Formule 1

Formule 1: Crisismaatregelen

De FIA heeft voor de komende jaren een groot pakket van crisismaatregelen aangekondigd. In 2009 moeten die al een besparing van één derde van het jaarlijkse budget opleveren. Voor 2010 heeft men om de “koningsklasse” van de autosport in stand te houden vergaande maatregelen aangekondigd.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Toyota

testing
Dit wordt in de toekomst een beeld uit het verleden.


FIA kondigt pakket van maatregelen aan.
1)
Het motorentoerental wordt naar 18.000 teruggeschroefd. Tevens mag een team niet meer dan 20 motoren per seizoen gebruiken. Volgens Norbert Haug van Mercedes Benz zijn alle motoren que pk's aan elkaar gelijk “maar zal er nog meer aan de betrouwbaarheid gewerkt moeten worden”

2) Tijdens het seizoen mag er niet meer getest worden. Norbert Haug: “Hoe eerder een auto aan het begin van het seizoen klaar is, des te beter. Dan kunnen er nog meer kilometers verreden worden. Als blijkt dat die auto een mislukking is, dan wordt het erg moeilijk om die achterstand nog in te halen”, stelt Haug.

3) Ook het testen van 1:1 modellen in windtunnels is door de FIA verboden.

Alleen in 2009 moeten de door de FIA afgekondigde maatregelen een besparing van 950 miljoen euro per jaar opleveren.

Standaardmotor in 2010
In 2010 wil men de standaardmotor van kracht laten worden. De standaardmotoren zullen door een onafhankelijke fabrikant geleverd worden of moeten door een fabrikant gegarandeerd zijn. Op 20 december a.s. moeten de teams hiervoor getekend hebben. Ook komen er vanaf 2010 aanpassingen aan het chassis en zullen er goedkopere materialen gebruikt moeten gaan worden.

Aanpassingen 2010
De FIA-lijst van aanpassingen is veel omvattend. Zo zal de telemetrie nog meer gestandaardiseerd worden. Bandenwarmers worden verboden en de banden mogen alleen nog met de hand gewassen worden. Ook zullen er geen tankstops meer zijn. Mogelijk wordt daarom de GP-afstand verkort. De FIA zal hier nader onderzoek naar verrichten. Het veel besproken KERS-systeem is in 2009 nog niet verplicht, maar wel wordt er bekeken of men dit in 2010 kan invoeren. Daarover zullen nog voorstellen gedaan worden.

Over het door Bernie Ecclestone geopperde medaillesysteem, waarin geen punten meer worden gegeven maar de kampioen wordt bepaald aan de hand van de medailleoogst, is nog geen uitspraak gedaan. Ditzelfde geldt voor een mogelijk nieuw kwalificatieformat.

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet