DTM

DTM: Paffett pakt zege en leiding in kampioenschap na chaos in Nürnberg

 Paffett 1

In een waar slagveld vandaag op het stratencircuit welke de naam Norisring draagt is de Brit Garry Paffett als winnaar afgevlagd. Hij won de race, nadat Fässler in leidende positie de muur in dook. Twee maal moest de safetycar er aan te pas komen om orde te scheppen op de baan. Grote winnaar vandaag was eigenlijk Christian Abt. In zijn 2004 wagen weet hij een tweede positie in de race te bemachtigen en zal daar uiteraard zeer tevreden over zijn. Met hem ook de grote schare Abt-fans van zijn fanclub die hem door dik en dun steunen. Ekström eindigt als derde, terwijl McNish keurig als vierde finished. Beste Opel-coureur is Frentzen op een zesde positie. Hij is daarmee de enige Opel-man die punten weet te behalen.


Tekst: Pieter de Boer, Foto's: PR

Terwijl in de Formule 1 op dit moment openlijk de discussie wordt gevoerd over eventuele races aan het begin van de avond, geeft de DTM (enigszins noodgedwongen) alvast het goede voorbeeld. Doordat vandaag de meest belangrijke rit in de Tour de France verreden werd, de zogenaamde koninginnenrit, en de ARD deze ook uitzend, was besloten om de race en kwalificatie te verschuiven naar de avond. Maar terwijl er in de Tour bijna een Nederlands succes te vieren viel met de goede prestatie van Michael Boogerd, blijft het rond eventuele Nederlandse deelname in de DTM opvallend stil. Over een mogelijke rentree van Bleekemolen in Zandvoort voor Opel wordt met geen woord openlijk gerept.

 start 1


Desalniettemin is er over spektakel niets te klagen. Vorig jaar was het meermalen Albers die zowel positief als negatief races wist te beïnvloeden. Dit jaar zijn de titelkandidaten vooral positief in beeld. De zinderende hitte op de Norisring bleef, ondanks het late tijdstip van de race. Met bijna dertig graden als buitentemperatuur en weinig koeling in de wagens werd het een loodzware race voor de coureurs. Al direct na de start gaat het fout wanneer McNish, Frentzen en Kaffer elkaar het licht in de ogen niet gunnen en met elkaar in aanraking komen. Allen kunnen overigens wel verder en weten alle drie ook in de punten te eindigen.

Eigenlijk ging het pas echt goed fout in ronde vijf toen Green zich verremde en Häkkinen en Ekström in de rondte tikte. Voor Green en Häkkinen was de race direct voorbij. Een kostbare fout van Green door direct twee 2005-C klasse uit te schakelen. Ekström kan zijn weg wel vervolgen, wat maar goed ook was voor de Zweed, want met de overwinning van Paffett zou hij anders een kostbare achterstand opgelopen zijn. Na deze crash komt de safetycar de baan op en zijn een aantal coureurs erg wakker door direct de pits in te duiken. Grootste proviteur van deze situatie lijkt Fässler, die na zijn stop terug komt op een vierde plaats, terwijl alle coureurs voor hem nog de pit moeten bezoeken. Maar ook voor hem is er een pechduivel, want wanneer Cappello een fout maakt in de chicane en zijn wagen in de muur parkeert, besluit de wedstrijdleiding tot een tweede neutralisatie. Veel coureurs, waaronder Fässler, duiken voor de tweede maal de pit in. Fässler slipt echter over de olie die Cappello bij het insturen van de pits achter gelaten heeft. Hij ramt de muur in de pit en moet opgeven. Hij is ontgoocheld door zijn pech en barst in tranen uit, wetend dat dit zijn kans op een overwinning was.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet