Sportscars

Sportscars: Aston Martin met twee LMP1-prototypes naar Le Mans

aston_martin_lmp1_480

Zo gaat de auto er  - ongeveer - uitzien: artist's impression van de Aston Martin LMP1 in Gulf-kleuren

Aston Martin neemt dit jaar als fabrieksteam met twee LMP1-prototypes deel aan de 24 Uur van Le Mans en de Le Mans Series, zo maakte de fabrikant vandaag bekend. De gesloten LMP1-prototypes zullen worden uitgevoerd in de beroemde kleurencombinatie van benzinefabrikant Gulf, oranje en babyblauw. Als rijders staan in ieder geval de Tsjechen Jan Charouz en Tomas Enge, de Duitser Stefan Mücke en de Brit Darren Turner vast. Charouz, Enge en Mücke raceten vorig jaar al met een LMP1-prototype met Aston Martin-motor, terwijl Turner de afgelopen jaren deel uitmaakte van het Aston Martin-fabrieksteam in de GT1-klasse. De GT1-activiteiten van het Prodrive-fabrieksteam worden stopgezet, maar wel wil Aston Martin ondersteuning verlenen aan klantenteams die met de DBR9 willen racen.

Tekst: René de Boer
Foto: PR



Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat het Aston Martin-fabrieksteam onder leiding van de legendarische David Brown (inderdaad, de reden dat vrijwel alle Aston Martins een type-aanduiding met DB dragen) met coureurs Carroll Shelby en Roy Salvadori de algehele overwinning bij de 24 Uur van Le Mans behaalde. "De uitdaging om opnieuw de overwinning in deze beroemde race te behalen voor Aston Martin en Groot-Brittannië was te groot om hem te negeren", zegt David Richard, de hoogste baas van Aston Martin en Prodrive, de onderneming die het fabrieksteam voor het merk runt.

Taak wordt niet onderschat 
In de LMP1-klasse neemt Aston Martin het ondermeer op tegen Audi, dat met de nieuwe R15 TDI aantreedt, en Peugeot, dat met een geactualiseerde versie van de 908 HDi FAP eindelijk de zo lang verwachte overwinning wil binnenhalen. "We onderschatten onze taak dan ook niet", benadrukt Richards. "Het wordt een zware opgave. Niettemin zie ik dit als een enorme kans om de kwaliteiten van Brits technisch talent te demonstreren."

Nieuwe auto gebaseerd op Lola-LMP1
De nieuwe auto is gebaseerd op de Lola-LMP1-auto, die vorig jaar werd ingeschreven door Charouz Racing System. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van de Aston Martin V12-motor, waarmee vorig jaar in Le Mans de tweede zege op rij in de GT1-klasse behaald werd en waarmee de Charouz-auto een nieuw ronderecord in Le Mans voor een auto met benzinemotor vestigde. Als partners van het project noemt Aston Martin naast chassisbouwer Lola, bandenleverancier Michelin en wielenfabrikant BBS ook de Nederlandse schokdemperspecialist Koni.

Ook in LMS, Harold Primat als nieuwe rijder
Naast de 24 Uur van Le Mans plant het team ook de deelname aan de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series. De Zwitser Harold Primat wordt aan het team toegevoegd als nieuwe rijder naast de al genoemde coureurs Charouz, Enge, Mücke en Turner. Een zesde rijder wordt binnenkort aangekondigd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet