Dutch Touring Car Championship

Megacrash in DTCC loopt goed af, Verschuur wint Masters


480_dtccstarttribune1

480_dtcctribune

De gevolgen bleken echter mee te vallen. Bij de start waren de Libertel Vodafone DTTC-auto's keurig weg. Pole-sitter Coronel (BMW) behield zijn eerste plaats en werd gevolgd door Verschuur (Renault), Cor Euser (BMW), Phil Bastiaans (Renault) en Sandor van Es (BMW). De laatste, koploper in het kampioenschap, torste een strafgewicht van in totaal 110 kilogram mee en kon niet anders dan rustig toezien hoe de mannen aan kop om de ereplaatsen streden. Hoe zwaar Van Es het had, bleek nog voor de Nissan-bocht, toen ook Clio-rijder Donald Molenaar hem nog paseeerde en een ronde later zelfs Jan-Joris Verheul zijn BMW 320i naast de BMW van Van Es probeerde te zetten. Deze aanval wist de Marlboro-rijder echter af te slaan en kostte Verheul enkele plaatsjes.
Phil Bastiaans was intussen aan een indrukwekkende opmars bezig. Euser moest er tamelijk snel aan geloven, waarna de Limburger zich vrijwel meteen in de strijd om de kop begon te mengen. Verschuur liet de schone taak Coronel te verschalken graag aan Bastiaans over. Met een relatief eenvoudige manoeuvre haalde die vervolgens Coronel in, waarna Verschuur zijn voorbeeld bij het ingaan van de Nissan snel volgde. Zo reden er eindelijk eens niet twee BMW's, maar twee Clio's aan kop in het DTCC. Het was voor de toeschouwers desalniettemin moeilijk om zich aan de indruk te onttrekken dat Coronel later de race nog een paar mooie inhaalpogingen zou wagen. Hoewel de voormalige winnaar van de Marlboro Masters zijn banden niet spaarde, leek het onzinnig om de eerzuchtige BMW-coureur af te schrijven.

Opmerkelijk
Opmerkelijk was dat Tim Coronel tevoren al een 'kutgevoel' over de race had, zoals hij het naderhand uitdrukte. Teamgenoot Paul van Splunteren, die net als Tim zijn Lexus andermaal niet aan de finish kon brengen, bevestigde het verhaal van de tweelingbroer. 'We stonden ons om te kleden, toen Tim vertelde dat hij een raar voorgevoel had. Bijzonder, niet?' Dat de wedstrijdleiding de race besloot af te vlaggen, was wel een streep door de rekening van Sandor van Es.
De koploper bouwde zijn race heel beheerst op, om in de slotronden nog een poging te wagen een podiumplaats te scoren. 'Ik heb heel netjes gereden, steeds bij 200 toeren eerder opgeschakeld, om dan in de slotfase mijn kans te grijpen. Qua snelheid had ik het moeten redden. Als je de rondetijden bekijkt, kun je zien dat ik de tweede snelste rondetijd heb gereden van iedereen. Er had dus zeker nog meer ingezeten.'

Dat bleek. In ronde zeven waagde hij zijn eerste poging, maar de sluwe vos Verschuur hield stand. Pas in de negende ronde, in de Tarzan-/Gerlach-combinatie, kon Tom zijn auto voorbij de Clio van Verschuur prikken. Toen Bastiaans vervolgens een foutje maakte in de Bocht Zonder Naam, positioneerde Coronel zich naast Bastiaans om hem in de daarop volgende Nissan te verschalken. Die manoeuvre bleek noodlottig. 'Dit wil je niet al te vaak meemaken', bekende Tom naderhand. 'Ik dacht dat ik gek werd.
Die auto bleef maar gaan.' Toen de BMW na een minstens viervoudige koprol uiteindelijk tot stilstand kwam, kroop hij er zo snel mogelijk uit. Even leek hij wat zwak op de benen te staan, maar al snel stond hij weer rechtop. Bastiaans, die ook hard in de vangrail terecht kwam, had zijn kans op zijn eerste zege in rook zien opgaan, maar was niet haatdragend. 'Een raceongeluk', zei hij. 'Onze wielen raakten elkaar, van opzet was geen sprake.'

Toch was hij niet ontevreden, want de crash en zijn strafgewicht hebben zijn voorsprong nauwelijks doen slinken. Hij heeft, met vier races te gaan, nog 38 punten voorsprong. Frans Verschuur staat nu tweede in het algemeen klassement, waardoor Renault met Molenaar en Verschuur nu wel twee rijders heeft die Van Es kunnen bedreigen. Maar de twee staan op forse achterstand van de koploper. In het constructeurskampioenschap is de strijd helemaal spannend: daar staat het Renault Dealerteam nog slechts drie punten achter op het BMW Dealerteam.

Uitslag negende race van het Libertel-Vodafone DUTCH Touring Car Championship:
1. Frans Verschuur (Renault Clio) 11 ronden in 24'21"679;
2. Cor Euser (BMW 320i) op 0"861;
3. Donald Molenaar (Renault Clio) op 1"456;
4. Sandor van Es (BMW 320i) op 2"981;
5. Jan-Joris Verheul (BMW 320i) op 4"051;
6. Marcel Alderden (Renault Megane) op 4"848;

Stand na negen races:
1. Van Es 157;
2. Verschuur 119;
3. Molenaar 118;
4. Euser 104;
5. Tom Coronel 90;
6. Ploeg 74;
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet