24H Series

24H Series: Land Motorsport wint in Doebai

2009dubai24h42closeuplowres
De winnende Land Motorsport-Porsche in Doebai

Het had nauwelijks spannender kunnen zijn: na 24 uren racen op het Dubai Autodrome lagen er slechts 49,676 seconden tussen de eerste en de tweede auto bij de vierde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. Na een spannend laatste uur van de race, waarin de leidende positie drie keer van eigenaar wisselde, ging de overwinning naar de Porsche 997 GT3 Cup van het Duitse team Land Motorsport, bestuurd door Carsten Tilke, Gabriël Abergel, Andrzej Dzikevic en Niclas Kentenich. Het team eindigde nipt voor de BMW Z4 M Coupé van het aanvallende team Al Faisal Racing met Abdualziz Al Faisal, Paul Spooner, Claudia Hürtgen en Stian Sørlie. De derde plaats ging eveneens naar een Porsche, de inschrijving van het Besaplast Racing Team met Martin Tschornia, Franjo Kovac, oud-DTM-kampioen Kurt Thiim en de vader-en-zoon-combinatie Roland en Sebastian Asch.

Tekst en foto: PR

Alle experts en liefhebbers waren het erover eens dat de dit jaar verreden vierde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai de spannendste race tot nu toe was. Niet voor niets werd de strijd dan ook pas aan het einde beslist, na 24 uur spectaculaire race-actie op het 5,43 kilometer lange Dubai Autodrome, het moderne racecircuit in de Verenigde Arabische Emiraten dat opnieuw het décor vormde voor het evenement, georganiseerd door het Nederlandse bureau CREVENTIC in nauwe samenwerking met het Dutch National Racing Team.

De Autorlando-Porsche, die met Richard Lietz aan het stuur vanaf de pole-position startte, sloeg samen met de identieke auto van Land Motorsport, bestuurd door Marc Basseng, in de eerste paar ronden al een klein gat naar de door Claudia Hürtgen gereden Al Faisal Racing BMW Z4. In de zevende ronde was er de eerste positiewisseling aan kop, toen Basseng Lietz inhaalde. Tal van kanshebbers hadden echter al in de eerste paar uur van de race problemen. de Renault Mégane Trophy van Equipe Verschuur (Bernhard ten Brinke, Hoevert Vos, Harrie Koolen) en de Khaleji Motorsport-Porsche (Cabell Fisher, Tarek Elgammel, Jason Yates, Karim Ojjeh, Karim Al Azhari) raakten al in de derde ronde verwikkeld in een aanrijding.

Later verloor de Autorlando-Porsche zo’n 45 minuten in de pits, waar de achterkant van de auto gerepareerd moest worden, nadat een andere coureur erop gereden was. In de avond werd de Land Motorsport Porsche met het startnummer 41 (Hermann Tilke, Marc Basseng, Christian Land, Dirk Adorf) tot opgave gedwongen toen de auto om 22.50 uur vlam vatte, wat leidde tot de derde van in totaal zes neutralisaties van de race, waarbij voor alle rijders een maximumsnelheid van 60 km/u geldt. Deze zogeheten “code 60” is een typisch kenmerk voor de TOYO TIRES 24H of Dubai en werd goed opgenomen door teams en rijders, omdat hierdoor de onderlinge verschillen in de race niet worden aangetast.

Er woedde een aantal uren lang een spannende strijd tussen de Al Faisal Racing BMW en de ARC Bratislava Porsche (Miroslav Konopka, Jiri Janak, Mauro Casadei, Rudiger Klos), maar rond 5.00 uur pakte de BMW de leiding, deels dankzij zijn iets gunstiger brandstofverbruik, en bleef daar gedurende de volgende uren. De ARC Bratislava Porsche en de Porsches van het Besaplast Racing Team en Land Motorsport zaten er dichtbij.

Later in de ochtend, toen het circuit weer in zon gehuld was, werd de strijd tussen de Al Faisal Racing BMW en de ARC Bratislava Porsche weer spannender. Met nog 1.10 uur te gaan kwam de BMW met een lekke band en een beschadigde carrosserie rechts achter de pits in, waardoor de ARC Bratislava Porsche aan de leiding kwam. Dat team hield een tijdlang de eerste plaats vast en leek op weg te zijn naar de overwinning, vooral nadat het BMW-team een aftrek van een ronde kreeg als straf voor het nemen van een afkorting. Dat was nodig om met de lekke band tijdig de pits te kunnen bereiken.

Met nog 42 minuten te gaan kwam de Porsche naar binnen voor een tankstop en korte tijd later opnieuw met problemen met de wielophanging, waarmee meer waardevolle tijd werd verloren en het team terugviel tot de vierde plaats.

Op dat moment reed de Land Motorsport Porsche aan de leiding met Niclas Kentenich achter het stuur, maar de jonge Duitser werd zwaar onder druk gezet door Claudia Hürtgen met de Al Faisal Racing BMW, die per ronde tot twaalf seconden sneller was dan de Porsche. Uiteindelijk reed Kentenich de overwinning voor het Land Motorsport Porsche-team naar huis, slechts 49,676 seconden voor de BMW. De Besaplast Racing-Porsche eindigde als derde, hoewel slotrijder Sebastian Asch in zijn laatste stint met zware remproblemen te kampen had.


2009dubai24hpodium2lowres

Het best geklasseerde Nederlandse team was de Equipe Verschuur, zij het met een volledig Franse bezetting, met de Renault Mégane Trophy op de elfde plaats overall en als eerste in de klasse SP1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet