Formule 3

F3: Keisuke Kunimoto wint F3 Grand Prix Macau, Van der Zande keurig vijfde

f3_macau_race_kunimoto
Keisuke Kunimoto met het rechter voorwiel los door de Melco-hairpin in Macau

Bij je eerste keer Macau winnen is nog niet zo heel veel Formule 3-coureurs gelukt. Keisuke Kunimoto lukte het wel. Met zijn Dallara-Toyota van het Japanse team TOM’s schreef de 19-jarige Japanner de 55e editie van de prestigieuze Formule 3-Grand Prix van Macau op zijn naam. In de 15 ronden lange race, waarbij de safety-car twee maal in actie moest komen, eindigde Kunimoto voor de Italiaan Edoardo Mortara en de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley. De beide Nederlanders, die na hun onfortuinlijke kwalificatierace van gisteren van achteraan de grid moesten vertrekken, reden een prachtige inhaalrace. Voor Carlo van Dam kwam deze helaas tot een voortijdig einde nadat hij op de vijfde plek rijdend langs de auto van de Italiaan Merhi schampte, die bij het uitkomen van de R-bocht gecrasht was. Renger van der Zande kwam wel aan de finish en werd als vijfde geklasseerd, wat een keurige prestatie mag worden genoemd.

Tekst: René de Boer
Foto's: Gargantini/F3 Euro Series


Bij de start van de race blijft Turvey staan. Bij het ingaan van Mandarin crashen Streit en Bird en zijn beide uit de race. Streit stuurt naar de binnenkant van de bocht, waar Bird rijdt, en neemt daarmee de auto van de Brit mee. De bolide van Streit, die bij de actie een wiel verliest, tolt over de baan, maar raakt wonderwel niemand. Aan de overkant van de baan glijdt hij langs de vangrail nog tientallen meters lang door alvorens tot stilstand te komen. In Lisboa rijdt Ericsson in de banden en een heel aantal auto’s komt erachter tot stilstand. Dan komt de safety-car in actie. Mortara leidt voor Kunimoto, Alguersuari, Campos-Hull, Cozzolino, Merhi, Lancaster, Hartley, Van Dam en Grubmüller. Renger van der Zande rijdt op de 14e plaats achter Laurens Vanthoor.

Drive-through voor Alguersuari
In de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Kunimoto volgt Mortara goed en plaatst in Mandarin een aanval, waarna bij de eerste plek overneemt. Alguersuari krijgt een drive-through voor een valse start en raakt daarmee zijn derde plaats kwijt. Van Dam haalt Hartley in en is daarmee achtste. Mortara gaat bij Lisboa in de fout en verliest een plek aan Campos-Hull, die meteen doorschuift naar de tweede plaats. Korte tijd daarna verliest de Spanjaard die positie weer aan zijn landgenoot Alguersuari, maar die speelt toch geen rol meer omdat hij nog naar binnen moet.

In de vierde ronde zet Carlo van Dam zijn inhaaljacht voort, dit keer ten koste van Lancaster in de strijd om de zevende plaats. In ronde zes haalt Mortara bij het aanremmen van Lisboa Campos-Hull in en is zo weer derde. In de zesde ronde rijdt Alguersuari eindelijk de pits in. Een ronde later crasht Roberto Merhi zwaar bij het uitkomen van de R-bocht. Van Dam heeft daarmee alweer een plek gewonnen en is nu vijfde. Opnieuw komt de safety-car in actie. Kunimoto leidt met een voorsprong van 2,054 seconden op Mortara, die op zijn beurt weer wordt gevolgd door Campos-Hull, Cozzolino, Van Dam, Hartley, Mäki, Lancaster, Van der Zande en Vanthoor.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet