Dutch Touring Car Championship

Megacrash in DTCC loopt goed af, Verschuur wint Masters


480_franswint_renaultdtcc
Frans Verschuur, blij met zijn eerste overwinning zwaait naar het publiek in de Nissan-bocht.

De manier waarop hij dat deed, vond echter niet bij iedereen weerklank. 'Een raceongeluk', noemde Phil Bastiaans de klapper waarbij Coronel vlak voor het ingaan van de Nissan-bocht in de negende ronde in de vangrail belandde, vervolgens terugstuiterde en met vier koprollen de BMW 320i definitief afschreef. 'Wij rijden met heel veel camber, zodat onze wielen elkaar raakten', aldus Coronel, die aanvankelijk een beetje groggy leek maar snel weer opknapte. Verschuur, die op de derde positie echter eerste rang zat, legde het grootste deel van de schuld bij Coronel. Hij bleef maar duwen, was de strekking van het verhaal van de Nijmegenaar. Voor Verschuur betekende de crash echter dat hij voor het eerst dit jaar weer een zege op zijn naam kon schrijven, waardoor hij de tweede positie in het algemeen klassement over kon nemen van teamgenoot Donald Molenaar.

De spectaculaire crash van Coronel en Bastiaans betekende in feite het einde van de race, want het leek de wedstrijdleiding geen goed idee de coureurs met nog twee ronden te gaan voor een korte sprint los te laten.
Daarmee kwam een einde aan een bijzondere dag, die voor sommige teamleden al heel vroeg begon. Een wolkbreuk zaterdagnacht zette namelijk de gehele Bavaria-paddock, waar de DTCC-teams hun tenten hadden opgeslagen, compleet onder water. Een wakker lid van het Lexus-team had echter snel in de gaten dat het mis dreigde te gaan en alarmeerde de overige teams, waardoor de auto's net op tijd in veiligheid konden worden gebracht. De Renault Clio's werden op bokken gezet, de BMW 320's vonden onderdak in de garage van de Technische Commissie. 'Aan het tentdoek kon je zien hoe hoog het water heeft gestaan', vertelde Sandor van Es de volgende morgen. 'Tot op heuphoogte, een meter minstens.' De tenten waar de teams eigenlijk hun gasten hadden willen ontvangen, bleven nu dicht. 'Wegens waterschade gesloten', stond overal te lezen. Of de auto's daadwerkelijk beschadigd waren, was onduidelijk. De actie van het Lexus-teamlid was net op tijd om in elk geval de versnellingsbak te redden, maar of alle elektronica gespaard was gebleven, bleef tot de start onduidelijk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet