24H Series

24H Series: 24H of Dubai: Stand van zaken halverwege

2009dubai24hxtra8

Halverwege de wedstrijd leidt de Porsche 997 GT3 RSR van het Slowaakse team Auto Racing Club Bratislava in de TOYO TIRES 24H of Dubai. Om 02.00 uur in de ochtend (23.00 uur Nederlandse tijd) rijdt de Porsche met Miroslav Konopka, Jiri Janak, Mauro Casadei en Rüdiger Klos in dezelfde ronde als de Al Faisal Racing-BMW Z4 Coupé (Abdulaziz Al Faisal, Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Paul Spooner). Samen hebben ze een ronde voorsprong op de Land Motorsport-Porsche met startnummer 42 (Carsten Tilke, Gabriël Abergel, Niclas Kentenich, Andrzej Dzikevic).

Tekst: René de Boer

Problemen waren er rond 22.50 uur, toen er voor de derde maal in de wedstrijd een “code 60” van kracht werd, nadat de Land-Porsche RSR met nummer 41 (Hermann Tilke, Marc Basseng, Dirk Adorf, Christian Land) aan de leiding rijdend in brand was geraakt bij het uitkomen van bocht 10. De race werd na 22 minuten weer vrijgegeven, de flink beschadigde Porsche achterop een vrachtauto terug naar de paddock gebracht. Het was een van de vele dramatische verhalen, die zo’n 24-uursrace traditioneel met zich meebrengt.

Ondertussen was de Al Faisal Racing-BMW, die kort na 20.00 uur wat tijd had verloren toen de vooras opnieuw moest worden uitgelijnd, alweer opgeklommen tot in de top drie, net achter de ARC Bratislava-Porsche en de nog overgebleven auto van Land Motorsport, ook een Cup-Porsche. Ook het Zweedse Hubert Bergh Racing en het Duitse Besaplast Racing Team (met ondermeer oud-DTM-sterren Kurt Thiim en Roland Asch aan boord) deden het goed.

Best geklasseerde team met Nederlandse inbreng
Best geklasseerde team met Nederlandse inbreng was de Sartorius Black Falcon BMW met Dillon Koster, Sean-Paul Breslin, Diego Romanini, Frank Birther en Christer Joens, die als leider in de SP2-klasse in de top tien reed. De enige nog overgebleven Mégane van Equipe Verschuur (met geheel Franse bezetting: Marco Saviozzi, Pierre Bes, Pierre Renom, Jean-Yves Mallat en Renaud Derlot) deed het ook niet onverdienstelijk op de dertiende plaats en vooraan in de SP1-klasse.

Voor de rest kenden de Nederlandse teams nogal wat problemen. Een van de twee BMW 120D’s van Cor Eusers Marcos Racing International (Steve Goldin, Keith Goldin, Scott Finlay, Jim Briody en Toto Lassally) strandde met een gebroken ophanging aan het begin van de pitstraat. Ook voor de aanvankelijk sterk rijdende Motors TV-BMW 1-serie (Peter van der Kolk, Jeroen van den Heuvel, Jeroen Bleekemolen, Richard van de Berg) was de race eerder over dan gepland na een crash met forse schade aan de rechter achterkant van de auto.

Bas Koeten Racing stond met de BMW Z3 Coupé, waarvoor op donderdag na de tijdtraining nog met veel kunst- en vliegwerk ergens in Doebai een reservemotor moest worden geregeld (werd uiteindelijk gevonden via de lokale BMW-club), al snel op flinke achterstand. De motor werd veel te heet en vatte uiteindelijk zelfs kort vlam, maar het is nog wel de bedoeling van het team om in de slotfase nog een paar ronden te rijden. Bij de Verschuur-Clio met nummer 78 (Javier Escobar, Serge Lupas, Guillain Carpentier, Benoit Lamonerie, Marc Fleschen en Saeed Al Mehairi) lag de motor letterlijk in tweeën en werd er heel veel tijd verloren, maar deze auto rijdt nog wel. Dat geldt ook voor de Audi CR-8 van race-organisatie Creventic (Jaap van Lagen, Victor Sjapovalov en Ivo Breukers), hoewel die auto pas met een achterstand van ruim vier uur aan de wedstrijd kon beginnen, nadat eerst een nieuwe brandstoftank moest worden ingebouwd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet