Dutch Touring Car Championship

DTCC: Tom Coronel: onwennig en dominant


480_haanfoto_bmw_0114

"Als je goed hebt opgelet, kun je zien dat ik op vrijdag veel rondjes heb gemaakt. Het is echt wennen aan de toerwagens, je moet beduidend later insturen. Ik heb mijn rijstijl helemaal aangepast. Pak de beelden er maar bij, dan kun je het zien." Tom Coronel heeft zijn eerste twee zeges in het Libertel Vodafone DTCC te pakken, maar weet dat hij nog een zwaar seizoen tegemoet zal gaan. Met ervaren toerwagenrijders als teamgenoot Sandor van Es, Cor Euser, Donald Molenaar en Frans Verschuur als concurrenten heeft Coronel beslist geen eenvoudige opdracht. Al was hij vorig jaar dichtbij een deal in de Formule 1, dat is geen enkele garantie dat hij het Libertel Vodafone DTCC naar zijn hand zal kunnen zetten. De concurrentie tussen de toppers is zwaar en wordt beslist door wie op welk moment met extra kilo's aan boord rijdt. Dat was goed te zien tijdens de Seiko Sportura Internationale races, afgelopen weekeinde op Zandvoort. Donald Molenaar, die de beide races in het DTCC tijdens het Paasweekeinde op zijn naam schreef, werd gehinderd door zestig kilo extra. Dat was op het korte, 2.900 meters tellende 'nationale' circuit, dat dit weekeinde voor het eerst werd gebruikt, een grote handicap. Vooral de Nationale bocht, een links-rechts-chicane, remde de auto's fors af en dwong de coureurs ­bijna allemaal - terug te schakelen naar de eerste versnelling.

Cor Euser, van wie de Marlboro-BMW's de komende races ongetwijfeld meer concurrentie kunnen verwachten, vond zijn twee derde plaatsen boven verwachting.

Concurrentie
De concurrentie tussen de toppers is zwaar en wordt beslist door wie op welk moment met extra kilo's aan boord rijdt. Dat was goed te zien tijdens de Seiko Sportura Internationale races, afgelopen weekeinde op Zandvoort. Donald Molenaar, die de beide races in het DTCC tijdens het Paasweekeinde op zijn naam schreef, werd gehinderd door zestig kilo extra. Dat was op het korte, 2.900 meters tellende 'nationale' circuit, dat dit weekeinde voor het eerst werd gebruikt, een grote handicap. Vooral de Nationale bocht, een links-rechts-chicane, remde de auto's fors af en dwong de coureurs ­bijna allemaal - terug te schakelen naar de eerste versnelling.

480_pech_lexus-20f1c61

Drama voor Lexus
Veel wordt op dit moment echter bepaald door de auto's. De startopstellingen voor de beide races waren bijna gelijk: Cor Euser, die tijdens de eerste race als tweede startte achter Coronel, moest voor de tweede race een stapje terug doen ten gunste van Sandor van Es, die tijdens de eerste race weer als derde van start ging. Tom Coronel stond voor beide races op pole position, Phil Bastiaans was beide keren vierde, Jan Joris Verheul beide keren vijfde, gevolgd door Marcel Alderden, Donald Molenaar, Frans Verschuur, Bert Ploeg, Gaby Uljee en Coen Vink. Daarachter kwamen pas de twee Lexussen, die een dramatisch weekeinde meemaakten. Door motorproblemen kwam Tim Coronel geen van beide races aan de start en Paul van Splunteren alleen tijdens de eerste race.

480_splunt_lexus_20f1231

Andere coureurs moesten het helemaal laten afweten. De Honda Integra van Ben Janbroers ging kapot in de training, Ron Braspennings BMW was nog niet klaar en Evert Bolderheij, die met een Golf aan de start zou verschijnen, had een gebroken enkel. Verheugend was de deelname van Coen Vink en Meindert van Buuren, die in afwachting van geïnteresseerde sponsors met twee bijna maagdelijke witte Méganes aan de start verschenen. Vooral Vink maakte indruk met een zevende en een vijfde plaats, beide keren goed voor de eerste plaats in de Privateers Cup. Van Buuren moest in de elfde ronde van de eerste race helaas opgeven.

Eerste race Libertel Vodafone DTCC
Ondanks deze twee nieuwe strijders aan het front moest het Libertel Vodafone DTCC het doen met een mager startveld. Gelukkig had dat geen gevolgen voor de spanning. In de eerste race (over twaalf ronden) was vooral het duel om de tweede plaats, tussen Cor Euser en Sandor van Es, buitengewoon enerverend. Terwijl Tom Coronel een aardige voorsprong kon opbouwen, maakten de twee andere BMW's het elkaar buitengewoon lastig. De revelatie van de eerste races, Clio-rijder Phil Bastiaans, moest helaas meteen de pits weer opzoeken door een gebroken stuurkogel. Donald Molenaar, die duidelijk last had van zijn extra gewicht, voerde wel de tweede groep aan, maar kon het gat met de drie BMW's niet dichten. Cor Euser werd door Sandor van Es voortdurend gedwongen een verdedigende lijn te rijden en moest, ook al door de iets minder goede wegligging van zijn BMW, de Marlboro BMW Dealerteam-coureur uiteindelijk in de elfde ronde laten passeren. Euser raakte in de Mitsubishi-bocht even met twee wielen op het gras, waardoor Van Es zich in Bosuit kon positioneren voor een inhaalmanoeuvre aan het einde van het rechte stuk, voor de Tarzanbocht. In de chicane probeerde de ervaren Euser nog eenmaal Van Es terug te pakken, maar dat was vergeefs. ""Door de te hoge watertemperatuur kon ik niet de hele tijd aanvallen", bekende Van Es naderhand. "Maar gelukkig ging Cor net iets te wijd in de Mitsubishi-bocht, waardoor ik eindelijk een gaatje kon vinden." "We rijden met het mes tussen de tanden, maar we hebben de grens van de grip nog niet onder controle", zei Euser.
De winnaar bekende dat hij ondanks de schijnbaar eenvoudige zege toch flink had doorgereden. "In zekere zin was het wel gemakkelijk, maar juist op dit soort momenten moet je niet verslappen. Voor je het weet heb je een probleem met de auto en kun je de winst op je buik schrijven. De laatste keer dat ik hier won was in 1997", verwees hij fijntjes naar zijn zege in de Marlboro Masters. "Dit smaakt naar meer." Achter deze drie kemphanen eindigde Molenaar als vierde, voor Verschuur, Ploeg, Vink, Uljee, Verheul en Marcel Alderden, die ondanks een spin in de eerste ronde toch nog als tweede privateer op het podium plaats mocht nemen.

480_podium_dtcc_6mei_dsc00007

Uitslag eerste race Libertel Vodafone DTCC, Seiko Sportura Int. Races, 6 mei Zandvoort
1. Tom Coronel
2. Sandor van Es
3. Cor Euser
4. Donald Molenaar
5. Frans Verschuur
6. Bert Ploeg
7. Coen Vink
8. Gaby Uljee
9. Jan Joris Verheul
10. Marcel Alderden

480_spin_dtcc

Jan Joris Verheul spinde vlak voor de Nationale bocht en mocht van geluk spreken dat hij niet geraakt werd door de wagens achter hem.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet