WTCC

ETCC: Impressies van testdagen EK Toerwagens in Barcelona



Afgelopen donderdag en vrijdag testten de meeste teams die deelnemen aan het FIA EK Toerwagens op het Circuit de Catalunya in Montmelo nabij Barcelona, waar op 6 april ook de eerste twee wedstrijden van deze serie plaatsvinden. Ook Carly Motors kwam er met de beide rijders Duncan Huisman en Tom Coronel in actie. Van de zestien rijders zetten de Nederlandse rijders de zevende (Coronel) respectievelijk de achtste (Huisman) tijd neer. De snelste man van de tweedaagse sessie was Nicola Larini met de fabrieks-Alfa Romeo 156, op drie tienden gevolgd door zijn nieuwe teamgenoot Gabriele Tarquini. Naast Alfa Romeo en de BMW-teams Schnitzer, Carly en RBM waren ook Honda, Volvo en het nieuwe SEAT-fabrieksteam op het Catalaanse circuit aanwezig. RACING ONLINE was erbij en keek rond.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions

Huisman en Coronel reden in Barcelona nog met de 2002-BMW 320i. Inmiddels is de eerste nieuwe BMW volgens 2003-specificaties al bij Carly Motors in Leiden gearriveerd en wordt gestart met de preparatie van de auto. De tweede nieuwe BMW wordt in de loop van de komende week verwacht. "Het zou mooi zijn als we voor de eerste race op 6 april beide nieuwe auto's klaar hebben, maar zoals altijd wordt het een race tegen de klok", verklaart Carly Pellinkhof. "Temeer omdat we ook nog andere klanten hebben die op onze diensten rekenen." De Leidse pk-tovenaar verwacht veel van de nieuwe BMW, waarmee het Beierse merk de hegemonie in het EK van titelverdediger Alfa Romeo wil doorbreken. "Allereerst is er een gewijzigde aërodynamica, waardoor de auto zo'n 2 tot 2,5 km/u meer topsnelheid haalt. Daarnaast zijn er de nodige verbeteringen aan de motor, met name ten aanzien van de krukas, de drijfstangen en het inlaatspruitstuk. Dat levert zo'n tien pk extra op en ik denk dat het verschil op een circuit als Barcelona in totaal ongeveer een seconde bedraagt", aldus Pellinkhof.

Dat biedt dus perspectief voor de Nederlanders, die tijdens de test in Barcelona inderdaad ongeveer een seconde van de tijd van Jörg Müller, de snelste rijder met een nieuwe BMW, af zaten. Müller op zijn beurt lag weer drie honderdsten achter Tarquini en vier tienden achter de snelste man Nicola Larini, die om beurten met de nieuwe Alfa reden. De Italiaanse fabrieksbolides worden dit jaar ingezet onder de naam Autodelta, waarmee een legendarische teambenaming in de toerwagensport terugkeert. Met Nederlandse traditie bovendien, want ook Toine Hezemans en Gijs van Lennep kwamen onder de Autodelta-vlag uit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet