Diversen

Terugblik 2008 van Willem J. Staat

2008 was in veel opzichten een bewogen jaar. Het begon met het opgaan van Champcar in de IRL en eindigde met het vertrek van Honda uit de Formule 1. Beide ontwikkelingen vergden behoorlijk wat inspanningen van onze redactie.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat, Indycar, Hockenheimer Tageszeitung, Ferrari

indycar_2008
Kevin Kalkhoven liet Champcar in Indycar opgaan. Voor velen een teleurstelling in
de Benelux. Recentelijk liet Tony George doorschemeren dat Indycar op zijn vroegst
in 2014 weer naar Europa wil komen. Of de fanbase dan nog zo groot is?


Teleurstellingen
Voor de Champcar en F1-fans was 2008 met het verdwijnen van Champcar en Honda een teleurstellend jaar. Zou Champcar wel of niet overleven was de grote vraag eind februari. Uiteindelijk overleefde de klasse niet en zagen de fans na de races op Assen en Zolder voor de toekomst twee fantastische evenementen in rook opgaan. Het verdwijnen van Champcar leidde er wel toe dat mijn privé-belangstelling voor de eenzitter-racerij op een laag pitje is komen te staan. Beroepsmatig niet. Een goede journalist moet dat onderscheid kunnen maken. Dat onze site als één van de eersten het vertrek van Honda uit de F1 wist aan te kondigen was een toevalstreffer. Per toeval kwamen wij in het bezit van informatie dat heel veel Honda-medewerkers bij een rivaliserend Japans merk in Keulen hun diensten hadden aangeboden. Nog voordat het nieuws officieel werd aangekondigd vreesde de redactie van autosport.nl al het ergste. Het redactioneel volgen van de NASCAR-wedstrijden is een arbeidsintensieve bezigheid. Toch hebben wij met het coveren van ruim 36 races de continuïteit van informatie weten te waarborgen. En terugkomend van een lange trip op locatie viel dat niet altijd mee maar de vele fratsen van Kyle Busch en Carl Edwards maakten ons wel nieuwsgierig om zo snel mogelijk aan de berichtgeving te beginnen.

scott_speed
Scott Speed toonde op Zandvoort zijn gelakte teennagels aan de fans.

Apropos Nascar
Tijdens de DTM op Zandvoort gaf Scott Speed met de Toyota Camry een demo op Zandvoort. Nu had ik de carrière van Scott Speed in de 2.0L Formule Renault enkele jaren geleden van nabij gevolgd. Toen hij in de F1 belandde ben ik hem uit het oog verloren. Op Zandvoort maakte ik voor deze site een kort interview met deze voormalige F1-coryfee. Van alle coureurs die ik in mijn leven ontmoet heb was dit wel de meest vreemde snuiter die ik ooit ben tegengekomen. Vooral toen hij aan de fans zijn gelakte teennagels toonde……….

jc_hockenheim
Meest emotionele moment uit 2008. Geheel rechts uw verslaggever.

Emotioneel
2008 kende voor mij enkele emotionele momenten. Een uitnodiging voor het Jim Clark Monument tijdens de Jim Clark Memorial eind april was daar één van. Terwijl op de achtergrond de Recaro F3-bolides raasden stond ik bij de onthulling tussen voormalige Team Lotus medewerkers en nabestaanden van de familie Clark exact 40 jaar na dato. Bewogen en emotioneel. Voor mij persoonlijk was dit één van de mooiste evenementen uit 2008. Door kalenderpolitiek is dit evenement voor 2009 helaas van de kalender verdwenen. Of er na vijf jaar ooit nog een vervolg aan komt moet worden afgewacht.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet