IndyCar

IRL: Robert Doornbos: ‘We hebben als team nog een hoop werk te doen’

r_doornbos_test_4

Robert Doornbos heeft gisteren in Amerika zijn eerste open test in de IndyCar Series afgesloten. Nadat de rijder van Newman/Haas/Lanigan dinsdag de zevende plek had laten noteren, noteerde hij een dag later op de oval van Homestead slechts de 17de positie. "Het was zwaarder vandaag’’, aldus Doornbos.

Tekst: Marc Kok
Foto's: robertdoornbos.com

Ryan Briscoe heeft zijn aspiraties dit jaar al duidelijk laten doorschemeren. Nadat hij dinsdag achter Scott Dixon als tweede was geëindigd, noteerde Briscoe woensdag de hoogste gemiddelde snelheid. De 1,5 mijl lange track van Homestead raffelde hij af met een gemiddelde van 212,156 mijl per uur.

Verandering doorgevoerd
Graham Rahal, de ploegmaat bij NHL van Doornbos, kwam tot positie zeven (210,088 mijl/uur). Robert Doornbos reed 125 rondjes met een rapste omloop van 208,906 mijlen per uur. "Het was zwaarder vandaag’’, reageerde de Nederlander na afloop. "We hadden ten opzichte van de vorige testdag een behoorlijke verandering aangebracht. Ik voelde al vanaf de derde ronde dat dat niet de goede richting op ging. Gisteravond was de wagen veel sneller. Het had geen zin om terug te gaan naar de oude set-up, want dat had te veel tijd gekost. Dan hadden we de hele testdag verloren.’’

Tot de orde roepen
"We hebben gedaan wat we konden doen’’, vervolgt Doornbos. "We hebben ook getest met rijden in verkeer en met veel brandstof aan boord. We hebben onderweg ook heel veel veranderd aan de auto. Op een gegeven moment moesten we onszelf even tot de orde roepen omdat we téveel probeerden. Het ziet er naar uit dat we als team nog een hoop werk hebben te verrichten. Ik ben al met al wel blij met de eerste drie dagen in de IndyCars en met het werken met het team. Ik kijk dan ook erg uit naar het seizoen.’’

Bandenprobleem
Overigens werd de IndyCars-test woensdag nog een dik uur onderbroken wegens een bandenprobleem. Door een nog onopgehelderde oorzaak kwamen er scheuren in het racerubber. Hetgeen niet echt handig is als je met dik 200 mijl per uur langs een betonnen muur dendert. Ondanks het probleem, gebeurden er geen ongelukken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet