Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ondanks crisis vol veld in Le Mans Series, Hezemans en Kox staan vast

480_kox
Peter Kox, hier vorig jaar in actie met de Lamborghini, is één van de twee Nederlanders die al vaststaan

Ondanks de economische crisis zit het startveld in de Le Mans Series voor dit jaar toch wel weer goed vol. Dat blijkt uit de lijst van teams die zich hebben ingeschreven voor het hele seizoen. De LMS-organisatie publiceerde deze lijst vanmorgen. Dat Audi er niet meer bij is, wisten we al, tenminste niet als fabrieksteam. Het ontbreken van Peugeot komt ook niet echt als een verrassing, verwacht wordt dat het Franse merk alleen de wedstrijden vóór de 24 Uur van Le Mans rijdt. In LMP2 is er toch een Porsche, in GT2 één in plaats van twee Spykers. Twee landgenoten, beide afkomstig uit Eindhoven, staan op dit moment als coureurs in de LMS vast: Mike Hezemans rijdt in de LMP2-klasse met een Lola-Mazda-Coupé van het Italiaanse Racing Box, Peter Kox komt evenals vorig jaar in de GT1-klasse uit met de Lamborghini Murciélago van IPB Spartak Racing. Een inschrijving van het Epsilon-Euskadi-team, waarmee Jos Verstappen in gesprek was, ontbreekt.

Tekst: René de Boer
Foto: Frits van Eldik

In de LMP1-klasse zijn in totaal twaalf auto’s ingeschreven. Daaronder de twee fabrieks-Aston Martins en de twee Audi R10 TDI’s van het Duitse Kolles-team, waarbij tot nu toe alleen de Deen Christian Bakkerud als rijder vaststaat. Pescarolo Sport is er met twee prototypes, het Franse ORECA-team zet eveneens twee auto’s in en verder zijn er nog twee Ginetta-Zyteks van de Britse teams LNT en Strakka Racing.

Toch een Porsche in LMP2, Michael Vergers nog niet bevestigd
De inschrijflijst toont 16 auto’s in de LMP2-klasse. Waren er vorig jaar nog drie Porsche RS Spyders, dit jaar is dat er nog slechts één, namelijk die van Horag Racing (hoewel die eigenlijk ook te koop stond). Alleen Didier Theys is hier als rijder gemeld. Verder in deze categorie niet minder dan vijf Lola Coupés, die het vorig jaar al opmerkelijk goed deden (een bij RML, twee van Racing Box, een van het Speedy Racing Team Sebah en een van het Duitse Kruse Schiller Motorsport, dat ook interesse had om een RS Spyder te kopen). Het team Barazi Epsilon is weer met een Zytek 07S ingeschreven met Juan Barazi tot nu toe als enige rijder. We hebben Michael Vergers even gebeld voor een reactie, maar konden hem nog niet bereiken. Mike Hezemans rijdt in één van de twee Lola’s van het Italiaanse Racing Box-team. De Eindhovenaar deelt de auto met Matteo Bobbi en Andrea Piccini en dat lijkt op papier in ieder geval een snel trio.

Vier auto's in GT1
In de GT1-klasse ontbreekt titelverdediger Luc Alphand en nu bestaat de inschrijving in deze categorie nog maar uit vier auto’s: de Lamborghini Murciélago van IPB Spartak Racing met Peter Kox en Roman Rusinov, een Saleen van de Auto Racing Club Bratislava met Miroslav Knopka en Christophe Bouchut, nog een Saleen van het Full Speed Racing-team, waar alleen Emerson Newton John (zoon van actrice Olivia Newton John) als rijder is genoemd, en dan nog een Ferrari 550 Maranello van het Franse Noel del Bello Racing. Inderdaad, al een tijd niks meer van gehoord, maar na een paar jaar afwezigheid nu blijkbaar toch weer terug, zij het nog zonder rijders.

Spyker, Porsche, Aston Martin en Ferrari in GT2
Als alle plannen doorgaan komen er 17 GT’s, al zijn er daarbij nog wel vijf auto’s geheel zonder namen van rijders. Een daarvan is de auto van het Snoras Spyker Squadron, de Speedy-Spyker is niet meer ingeschreven. Voor de rest: IMSA Performance en Team Felbermayr Proton met één, respectievelijk twee Porsches 997 GT3 RSR en ondersteuning van fabrieksrijders, één Lamborghini van Reiter Engineering met Prins Albert von Thurn und Taxis en Christopher Haase, één Aston Martin Vantage V8 van Drayson Racing, het team van de Britse oud-minister en nog twee Astons (nog zonder rijders) van James Watt Automotive, en voor de rest niet minder dan negen Ferrari 430 GT’s: het Italiaanse Easyrace, het Britse Team Modena (overgestapt vanuit de GT1), drie van Farnbacher, één van JMW Motorsport, één van Virgo Motorsport en twee van JMB Racing, ook nog zonder rijders.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet