteisen worden gesteld.
Na afloop van een wedstrijd krijgen de eerste drie deelnemers per divisie extra gewicht toegewezen oplopend tot maximaal 90 kilo na drie overwinningen op rij. Afhankelijk van de plaatsingen in de volgende wedstrijden wordt dit extra gewicht weer afgebouwd.
Op deze wijze worden kleine verschillen in de wagens onderling glad getrokken en komt het winnen dus aan op echte stuurmanskunst.
Het technische reglement stelt voornamelijk eisen aan veiligheidsvoorzieningen zoals de rolkooi, benzinetank en stuurinrichting e.d. maar geeft geen beperkingen qua motortype, cilinderinhoud en aërodynamica.



 

Seizoenstart
Tijdens de Paasraces op Zandvoort maakt de Dutch Supercar Challenge een fantastische start van het seizoen door met een vol veld van zevenenveertig deelnemers te starten.  
Er is een goede verdeling tussen de drie divisies met dertien deelnemers in de GT  waaronder vier Porsches GT3 RS, twee Marcossen, een Ferrari Modena, een Stealth en drie ex-STW wagens waarvan er twee uit Engeland overkomen en twee bijzondere Alfa's.
Ook de twee andere divisies zijn uitstekend gevuld met respectievelijk zeventien deelnemers in de Supersport en eenentwintig in de Sport waaronder een aantal Cup Marcossen, verschillende  modellen BMW's en een groot aantal Clio's.
Tijdens de Paasraces worden er twee races verreden voor het kampioenschap, een race op zaterdag en een tweede race op tweede Paasdag beide over 45 minuten waarin een pitsstop verplicht is zodat in sommige gevallen van rijder gewisseld kan worden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet