Formula Ford

Tristan te Pas klasse apart in Landis Formule Ford

Tristan te Pas heeft een indrukwekkende zege behaald op het circuit van Spa-Francorchamps. De coureur van Geva Racing lag bijna de hele race van de Landis Formule Ford op kop en kwam met een voorsprong van maar liefst zeventien seconden als winnaar over de finish. Jaap van Lagen, achteraan gestart, presteerde het (bijna) onmogelijke door toch nog tweede te worden. In de First Division ging de overwinning naar André van Hoof. De race telt uitsluitend mee voor het Benelux-kampioenschap.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra en Peter van Egmond


De Landis Formule Ford reed op Spa-Francorchamps samen met het Frans kampioenschap Formule Ford. Dit leidde tot een startveld van 44 auto's. Ho-Pin Tung was de snelste tijdens de enige tijdtraining. De KNAF Talent First-winnaar was maar liefst anderhalve seconde sneller dan tweede man Gregory Franchi. Xavier Maassen was netjes derde, voor Tristan te Pas. Stefan de Groot, Bas Schothorst en Jaap van Lagen moesten zonder tijd achteraan starten. "Mijn tijden uit mijn eerste twee ronden zijn mij afgenomen omdat ik over de strepen in de bus stop chicane zou zijn gereden, terwijl ik juist erg voorzichtig was omdat ik weet dat er streng op wordt gelet", aldus klassementsaanvoerder De Groot. Voor Bas Schothorst zat zijn training er na 200 meter op. "Ik viel toen stil door een elektronisch probleem", vertelde de coureur van Van Kalmthout Racing. Jaap van Lagen kon geen tijd zetten door een defecte motor.

Pole voor Marijn van Kalmthout
Marijn van Kalmthout was na de training zeer tevreden. Hij was niet alleen de snelste in de First Division, hij reed ook de achtste tijd algemeen in het Benelux-veld. "Daarnaast heb ik mijn opponent in de strijd om de titels Olivier Muytjens op drie seconden gereden", benadrukte Marijn. Mark Nachtegeller reed de tweede tijd, voor Olivier Muytjens en Jaap Hekker. Bij de familie Hekker staat de trailer en een auto te koop, volgens Jaap betekent dit niet het einde van de racende familie. "We gaan ander materiaal aanschaffen." Mark Nachtegeller toonde zich erg blij dat de problemen met zijn Swift zijn opgelost. Tijdens de Tophy of the Dunes werd hij al tweede na een reeks van mindere pretaties. "De katalysator bleek verstopt", aldus Mark.
 
Walk-over
Tristan te Pas was een klasse apart tijdens de race. Hij nam vlak na de start op het rechte stuk na Eau Rouge de leiding over van Ho-Pin Tung en stond die positie niet meer af. "Ik heb de race in de beginfase gewonnen", vond Tristan. "Vervolgens heb ik mijn eigen tempo gereden."
Voor Xavier Maassen zat zijn race er al snel op. "Ik was sneller dan Gregory Franchi, maar hij liet mij er niet langs. Hij week drie keer van zijn lijn af op het rechte stuk na Eau Rouge, toen ik hem bij Combes aan de binnenkant wilde uitremmen deed hij net alsof ik daar niet reed. Hij raakte mij, dat was einde race", vertelde de teleurgestelde rijder van Van Kalmthout Racing.

Jaap van Lagen, Stefan de Groot en Bas Schothorst waren op dat moment bezig met een indrukwekkende inhaalrace. Jaap voerde het drietal aan, hij werd uiteindelijk zelfs tweede (!). "Bij de start ging het maar net goed, ik kon op het allerlaatste moment een auto passeren die op de grid stil bleef staan", vertelde de zeer tevreden Jaap. "Ik belde net Tom Coronel om hem het verhaal te vertellen. ŒDat is nu de reden waarom ik jou steun¹, vertelde Tom toen hij hoorde dat ik tweede was geworden." De tweede plek behoorde eigenlijk toe aan Ho-Pin Tung, maar zijn kansen vervlogen op het moment dat de motor in zijn Mygale het begaf. Ferdinand Kool leek vervolgens tweede te worden, maar hij had geen antwoord op de snelheid van Jaap van Lagen.

Stefan de Groot reed ook een sterke race, die hem op de vierde plaats deed belanden. "In het begin heb ik enigszins behouden gereden, om niet het slachtoffer te worden van de hectische toestanden bij de start. In de rest van de race vond ik het moeilijk om mij door het veld naar voren te rijden. Ik ben tevreden met dit resultaat, ik pak weer belangrijke punten", aldus de student Lucht- en Ruimtevaarttechniek. De inhaalrace van Bas Schothorst stokte door een tijdstraf van tien seconden. "Ik passeerde een auto onder geel, maar die auto reed heel langzaam omdat deze net gespind was. Ik vind het een beetje kinderachtig dat ik hiervoor bestraft ben. Had ik dan vol in de remmen moeten gaan?", vroeg Bas zich af.

Eindelijk André van Hoof
André van Hoof is normaal een hoofdrolspeler in de First Division, maar dit seizoen wil het niet goed lukken met de Belgische routinier. Op Spa-Francorchamps pakte Van Hoof echter zijn eerste zege van het seizoen. Eigenlijk had Marijn van Kalmthout moeten winnen, met nog twee ronden te gaan had hij een voorsprong van maar liefst veertien seconden op de rest van het First Division-veld. Op dat moment spinde Van Kalmthout echter van de baan doordat de achterwielen van zijn Van Diemen blokkeerden bij het aanremmen. "Ik ben uitgegleden op de olie uit de motor van Ho-Pin Tung", meende hij. "Ik baal hier echt vreselijk van. Ik had de race in mijn zak, de auto was geweldig en ik was het hele weekeinde de snelste."
Olivier Muytjens, die het tempo het hele weekeinde niet kon volgen, profiteerde. Hij werd vijfde en nam de eerste plaats in het tussenklassement over van Marijn van Kalmthout. Mark Nachtegeller werd tweede. "ik had zowel wegliggings- als remproblemen. Daardoor moest ik Van Hoof laten passeren", vertelde de coureur die dit seizoen nog steeds wacht op zijn eerste zege. Jan-Paul van Dongen werd derde, in de tweede helft van het seizoen zo ongeveer de vaste plek van de broer van Clio-coureur Danny. Jean-Pierre Verhoeven werd vierde. "Ik had een goede start, maar ik kon net niet aanhaken bij de rijders voor mij. Ik merk duidelijk het nadeel van mijn gewicht bij het oprijden van Eau Rouge." Jaap Hekker kon zich dit keer niet in de strijd om de eerste plaatsen mengen. "Ik wilde in de eerste ronde iemand uitremmen voor de bus stop chicane, daarbij spinde ik. Toen moest ik het hele veld aan mij voorbij laten."

EK
Er werden ook twee races voor het EK Formule Ford verreden. De training voor de eerste race werd op een natte baan verreden. Stefan de Groot was de snelste Nederlander met de zesde tijd, voor Ferdinand Kool (negende) en Xavier Maassen (dertiende). De rijders uit de First Division, zoals Marijn van Kalmthout, Olivier Muytjens en Jean-Pierre Verhoeven, hadden de pech dat in het EK een auto uit 2000 ook een 'First Division' is. De rijders uit het Landis Formule Ford-veld speelden daardoor niet echt een rol van betekenis. De race werd op een natte baan verreden. Stefan de Groot reed een zeer succesvolle race, hij werd derde achter winnaar Patrick Long (Van Diemen) en Ronnie Bremer (Mygale).
Tristan te Pas eindigde als tweede landgenoot op de zevende plaats, voor Ferdinand Kool die achtste werd. Marijn van Kalmthout werd zevende in de First Division, er eindigden vier 2000-auto¹s voor hem. Jean-Pierre Verhoeven volgde zijn teamgenoot met de negende stek. Voor Xavier Maassen was de race snel voorbij. "Ik vertrok vanaf de dertiende startpositie, ik lag al gauw achtste. Toen spinde ik in de regen van de baan", blikte hij op zijn race terug. "Het was een dag om gauw te vergeten", concludeerde hij, nadat hij eerder die zaterdag van de baan was gereden in de race van de Landis Formule Ford. Bovendien brak er tijdens de training voor het EK op zaterdagochtend een bout in de wielophanging van Maassens Van Diemen, waardoor hij van de baan ging en zijn auto beschadigde.

EK (2)
De tijdtraining voor de tweede EK-race werd op een nagenoeg droge baan verreden. Onze landgenoten maakten weinig indruk in deze trainingssessie, Bas Schothorst was de snelste met de elfde tijd. Ferdinand Kool was vijftiende, Xavier Maassen negentiende. Voor en tijdens de race was het weer dreigend, maar het bleef toch droog. Bas Schothorst reed een sterke race. Hij vond de aansluiting bij de negen rijders tellende kopgroep, die als aan een touwtje lange tijd over het circuit reed. In de laatste ronden vielen enkele rijders uit de kopgroep terug, waardoor Bas netjes vijfde werd. Ferdinand Kool vocht zich naar de negende plaats, Xavier Maassen werd tiende. De zege was voor Westley Barber, voor Alan van der Merwe en Patrick Long. Laatstgenoemde kwam van de negende startpositie!

Uitslag Landis Formule Ford, 22 september 2001, Spa-Francorchamps:
1. Tristan te Pas, 10 ronden in 25:33.708
2. Jaap van Lagen, op 17.022
3. Ferdinand Kool, op 17,911
4. Stefan de Groot, op 32.027
5. Stephanie Boden (B), op 45.202
6. Gregory Franchi (B), op 53.893
7. Christiaan Jorissen, op 54.985
8. Dillon Koster, op 57.682
9. André van Hoof (B), op 1:05.863
10. Mark Nachtegeller, op 1:08.344

Tussenstand Benelux kampioenschap:
1. Stefan de Groot 127 pt
2. Jaap van Lagen 108 pt
3. Tristan te Pas, 92 pt
4. Ferdinand Kool, 78 pt
5. Bas Schothorst 63 pt
6. Xavier Maassen 58 pt
7. Ho-Pin Tung 46 pt
8. Michel Florie 38 pt
9. Gregory Franchi (B) 34 pt
10. Niels Bouwhuis 18 pt

Uitslag First Division:
1. André van Hoof (B), 10 ronden in 26:39.571
2. Mark Nachtegeller, in 26:42.052
3. Jan-Paul van Dongen, in 26:42.815
4. Jean-Pierre Verhoeven, in 26:44.574
5. Olivier Muytjens (B), in 26:55.376
6. Paul Henry Fastre (B), in 26:58.789
7. Jaap Hekker, in 27:07.246
8. Jurgen van Hover (B), in 27:10.949
9. Henk Vuik, in 27:26.356
10. Floris-Jan Hekker, in 27:36.225

Tussenstand Benelux kampioenschap First Division:
1. Olivier Muytjens (B) 112 pt
2. Marijn van Kalmthout 105 pt
3. Mark Nachtegeller 95 pt
4. Jan-Paul van Dongen 76 pt
5. Jean-Pierre Verhoeven 67 pt
6. André van Hoof (B) 67 pt
7. Jurgen van Hover (B) 44 pt
8. Jaap Hekker 37 pt
9. Henk Vuik 30 pt
10. Helmert-Jan van der Slik 27 pt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet