Formula Ford

Formule Ford op Zolder: Formulewagenracen in optima forma

De race van de Landis Formule Ford op Zolder, gewonnen door Jaap van Lagen, was een waar spektakelstuk. De sterke competitie, de grote belangen en de nog niet optimale nieuwe baan op Zolder zorgden tijdens en na de race voor drama¹s en voor momenten van groot geluk. Als deze race de toon heeft gezet voor de rest van het seizoen, dan staat ons nog een geweldig Formule Ford-seizoen te wachten. De race op Zolder telde alleen mee voor het Beneluxkampioenschap.

Tekst: Roy van der Laan, Marco Antheunisse
Foto's: Gerrie Hoekstra / Marco Antheunisse


"Dit is mijn mooiste race ooit", aldus de overgelukkige winnaar Jaap van Lagen.

Grondwater
De voorbereiding van de deelnemers aan de race van de Landis Formule Ford op Zolder verliep niet smetteloos. Tijdens de vrije trainingen op donderdag waren de werkploegen nog druk bezig op de deels gerenoveerde baan, de coureurs werden op deze plaatsen afgeremd door kunstmatige chicanes. Op vrijdag en tijdens het weekeinde werden de rijders onder meer geremd door grondwater dat door een niet goed functionerende drainage over de baan sijpelde.

Geva Racing lacht
De rijders van het TOTAL Ford Junior Team vermaakten zich uitstekend tijdens de kwalificatietrainingen op zaterdag. Tristan te Pas liet in een 'alles-of-niets poging' zijn eerste pole in de Formule Ford noteren, de winnaar van de Paasraces Stefan de Groot volgde met de tweede tijd. Bas Schothorst stelde de derde startpositie veilig. "De wegliggingsproblemen met onze Van Diemens zijn opgelost", vertelde de rijder van Van Kalmthout Racing opgelucht. "Dit weekeinde zijn enkele engineers van de Van Diemen fabriek overgekomen, die ons op dit gebied hebben bijgestaan." Jaap van Lagen realiseerde achter vierde man Gregory Franchi de vijfde tijd. "In de eerste tijdtraining ging mijn motor kapot, het team was net op tijd klaar voor de tweede tijdsessie begon", verklaarde hij zijn tegenvallende startpositie. "Ik verwacht de volgende keer weer beter te scoren." Die 'volgende keer' kwam eerder dan Jaap zelf verwacht had!

Problemen
Niet iedereen kon evengoed overweg met het deels vernieuwde Zolder. Ferdinand Kool, tijdens de Paasraces nog tweede, kwam niet verder dan de negende tijd. "Ik had mijn auto op het nieuwe gedeelte afgesteld, op het oude asfalt had ik hierdoor veel last van onderstuur", vertelde hij. Ferdinand had op Zolder een andere 'teamgenoot'. Omdat Michael Koel verhinderd was, nam Jan-Paul van Dongen met zijn ex-Multipromo Mygale uit 1998 zijn intrek in de tent van het team. Cambridge Team DB.R torste voor wat betreft de 2001-auto's de rode lantaarns. Niels Bouwhuis, Dillon Koster en Ardi van der Hoek sloten met z¹n drieën de '2001-gelederen'. Marijn van Kalmthout was de snelste in de First Division, hij bleef Jürgen van Hover (tweede) en Olivier Muytjens voor. Mark Nachtegeller was tijdens de eerste kwalificatietraining nog de snelste, in de tweede sessie viel hij terug naar de vierde startpositie.

Vader en zoon Nachtegeller waren toch tevreden over de tweede plaats in de First Division.

Geva Racing huilt
Bij de start van de race op een stralend Zolder namen de beide rijders van Geva Racing de kop. Tristan was aanvankelijk als eerste weg, maar de met iets teveel wielspin vertrokken Stefan stelde al in de eerste ronde orde op zaken.

Tristan te Pas wist nog wel de pits te halen met een wat verbogen voorwielophanging.

Het succes bleef echter uit voor de beide coureurs. Tristan te Pas was de eerste die van het toneel verdween ("Ik gleed uit op het grind dat op het wegdek van de Villeneuve-chicane lag"), enkele ronden later moest Stefan de Groot de strijd staken. "Ik lag op kop en zag in mijn achteruitkijkspiegels dat Bas Schothorst Jaap van Lagen wilde uitremmen. Ik ging opzij om een aanrijding te voorkomen, daardoor kwam ik op het vuile gedeelte naast de ideale lijn. Toen ben ik gespind", luidde Stefans verklaring.

Van de kopgroep van vier bleven aldus alleen Jaap van Lagen en Bas Schothorst over. De beide coureurs vochten een prachtig duel uit, waarbij zij meerdere keren van positie wisselden. Van Lagen won nipt. "Dit is mijn mooiste race ooit", aldus de overgelukkige winnaar. De sympathieke coureur kan op dit gebied zeker niet van overdrijving beticht worden. "Vooraf had ik getekend voor een podiumplaats, nu pak ik zelfs de zege." Bas Schothorst kwam maar een halve seconde tekort. "Ik was niet snel genoeg in de korte bochten", vertelde hij. Zijn tijd zal nog wel komen, mede gezien de grote progressie die Van Kalmthout Racing dit weekeinde boekte.

Inhaalraces
Gregory Franchi en Xavier Maassen streden tot in de laatste ronde om de overgebleven podiumplaats, een strijd die door de Belg werd gewonnen. Maassen zag de finish niet en toonde zich zeer teleurgesteld. "In de laatste ronde zag ik bij het inhalen van een achterblijver een gaatje om Franchi te passeren. Ik dook in het gat, maar Franchi kwam naar rechts en ik moest het gras op om een touché te voorkomen. Ik spinde en dat was einde wedstrijd." Het enige lichtpuntje voor de jonge coureur: hij reed de snelste raceronde en verdiende hiermee naast de eer ook een puntje. Ferdinand Kool profiteerde van alle commotie om hem heen, hij werd netjes vierde. Niels Bouwhuis reed een sterke race die hem van de veertiende naar de vijfde plek bracht (!).

Terug
Ook Marijn van Kalmthout reed een inhaalrace. De Ford-dealer die bekend staat om zijn goede starts zag dit keer zowel Mark Nachtegeller als Jürgen van Hover voorbijkomen op het moment dat het rode licht doofde. "De koppeling bleef hangen", verklaarde Marijn na afloop. "In de race had ik hier gelukkig geen last van, waardoor ik mij naar voren kon vechten." Van Kalmthout won de First Division uiteindelijk nipt voor Mark Nachtegeller, die tijdens de Paasraces ook al de zege op een fractie van een seconde misliep. "Ik had echt een superstart, passeerde Marijn van Kalmthout en reed het grootste gedeelte van de wedstrijd als eerste van de First Division. Na een foutje kon Marijn me passeren. Volgen kon ik hem wel, maar inhalen lukte me niet meer. Maar tevreden met dit resultaat ben ik zeker." Jürgen van Hover werd derde, gevolgd door de sterk rijdende Jan-Paul van Dongen. Jean-Pierre Verhoeven werd ondanks een spin in de beginfase toch nog vijfde. Ook hij had een indrukwekkende inhaalrace achter de rug. "Het eindresultaat is prachtig, maar toch ben ik niet echt tevreden. In het begin van de race spinde ik door water op de baan. Gelukkig bleef ik op de baan en ging ik niet de blubber naast de baan in. Maar de hele race en ook nu nog hou ik het gevoel dat ik nog verder naar voren had kunnen staan, want alles ging verder prima."

Uitslag 2e ronde Landis Formule Ford, 22 april 2001, Circuit van Zolder (B):
1. Jaap van Lagen Mygale 2001 20:00.489
2. Bas Schothorst Van Diemen 2001 op 0,519
3. Gregory Franchi Mygale 2001 op 4,572
4. Ferdinand Kool Mygale 2001 op 16,290
5. Niels Bouwhuis Van Diemen 2001 op 23,982
6. Michel Florie Van Diemen 2001 op 24,518
7. Eddy Roosens Mygale 2001 op 26,201
8. Ho-Pin Tung Mygale 2001 op 28,594
9. Marijn van Kalmthout Swift 1999 op 28,852
10. Mark Nachtegeller Swift 1998 op 29,355

First Division:
1. Marijn van Kalmthout Swift 1999 20:29.341
2. Mark Nagtegeller Swift 1998 20:29.844
3. Jürgen van Hover Van Diemen 1999 20:35.631
4. Jan-Paul van Dongen Mygale 98 20:58.210
5. Jean-Pierre Verhoeven Swift 1999 20:59.155
6. Philipp Ohmen Van Diemen 1999 21:00.859
7. Henk Vuik Van Diemen 1999 21:05.221
8. Raphael Hubeau Van Diemen 1998 21:10.011
9. Robert Claeren Van Diemen 1999 20:08.799
10. Dale Crawford Van Diemen 1997 21:02.990

Snelste ronde: Xavier Maassen, 1:38.364

Tussenstand overallklassement Beneluxkampioenschap:
1. Jaap van Lagen 32
2. Ferdinand Kool 25
3. Stefan de Groot 22
4. Gregory Franchi 22
5. Bas Schothorst 15
6. Michel Florie 12
7. Niels Bouwhuis 10
8. Xavier Maassen 9
9. Ho-Pin Tung 6
10. Michael Koel 4

Tussenstand klassement First Division Beneluxkampioenschap kampioenschap:
1. Marijn van Kalmthout 40
2. Mark Nachtegeller 30
3. Jean-Pierre Verhoeven 14
4. Jürgen van Hover 14
5. Olivier Muytjens 12
6. Roel Mulder 10
7. Jan-Paul van Dongen 10
8. Henk Vuik 8
9. Helmert-Jan van der Slik 8
10. Philipp Ohmen 6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet