Formula Ford

Stefan de Groot wint overtuigend Landis Formule Ford

Tijdens de stormachtige Radio 538 Trophy of the Dunes heeft Geva Racing-coureur Stefan de Groot weer eens bewezen van grote klasse te zijn. De Hillegommer stuurde zijn Mygale 2001 afgemeten naar de overwinning in de Landis Formule Ford. De tweede plaats ging naar KNAF Talent First Ho-Pin Tung (eveneens Mygale 2001). Het heeft even geduurd, maar de Velpenaar mag zich zo zoetjes aan tot de vaste ploeg rijders rekenen die het grote startveld domineren. Van Kalmthout Racing-coureur Bas Schothorst finishte op een verdiende derde plaats.

Tekst: Fred Boer
Foto's: Gerrie Hoekstra en Marco Miltenburg

Wisselvallige weersomstandigheden
Zoals vele eerdere edities kende ook deze race een nogal hectisch verloop. Een van de redenen daarvoor was een snel opdrogende baan, die kort voor de start een felle regenbui te verduren kreeg. De wisselvallige weersomstandigheden bezorgden de monteurs dan ook de nodige hoofdbrekens en niet te vergeten: extra sjouwwerk met bandenkarren van de paddock naar de starting grid en weer terug.
Uiteindelijk winnaar Stefan de Groot wist zoals gebruikelijk goed om te gaan met de extra spanning en kwam uitstekend weg, op de voet gevolgd door de voor Van Amersfoort Racing rijdende Jaap van Lagen. Beide mannen rondden als eersten de Tarzanbocht, op enige afstand gevolgd door Geva Racing-coureur Tristan te Pas. De Blaricummer wist Van Lagen echter al in de tweede ronde in de Tarzanbocht uit te remmen om vervolgens de aanval te openen op zijn teamgenoot De Groot.

In de First Division, het aparte klassement voor chassis' van twee jaar en ouder, was het Hoofddorper Marijn van Kalmthout die een absolute wereldstart maakte en daarbij direct een aantal plaatsen pakte.
Niet minder opvallend was de geweldige inhaalrace van Ferdinand Kool die helemaal achteraan moest starten. In een mum van tijd reed hij zijn Mygale 2001 naar een schitterende 18e positie.
Van Kalmthout Racing-coureur Xavier Maassen maakte nog meer indruk door eveneens vanuit de achterste gelederen nagenoeg het complete veld te passeren. De fenomenaal rijdende Van Diemen 2001-rijder miste op een kleine drie seconden na zelfs een podiumplaats. Maar er stond nog heel wat te gebeuren voordat het zwart/witgeblokt kon worden gezwaaid; immers, het was de rijders ook deze keer niet gegund om de race in één keer uit te rijden.

Ondertussen was namelijk een aantal auto's, waaronder de Van Diemen 2001 van Dillon Koster, naast de baan terechtgekomen. En om nog meer brokken te voorkomen besloot de wedstrijdleiding de Safety car in te zetten. De zilvergrijze Mercedes zou het Formule Ford-lint nog lang achter zich houden, want het kostte de officials kennelijk veel moeite om alle gestrande Formule Fords te bergen. Met name met de Mygale 2000 van Dillon Koster werd er wat aangeklungeld voordat de race kon worden hervat.

Touché
Uiteindelijk winnaar Stefan de Groot was daar niet bepaald blij mee: "Het veld schoof weer in elkaar, zodat ik opnieuw moest proberen een gat te slaan. Gelukkig kwam ik in tegenstelling tot mijn teamgenoot Tristan te Pas voor de tweede keer prima weg," sprak de winnaar na afloop van de race. Toch bleek zijn voorsprong niet voldoende, want met een geraffineerde actie nam Jaap van Lagen al snel de koppositie van De Groot over.
Echter niet voor lang, want de Hillegomse student Lucht- & Ruimtevaarttechniek pakte de leiding vliegensvlug weer terug van de uit Wekerom afkomstige Van Amersfoort Racing-coureur. In zijn haast de 'schade' te herstellen toucheerde Van Lagen vervolgens de Mygale 2001 van De Groot en belandde daardoor zelf naast de baan. Tot zijn verdriet kon Tristan te Pas hem bij dit uitstapje niet meer ontwijken en werd daardoor de dupe van het race incident; De Blaricummer ging als laatste over de finish met een auto die voor het incident toch beduidend beter presteerde.

"Sterren van de race"
KNAF Talent First Ho-Pin Tung keerde daarentegen aanzienlijk vrolijker huiswaarts dankzij zijn schitterende, tweede klassering. "Bij de herstart heb ik 'm behoorlijk zitten knijpen, maar gelukkig ging het goed. Dit resultaat smaakt beslist naar meer," aldus de sympathieke Velpenaar die er duidelijk blijk van geeft het juiste ritme gevonden te hebben. Ook het Hoofddorpse Van Kalmthout Racing deed goede zaken tijdens de Radio 538 Trophy of the Dunes. Naamgever "Ik kan het wel uitschreeuwen" Marijn van Kalmthout pakte de eerste plaats in de First Division en wist daarmee een achterstand van 17punten op Olivier Muytjens (B) om te zetten in één punt voorsprong. Zijn collega Bas Schothorst (Amsterdam) pakte een mooie derde podiumplaats in het A-klassement, op korte afstand gevolgd door Van Kalmthout Racing-coureur en 'Ster van de race', Xavier Maassen.

Het volgende optreden van de Landis Formule Ford is 22 september a.s. op het beruchte circuit van Spa Francorchamps. Het is echter de vraag wat er daarna gaat gebeuren, want op dit moment is het nog onduidelijk hoe de afgebroken race van Assen zal worden 'verrekend'. Officieel tellen de tijdens deze race vergaarde punten niet mee omdat slechts zes van de tien ronden konden worden afgelegd onder invloed van een te krap tijdschema. Het is bovendien nog niet duidelijk of er nog wel een herkansing kan worden geprogrammeerd. De zaak ligt nu op de groene tafel en goedbeschouwd zijn er twee scenario's: de verdiende punten alsnog toekennen, of een inhaalrace op de agenda. In het laatste geval zou dat wel eens kunnen betekenen dat er bij dxe Finaleraces in oktober a.s. twee races op in één weekend worden gereden. Hoe dan ook, in beide gevallen zal dit ingrijpende gevolgen hebben voor het klassement.

Het Hoofddorpse Van Kalmthout Racing deed goede zaken tijdens de
Radio 538 Trophy of the Dunes.


Uitslag Landis Formule Ford, 9 september 2001, Circuit Park Zandvoort:
1. Stefan de Groot, 12 ronden in 27:35.274
2. Ho-Pin Tung op 1.474
3. Bas Schothorst op 3.727
4. Xavier Maassen op 6.373
5. Michel Florie op 8.271
6. Niels Bouwhuis op 9.593
7. Marijn van Kalmthout op 12.475
8. Mark Nachtegeller op 12.615
9. Christiaan Jorissen op 15.407
10. Ferdinand Kool op 15.737

First Division:
1. Marijn van Kalmthout, 12 ronden in 27:47.749
2. Mark Nachtegeller op 0.140
3. Jan-Paul van Dongen op 4.790
4. André van Hoof (B) op 5.064
5. Jean-Pierre Verhoeven op 12.174
6. Henk Vuik op 12.175
7. Jaap Hekker op 12.354
8. Helmert-Jan van der Slik op 13.063
9. Roel Mulder op 13.279
10. Floris-Jan Hekker op 21.866

Tussenstand Nederlands Kampioenschap:
1. Stefan de Groot 107 pt
2. Ferdinand Kool 76 pt
3. Jaap van Lagen 70 pt
4. Xavier Maassen 65 pt
5. Ho-Pin Tung 63 pt
6. Tristan te Pas 55 pt
7. Michel Florie 51 pt
8. Bas Schothorst 49 pt
9. Gregory Franchi (B) 31 pt
10. Michael Koel 28 pt

Tussenstand Benelux kampioenschap:
1. Stefan de Groot 117 pt
2. Jaap van Lagen 92 pt
3. Tristan te Pas 72 pt
4. Ferdinand Kool 66 pt
5. Bas Schothorst 63 pt
6. Xavier Maassen 58 pt
7. Ho-Pin Tung 45 pt
8. Michel Florie 38 pt
9. Gregory Franchi (B) 28 pt
10. Niels Bouwhuis 18 pt

Tussenstand Nederlands kampioenschap First Division:
1. Olivier Muytjens (B) 95 pt
2. Mark Nachtegeller 78 pt
3. Marijn van Kalmthout 77 pt
4. Jan-Paul van Dongen 68 pt
5. Jean-Pierre Verhoeven 64 pt
6. André van Hoof (B) 54 pt
7. Helmert-Jan van der Slik 53 pt
8. Jaap Hekker 41 pt
9. Henk Vuik 41 pt
10. Roel Mulder 40 pt

Tussenstand Benelux kampioenschap First Division:
1. Marijn van Kalmthout 105 pt
2. Olivier Muytjens (B) 104 pt
3. Mark Nachtegeller 80 pt
4. Jan-Paul van Dongen 64 pt
5. Jean-Pierre Verhoeven 57 pt
6. André van Hoof (B) 47 pt
7. Jurgen van Hover 41 pt
8. Jaap Hekker 33 pt
9. Henk Vuik 28 pt
10. Helmert-Jan van der Slik 27 pt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet