24H Series

24H Series: Boeiende 24 uren voor Jaap van Lagen

480_jaapvanlagen24udubai1

Jaap van Lagen is ook deze winter volop actief op de circuits. Waar in Nederland iedereen op de schaats stond reed de WTCC-coureur uit Ede de 24 uren van Dubai. “Overdag was het zo’n 30 graden.” Jaap deelde de machtige Audi Creventic CR-8 met zijn LADA-teamchef Viktor Shapovalov en Ivo Breukers.

Tekst en foto's: PR

“De CR-8 is met 430 pk een geweldige auto om mee te rijden. Deze race waren we echt competitief.” Jaap van Lagen is al vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze bijzondere Audi. In de afgelopen maanden is heel veel getest om een strak sturende en gemakkelijke rijdende GT te bouwen voor lange afstandsraces.
“Op Dubai viel alles op z’n plek. In vergelijk met vorig jaar, toen we deze race als test reden, rijden we nu zes seconden per ronde sneller.” Hard gaan met de Creventic CR-8 bleek ook voor LADA-teamchef Viktor Shapovalov geen probleem. “Het was Viktor zijn eerste 24 uurs race met deze auto. Hij vond het geweldig.” Eigenaar van de auto Ivo Breukers genoot met volle teugen van de progressie die is gemaakt met de CR-8. Breukers klokte tijden vergelijkbaar met die van zijn Russische teamgenoot.

480_jaapvanlagen24udubai2

De andere mannen reden liever overwegend met daglicht, dus zat Jaap van Lagen vooral ‘s nachts achter het stuur. “Mij maakt het niets uit. In het donker voel ik me ook prima op mijn plek.” De stopwatch bewees die stelling. Tussen de snelste tijd van Jaap overdag en ’s nachts zat nog geen tiende van een seconde. “Ik heb strakke stints neer kunnen zetten. In het donker is het zaak om je te concentreren op je rem- en instuurpunten. Dat ligt me goed.”

Op het 5,39 km lange Dubai Autodrome bleken Van Lagen, Shapovalov en Breukers competitief. Een klein brandje in de avondtraining zorgde voor een lekke benzinetank. Om deze te vervangen moest de hele motor worden gedemonteerd, waardoor de CR-8 pas 4,5 uur na de start van de race voor het eerst brulde. “Zo’n geval van domme pech is erg jammer, want de auto bleek in de resterende uren snel en betrouwbaar.” In bijna 20 uur waren de enige mankementen een klein lek aan een waterslang en een kapotte fusee na een touche met een Porsche.

Hoewel de coureur uit Ede weet dat ‘als’ niet telt in de autosport, is hij ervan overtuigd dat een podiumplek in de SP2-klasse haalbaar was geweest. “De CR-8 is er klaar voor. In onze klasse rijden onder meer Ferrari’s en BMW’s, die wij prima tegenstand kunnen geven.” Het avontuur in Dubai smaakt voor Jaap van Lagen naar meer. Dolgraag wil de ambitieuze Edenaar de wereld de ware kwaliteit tonen van de CR-8. “Wij kunnen om de prijzen rijden met deze bijzondere GT.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet