A1GP

A1GP: Team Nederland tweemaal op de eerste startrij

a1gp268005382715b791ed995

Tijdens de kwalificaties vandaag op het circuit van Taupo heeft Robert Doornbos zich zowel voor de sprintrace als de hoofdrace als tweede gekwalificeerd. Morgen zal A1 Team Nederland beide races op de eerste rij starten naast A1 Team Ierland. De achterstand op Team Nederlands sparring partner, was in beide kwalificaties 0,265 seconde.


Tekst: PR / Daan Jeuken

Gisteren leek het er nog niet op dat Nederland in Taupo vooraan zou gaan meedoen. Het team van Jan Lammers had wat problemen met de carbon remmen van de A1GP-bolide. Daarnaast werden er vrijdag ook nog diverse mogelijkheden getest met de setting van de auto, zoals zaken als rijhoogte, camber, veren en versnellingsbak verhoudingen. De samenwerking met Team Ierland, koploper in het klassement, zal ook zeker van grote waarde zijn geweest.

Onder warme maar uitstekende omstandigheden ging Doornbos tot het uiterste, daarbij geholpen door het team dat hem op het juiste moment de baan op stuurde. Ondanks de oorspronkelijk vrije baan had Doornbos in bocht 11 toch last van twee gespinde auto’s, wat hem misschien de pole voor de sprintrace wel kostte. Met nog enkele seconden te gaan kwam Robert als tweede over startfinish voor zijn 'flying lap'.

In de kwalificatie voor de hoofdrace maakte hij in de eerste sessie een klein foutje. Dit maakte hij in de vierde sessie weer helemaal goed door wederom p2 te scoren. In de ultieme laatste seconden van de sessie startte Doornbos nog zijn vliegende rondje. In de tweede sector was hij nog zeven duizendste sneller dan Adam Carroll, maar uiteindelijk moest hij toch een kwart seconde toegeven op de dubbele polezitter.

a1gp268005382715b791ed999

Tevreden Doornbos
Robert was uiteraard zeer content met het resultaat: “Na de probleempjes van gisteren zijn het team en ik sterk begonnen vandaag met een tweede tijd in de training. Hierdoor was het zelfvertrouwen daar om het goed te gaan doen in de kwalificatie. De problemen met de remmen van gisteren waren achter ons.”

“Het is altijd moeilijk om in vier kwalificatieruns honderd procent te geven en geen foutjes te maken, helemaal hier waar er veel stof ligt naast de racelijn. In Q2 was de pole in ons bereik maar er spinden twee auto's in bocht 11 (de laatste bocht voor het rechte eind) en ik moest gewoon even van mijn gas omdat ik niets kon zien door het stof.”

Startgrid sprintrace
Ierland, 1:14.507
Nederland, op 0.265
Portugal, op 0.281
Zwitserland, op 0.695
Frankrijk, op 0.853
Nieuw-Zeeland, op 0.950
Australië, op 0.997
Italië, op 1.107
Maleisië, op 1.203
Libanon, op 1.332

Startgrid hoofdrace
Ierland, 1:14.411
Nederland, op 0.265
Portugal, op 0.432
Australië, op 0.565
Zwitserland, op 0.632
Maleisië, op 0.835
Frankrijk, op 1.012
USA, op 1.116
Libanon, op 1.176
Nieuw-Zeeland, op 1.211
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet