Alfa 156 Challenge 1999-2001

Boy Zentveldt wint Pearle Alfa 156 Challenge race op Zolder

Na de tegenslagen tijdens de vorige race beloofde Pearle Alfa rijder Boy Zentveldt vriend en vijand op het Circuit van Zolder te zullen toeslaan. Een belofte die hij tijdens de 12 ronden durende race op het Belgische circuit gestand deed.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra, Marco Miltenburg


De jonge coureur schreef deze zesde race met een voorsprong van ruim 3 seconden op zijn naam. Nadat hij eerder de training al op zijn naam had geschreven. De snelste raceronde ging deze keer naar Jacco Valentijn, die daarmee weer een goed raceweekend succesvol afsloot. De Noordeling eindigde namelijk als derde achter Sandra van der Sloot, maar was daarmee ook de beste rijder in de Olympische klasse. Van der Sloot bezet op haar beurt nog steeds de leiding in het kampioenschap. Vooralsnog met een voorsprong van 3 punten, omdat er nog geen uitspraak is gedaan in de Car zaak van Zentveldt naar aanleiding van de mogelijke problemen met de achteras tijdens de vorige race.

Flinke schuiver
Kort na de start deed zich in de eerste bocht gelijk een flinke schuiver voor. Anton Mets was daar in de ogen van de meeste getroffenen zwaar debet aan. Hij zou zonder te remmen de wagen van René van der Putten en daardoor ook Willy Welles een soejang verkocht hebben. Willy Welles verklaarde: "Een onbenullige actie van Mets, waarbij ik niet alleen, maar ook Van der Putten er af ging." Beide wagens raakten behoorlijk beschadigd. Van der Putten was al even slecht te spreken over deze actie: "In die eerste bocht knalt er één vol gas bij mij achterin. Ik ging twee keer in het rond en zag dat het Anton Mets was. Ik zie het als absolute opzet, want dit had verder geen enkel nut. Alleen maar een flink pak schade, waar je niets aan hebt." Mets verklaarde achteraf een inschattingsfout gemaakt te hebben door het vele stof dat ineens voor hem opdoemde. Hoe het ook was, de wedstrijdleiding besloot de Arhemmer na afloop alsnog uit te sluiten. Iets waar hij zich gelaten bij neerlegde.

Sleepdiensten
Al die consternatie zorgde een ronde later voor een volgende hectische situatie, want door de aanwezige sleepdiensten werd er op deze plek een gele vlag gezwaaid. Roger Ciapponi en Dirk Wagner reden in genoemde volgorde over start finish, maar zouden tot en met de bocht meerdere malen van positie gewijzigd zijn. Ciapponi moest zich daarvoor eveneens verantwoorden en verklaarde dat hij ter plaatse niet bewust had ingehaald. "Op de lijn reed ik al voor hem en hoe kan ik dan ingehaald hebben. Volgens mij remde Wagner zelfs nog in die bocht. Maar goed ik ben weer de dupe. Jammer want Team Madeno had weer voor een superauto gezorgd, maar als je dan op deze manier weer gestraft wordt is er niet veel meer aan", aldus de Badhoevedorper, die in zijn woede aangaf misschien nu echt te willen stoppen met racen. Wij denken dat een nachtje slapen ook Roger misschien toch wel weer op andere gedachten brengt.

Voorsprong
Aan de kop van het veld was het de groene Pearle Alfa van Boy Zentveldt die zich aan de zwarte Cable1 bolide van Sandra van der Sloot ontworsteld had. Zentveldt richtte zijn blik naar voren en bouwde op die manier aan zijn voorsprong. "Ik heb geen moment meer in de spiegel gekeken. Alleen maar naar voren gekeken en zo hard als ik kon gereden. Dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen. Op deze manier blijft de competitie bijzonder spannend. Verder heb ik nu aangetoond dat ik ook kan winnen met een normale achteras!" Met dat laatste verwees hij naar de perikelen die na de afgelopen race ontstonden rond de achteras onder zijn wagen. Een zaak waar binnenkort bij het Car een beslissing over genomen zal worden.

Vertrouwen
Ook een zaak die Zentveldt's grootste concurrent Sandra van der Sloot met vertrouwen tegemoet ziet. "In de training merkte ik al dat Boy deze keer de beste auto had en dat ik er net niet aan kon komen. Dan moet je de winst maar een keer laten varen en voor zoveel mogelijk punten gaan. Ik wist dat Jacco Valentijn niet echt zou gaan aanvallen en heb dus bewust gekozen voor die tweede plaats. Geen onnnodige risico's genomen en nu maar afwachten wat er tijdens die Car zaak over de bezwaren van Boy gezegd wordt. Ik heb alle vertrouwen in een goede afloop."

Dubbel tevreden
Op zijn beurt was Jacco Valentijn dubbel tevreden. Ook hij roemde net als teamgenoot Roger Ciapponi het vele goede werk van het Team Madeno. "Ze hebben ook deze keer weer een prima auto voor mij neergezet", verklaarde hij. "Bij de start lag ik kort onder vuur, maar na een enkele ronde settelde alles zich en reed ik op een derde plek achter Sandra. Ik heb het nog een keer geprobeerd om haar in te halen, maar zag dat het geen zin had. Ik zou dan teveel risico nemen en de kans er samen af te spinnen was te groot. Alhoewel in de laatste ronden het groepje achter mij sterk kwam opzetten. Tot en met de finishvlag was ik er nog niet altijd gerust op dat ik die derde plek zou kunnen houden. Maar het is gelukt en ik ben dik tevreden."

Debuut
Tevreden waren ook Henk de Boer en debutant Bas Friedericy. Zij eindigden in de Olymische klasse als de nummers twee en drie. De Boer kent het Circuit van Zolder goed en had na een sterke start in de slotfase een zware strijd met de minder wordende banden onder zijn bolide. En daar waar hij de race als 15e begon eindigde hij net buiten de Top 10 als elfde. In de wetenschap dat de winnaar van de Olympische Klasse (Jacco Valentijn) wel heel ver bij hem vandaan reed. De derde plaats ging naar Cable 1 coureur Bas Friedericy, die deze keer de gastenauto bestuurde. Ook hier alleen maar een lachend gezicht van iemand die super genoten had van de hem geboden kans om een keer mee te doen. "Ik ben natuurlijk dik tevreden met dit resultaat in mijn eerste echte race binnen de Alfa klasse. Thuiskomen met een beker na je debuut is altijd goed!"

Straf
Na afloop van de race sloten de sportcommissarissen Roger Ciapponi en Anton Mets uit. Dirk Wagner kreeg een straf van een halve minuut opgelegd wegens zijn rijgedrag. In de voorlaatste ronde tikte hij Oscar Middeldorp in de Sterrewachtbocht van de baan. Die rolde vervolgens het grint in, maar kon ongedeerd uit zijn beschadigde bolide stappen. Als gevolg van al deze zaken schoven vele deelnemers één of meerdere plaatsen op. Zo eindigde Rory Bertram, die met de Tempo Team Alfa in de trainingen telkens al tot de snelsten behoorde, op naar een vierde plaats voor de Calbe 1 teamgenoten Michel Schaap en Berend Gesman. Thomas Bangma, Cees Doorakkers , Melvin de Groot en Menno Kuus completeerde de Top 10.

Uitslag zesde Pearle Alfa 156 Challengerace: (onder voorbehoud wegens beroepszaak Dirk Wagner):
1. Boy Zentveldt 22.47.736
2. Sandra van der Sloot op 03.642
3. Jacco Valenteijn op 04.189
4. Dirk Wagner op 05.104
5. Rory Bertram op 06.183
6. Michel Schaap op 10.815
7. Berend Gesman op 14.155
8. Thomas Bangma op 15.593
9. Cees Doorakkers op 16.061
10. Melvin de Groot op 23.018

Snelste ronde: Jacco Valenteijn 1.52.555

Stand: (onder voorbehoud wegens beroepszaken Zentveldt en Wagner):
1. Sandra van der Sloot 105 punten
2. Boy Zentveldt 102 punten
3. Berend Gesman 67 punten
4. Melvin de Groot 57 punten
5. Roger Chiapponi 52 punten
6. Michel Schaap 48 punten
7. Rory Bertram 48 punten
8. Thomas Bangma 40 punten
9. Jacco Valenteijn 38
10. Dirk Wagner 37 punten

Uitslag Olympische klasse:
1. Jacco Valenteijn
2. Henk de Boer
3. Michel Gort
4. Akbar Wagner
5. Wilbert vd Burg

Stand Olympische klasse:
1. Jacco Valenteijn 76 punten
2. Akbar Wagner 51 punten
3. Michel Gort 51 punten
4. Henk de Boer 40 punten
5. Piet Dobbe 31 punten

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet