Formula Ford

Formule Ford: Stefan de Groot en Tristan te Pas oppermachtig op TT Circuit Assen

De vijfde race voor het Beneluxkampioenschap Landis Formule Ford, tevens meetellend voor het NK, is een dubbele zege geworden voor Geva Racing. Beide coureurs vochten in een spannend onderling duel om eerste plaats. Stefan de Groot bleek na 6 ronden de gelukkige winnaar, Tristan te Pas werd tweede en Jaap van Lagen was de beste van de rest.

Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Gerrie Hoekstra / Marco Miltenburg


Training
Al in de kwalificatietraining op zaterdag maakten zowel Te Pas als De Groot hun plannen voor dit weekend duidelijk. Bas Schothorst reed als enige andere coureur in de 1.27, maar kwam toch vier-tiende seconde tekort om de Geva dominantie te doorbreken. Het voor TT Circuit Assen bekende slipstreamen hadden zij niet nodig om een goede tijd neer te zetten, toch was het onderlinge verschil uiteindelijk slechts 0,2 seconde. Aangezien er kans leek op regen gingen alle rijders er als een haas vandoor om zo snel mogelijk een goede tijd neer te zetten.
De rijders na de top drie zaten elkaar echt op de hielen, slechts tienden van seconden kon al enkele plaatsen schelen. Op slechts acht honderdste van een seconde reed Ferdinand Kool, na de Pinksterraces leider in het Nederlands kampioenschap, zijn Formule Ford Mygale naar een vierde startplek. Ruim een tiende seconde langer had Xavier Maassen nodig voor zijn vijfde startpositie met in zijn rug de hete adem van Jaap van Lagen, die er slechts drie honderdste seconde langer voor nodig had en dus naast Maassen op de derde startrij mocht vertrekken. Maassen gaf aan dat slipstreaming zeker op dit circuit van groot belang kan zijn. In het begin van de training kon hij niet in een snelle groep komen, zodat hij een pitstop maakte om in een snel groepje te komen. Toen hij uiteindelijk achter Ferdinand Kool terecht kwam kon hij zijn beste tijd neer zetten, hoewel die nog beter had kunnen gaan als Kool niet in de laatste bocht van zijn gas was gegaan. Ook Niels Bouwhuis zat er op Assen goed bij en bleef KNAF Talent First rijder Ho-Pin Tung zelfs voor. Alle ingrediënten voor een spannende race leken aanwezig.

Training First Division
In de First Division was Olivier Muytjens, na zijn zege tijdens de Pinksterraces, de snelste op Assen. Het verschil was ook hier erg klein, minder dan twee-tiende seconde langer had Marijn van Kalmthout nodig in zijn nieuwe Van Diemen. De Swift, waarmee hij toch de eerste drie races wist te winnen, is namelijk vervangen door een Van Diemen 1999. Van Kalmthout was meteen al snel en dat bleek maar goed te zijn ook, want al na enkele ronden viel de druk van de koppeling weg. Zijn snelste tijd reed hij in de vierde ronde en die bleek uiteindelijk goed te zijn voor de tweede tijd bij de First Division.
Jan-Paul van Dongen was geïnspireerd door de uitstekende kwalificatietraining van broer Danny in de Fly You Clio Renault Sport Cup en reed zijn beste training dit seizoen, een derde startplaats. Het sterke optreden van de Belgische deelnemers tijdens de kwalificatietraining van de Pinksterraces op Zandvoort bleek op Assen niet haalbaar. Olivier Muytjens herhaalde weliswaar zijn pole position, Jürgen van Hover kwam echter niet verder dan een vijfde plaats. Mark Nachtegeller, tweede in het Benelux en derde in het Nederlands kampioenschap, had op Assen moeite om de aansluiting met de top te krijgen en moest de race gaan starten vanaf een zesde plaats.

De race
De race Vanwege het uitlopen van het tijdschema werd de Formule Ford race ingekort van tien naar slechts acht ronden. Terwijl de huldiging plaatsvond van de daarvoor verreden DTCC wedstrijd en de toeschouwers en pers met de rug naar de baan stonden ging de race, tot grote verbazing van iedereen die nog met de huldiging van de DTCC bezig was, van start. Het hele veld vloog in volle vaart op de Nationale bocht af en kwam daar goed door. Op De Bult ging het echter al meteen in de eerste ronde fout. Olivier Muytjens spinde en Jim Kroon en Henk Vuik konden hem niet meer ontwijken. Olivier Muytjens werd vol in de flank geraakt en moest, toen het hele veld gepasseerd was, in het gras naast de baan door een medisch team verzorgd worden. In het ziekenhuis werd later een gekneusd bovenbeen geconstateerd. Dit alles dwong de wedstrijdleiding uiteraard tot het geven van code rood. Ook dit kostte wederom de nodige, inmiddels kostbaar geworden tijd, zodat de race wederom moest worden ingekort tot een ´sprintrace´ over zes ronden.

Herstart
Ook de tweede start profiteerden Stefan de Groot en Tristan te Pas optimaal van hun vertrek vanaf de eerste startrij door reeds in de eerste ronde een gat met de achtervolgende groep te slaan. Jaap van Lagen, Bas Schothorst en Xavier Maassen begonnen een onderlinge worsteling die de hele wedstrijd duurde. De laatste chicane moest de beslissing brengen. In een uiterste poging om Jaap van Lagen nog van het podium te houden raakte Bas Schothorst diens versnellingsbak zonder verdere gevolgen. Jaap van Lagen was tevreden met de derde plaats, omdat hij daarmee weer de nodige punten punten voor het kampioenschap binnensleepte. Xavier Maassen kwam door het geweld wat in de verdrukking en verloor de kans op de podiumklassering waarop hij zo vurig gehoopt had. Xavier werd vijfde, juist achter teamgenoot Bas Schothorst.

De strijd om de eerste plaats
Aan kop vochten Stefan de Groot en Tristan te Pas de hele race om de zege. In de Zuidlus en de Ramshoek bleek De Groot over een iets betere wegligging te beschikken, terwijl Te Pas bij het uitkomen van de Nationale Bocht en de aansluitende Veenslang over meer snelheid beschikte. Daardoor kon Te Pas tot twee keer toe in Stekkenwal binnendoor prikken. Tot en met de laatste ronde duurde de strijd, waarbij Stefan de Groot uiteindelijk met de overwinning aan de haal ging. Tristan te Pas zat weliswaar kort op De Groot, maar omdat zijn auto in de Ramshoek minder stuurde was het gat bij de laatste S-bocht te groot om uit te remmen.
First Division
In de First Division haalde Marijn van Kalmthout wederom een overwinning, dit keer dus in een Van Diemen. Even leek het voor hem fout te gaan, toen hij in tweede ronde van achteren werd aangetikt. Hij ging door de tik vlak langs de vangrail om de as, maar raakte niets en kon de race voortzetten en de race finishen met bijna drie seconden voorsprong op Helmert-Jan van der Slik. Jan-Paul van Dongen wist zijn goede kwalificatie om te zetten in zijn beste resultaat van dit seizoen en een podiumplaats.
 
Uitslag 5e ronde Landis Formule Ford, 8 juli 2001, TT Circuit Assen:
1. Stefan de Groot Mygale 2001 8.46.542
2. Tristan te Pas Mygale 2001 8.47.164
3. Jaap van Lagen Mygale 2001 8.51.713
4. Bas Schothorst Van Diemen 2001 8.52.232
5. Xavier Maassen Van Diemen 2001 8.52.354
6. Ferdinand Kool Mygale 2001 8.52.469
7. Ho-Pin Tung Mygale 2001 8.53.457
8. Dillon Koster Van Diemen 2001 8.59.641
9. Michael Koel Mygale 2000 9.03.388
10. Christiaan Jorissen Van Diemen 2001 9.04.688

Snelste ronde: Stefan de Groot, 1.28.040 in ronde 4.

First Division
1. Marijn van Kalmthout Van Diemen 1999 9.00.162
2. Helmert-Jan v.d. Slik Swift 1998 9.02.989
3. Jan-Paul van Dongen Mygale 1998 9.03.328
4. Jurgen van Hover Van Diemen 1999 9.06.511
5. Iwan Simons Van Diemen 1997 9.17.839
6. Floris-Jan Hekker Van Diemen 1997 9.19.282
7. Mark Nachtegeller Swift 1998 9.19.332
8. Robert Claeren Van Diemen 1999 9.42.438
9. Arent van Πt Spijker Van Diemen 1997 7.56.111 (-1 ronde)
10.Jean-Pierre Verhoeven Swift 1999 6.05.264 (-2 rondes)

Snelste ronde: Marijn van Kalmthout

Tussenstand overallklassement Beneluxkampioenschap:
1. Stefan de Groot 65 pt
2. Jaap van Lagen 64 pt
3. Ferdinand Kool 55 pt
4. Tristan te Pas 51 pt
5. Bas Schothorst 42 pt
6. Xavier Maassen 38 pt
7. Michel Florie 26 pt
8. Gregory Franchi (B) 25 pt
9. Ho-Pin Tung 16 pt
10. Niels Bouwhuis 10 pt

Tussenstand overallklassement Nederlands kampioenschap:
1. Stefan de Groot 65 pt
2. Ferdinand Kool 57 pt
3. Jaap van Lagen 56 pt
4. Tristan te Pas 54 pt
5. Xavier Maassen 48 pt
6. Bas Schothorst 37 pt
7. Ho-Pin Tung 33 pt
8. Michel Florie 31 pt
9. Dillon Koster 23 pt
10.Gregory Franchi (B) 19 pt

Tussenstand klassement First Division Beneluxkampioenschap
1. Marijn van Kalmthout 90 pt
2. Mark Nachtegeller 61 pt
3. Olivier Muytjens (B) 44 pt
4. Jan-Paul van Dongen 32 pt
5. Helmert-Jan van der Slik 31 pt
6. Jean-Pierre Verhoeven 26 pt
7. Jurgen van Hover (B) 24 pt
8. Henk Vuik 22 pt
9. Roel Mulder 18 pt
10. André van Hoof (B) 15 pt

Tussenstand klassement First Division Nederlands kampioenschap:
1. Marijn van Kalmthout 76 pt
2. Mark Nachtegeller 59 pt
3. Olivier Muytjens (B) 54 pt
4. Helmert-Jan van der Slik 45 pt
5. Jan-Paul van Dongen 38 pt
6. Jean-Pierre Verhoeven 35 pt
7. Henk Vuik 31 pt
8. Floris-Jan Hekker 27
9. Iwan Simons 25
10.Roel Mulder 24 pt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet