A1GP

A1GP: Flauwe straf houdt Nederland van podium


Opmars Bleekemolen
Het enige voordeel van de lage klassering van Bleekemolen is dat hij snel weer plaatsen goed kan maken. Satrio Hermanto wordt voorbij gereden met behulp van een powerboost, David Garza helpt Bleekemolen door van de baan te spinnen. De Nederlander gebruikt ook een powerboost om Morad te passeren, maar die rijdt rechtstreeks de pits in - een weggegooide powerboost dus.

Wanneer het pitstopwindow weer opent gaan de meeste teams traditioneel snel naar binnen. Jeroen Bleekemolen blijft nog even buiten, in de hoop dadelijk wat minder (langzamere) mensen te hoeven passeren. Wanneer Bleekemolen dan toch stopt blijkt dat hij echter niets gewonnen te hebben, want hij ligt nog steeds tiende, een seconde achter de Italiaan Piscopo. De Nederlander heeft geen bedenktijd nodig als hij aansluit achter Piscopo, hij gaat hem snel voorbij en pakt p9.

Nu ligt Ho Pin Tung meer dan drie seconden voor Bleek, maar de Chinese Nederlander verliest tijd achter Felipe Guimaraes. De snelheid van Bleekemolen is prima, maar de tijd is de grootste vijand. In de laatste ronde kan Bleekemolen de aanval openen op China, met nog drie powerboosts in de pocket. Op start/finish pakt Bleekemolen de achtste plaats, maar p7 is ook nog binnen handbereik. Op het laatste rechte stuk blaast hij zijn laatste powerboost er nog doorheen, maar dit is net niet genoeg om Brazilië nog terug te verwijzen. De achtste plaats is echter niet wat de potentie van vandaag had kunnen brengen en dat beseft ook Bleekemolen, die aan de finish nog steeds zit te briesen om de beslissing van de wedstrijdleiding.

Zorgeloos bestaan voor Carroll
Leider Adam Carroll heeft niets te duchten; hij heeft meer dan tien seconden voorsprong op Filipe Albuquerque. Deze voorsprong is zo veilig dat Carroll zich met andere dingen bezig kan gaan houden. Hij gebruikt zijn powerboosts om ook nog het puntje voor de snelste ronde te bemachtigen. Carroll kan daarnaast ook vast zinspelen op een mooi jaar, want tot dusver werd de winnaar van de hoofdrace in Maleisië ook kampioen. Een mooie uitdaging dus voor Ierland om deze traditie in stand te houden.

Ook nummer twee Albuquerque heeft weinig te vrezen; zijn voorsprong op Andretti bedraagt een halve minuut. Nummer drie Marco Andretti heeft aan vier seconden voorsprong genoeg om zijn eerste podiumplaats te pakken. Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland zijn niet ver weg.

Uitslag hoofdrace
1. Ierland, 34 ronden
2. Portugal, op 15.996
3. USA, op 47.637
4. Australië, op 51.679
5. Zuid-Afrika, op 52.106
6. Nieuw-Zeeland, op 54.354
7. Brazilië, op 57.369
8. Nederland, op 57.490
9. China, op 59.158
10. Maleisië, op 1:03.888
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet