Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Fanzonely zet de techniek meer in de spotlights

Team Fanzonely is vooral bekend als team dat jong racetalent een kans geeft in de BRL Light. Het Jong Talent Programma omvat ook een technisch deel, waarbinnen studenten Autotechniek werken aan de doorontwikkeling van de BRL Light. De beide talentenprogramma’s worden vanaf dit seizoen gesplitst. Het nog te selecteren nieuwe racetalent neemt als vanouds deel aan de BRL Light, het technische team gaat een BRL Light doorontwikkelen in de Dutch Supercar Challenge.

Tekst: Roy van der Laan

Een student Autotechniek die een serieuze hoeveelheid praktische ervaring heeft opgedaan, komt na zijn studie beter beslagen ten ijs. Dat is de gedachte achter het technische Jong Talent Programma van Fanzonely. Het team onder leiding van Ruud Hartvelt werkt samen met de HTS Autotechniek Arnhem en de TU Eindhoven. Het mes snijdt aan drie kanten; de samenwerking is nuttig en interessant voor de studenten, de opleidingsinstituten treden met het project op de voorgrond én de BRL Light wordt verder verbeterd.
Tot nu toe werkte het technische team aan verbeteringen aan de BRL Light, die vervolgens geheel of gedeeltelijk aan de vooravond van het nieuwe seizoen werden doorgevoerd. Vanaf dit seizoen voeren de studenten het hele seizoen veranderingen door aan een ontwikkelingsauto die in de Dutch Supercar Challenge zal uitkomen. De ‘Talent Development Car P1’ maakte zijn debuut tijdens de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort.

Lagere running costs

Het doel van het technische team is het terugdringen van de running costs en het verder terugdringen van de rondetijden. “Onze ontwikkelingsauto rijdt nu met een Brembo remsysteem”, noemt Hartvelt een voorbeeld. “De remschijven gaan langer mee, daarmee realiseren we een kostenbesparing zonder dat dit ten koste gaat van de remprestaties.” Het technische team gaat dit seizoen ook aan de slag met onder meer de achterwielophanging, de wegligging en de aerodynamica. Hartvelt: “Ik verwacht dat we eind dit jaar, dankzij enkele aanpassingen die weinig budget vragen, naar rondetijden gaan van 1:51 tot 1:52 op Circuit Park Zandvoort.” Aan het einde van het seizoen volgt vervolgens de evaluatie: welke verbeteringen worden in de klasse BRL Light doorgevoerd en welke niet?
Voor studenten Autotechniek biedt dit project een mooie kans om praktijkervaring op te doen in een enerverende omgeving. Wie vervolgens de smaak te pakken heeft, kan misschien verder in de autosport. Hartvelt: “Neem Maarten Kerkvliet. Hij is als student bij ons begonnen en was dit jaar werkzaam als data-engineer van de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport “



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet