Formule 3

F3: Mortara wint kwalificatierace Macau, Nederlanders vallen uit na aanrijding

macauf3_zande_dam2
De Nederlanders Van der Zande (16) en Van Dam komen met elkaar in botsing

Edoardo Mortara vertrekt morgen vanaf de pole-position voor de 55e editie van de Grand Prix van Macau. De Frans-Italiaanse coureur van het Franse team Signature-Plus won met zijn Dallara-Volkswagen de tien ronden lange kwalificatierace op het 6,12 kilometer lange Guia-stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie. De Japanner Keisuke Kunimoto en de Braziliaan Roberto Streit eindigden respectievelijk als tweede en derde. Voor de Nederlanders liep de race uit op een enorme teleurstelling: Carlo van Dam en Renger van der Zande kwamen in de eerste ronde met elkaar in botsing en vielen beide uit.

Tekst: René de Boer
Foto's: Masahide Kamio


Bij de start van de race duurde het extreem lang voordat wedstrijdleider Charlie Whiting het rode licht uitschakelde. Daarop besloten diverse rijders in het tweede gedeelte van het veld alvast maar te vertrekken. Carlo van Dam, die vanaf de pole position vertrok, had bij de start vrij veel wielspin en viel wat terug. In Mandarin raakte hij vervolgens met de linker kant van zijn bolide de vangrail, waarbij hij een lekke linker achterband opliep. “We reden met z’n drieën naast elkaar, ik kon nergens heen”, zou hij later melden.

Weinig vleiende termen
Bij het uitkomen van Mandarin raakten Jakes en Alguersuari de vangrail. Bij Lisboa ontstond de gebruikelijke chaos. De slachtoffers waren Jakes, Chilton, Bianchi, Cheng en Mustonen. Een paar meter verderop, tussen Lisboa en San Francisco, kwamen Van der Zande en Van Dam met elkaar in botsing. Zoals te verwachten viel liepen de meningen over het gebeurde uiteen. Van der Zande was zwaar teleurgesteld en bezigde in de eerste emoties zelfs de weinig vleiende term ‘motherfucker’ voor zijn opponent: “Ik ben gewoon geëlimineerd door Van Dam. Zó vies… Het slaat echt nergens op. Ik kreeg opeens een zwieper. Dacht eerst nog dat het Kunimoto was, maar ik stapte uit en zag dat het Carlo was die me geduwd heeft.”

macauf3_zande_dam1
De twee kemphanen spreken over het verloop van het ongeval

Van Dam verklaarde: “Door de lekke band die ik al in Mandarin had opgelopen, ging mijn auto alle kanten op. Ik probeerde er alles aan te doen om de auto op de baan te houden en wilde terug naar de pits om de band te laten wisselen. Toen zat Renger naast me en ik kwam met hem in botsing. Natuurlijk deed ik het wel voorzichtig aan, maar helaas botsten we toch. Dat ik hem er expres af gezet zou hebben is onzin. Het enige waar ik wat aan gehad zou hebben, was terugrijden naar de pits en dan met een nieuwe band proberen om misschien nog wat plaatsen goed te maken. Hier heb ik helemaal niets aan.”

macauf3_zande_dam3
Daarna hebben ze elkaar weinig meer te vertellen

Twee ronden achter de safety-car
Uiteraard kwam na alle turbulenties in de eerste ronde de safety-car de baan op en voerde het veld gedurende twee ronden aan. In de vierde ronde werd de race weer vrijgegeven. Kunimoto leidde op dat moment voor Mortara, Streit, Turvey, Bird, Alguersuari, Mäki, Coletti, Ericsson en Oshima. Opmerkelijk was de prrestatie van Laurens Vanthoor: vanwege een gebroken aandrijfas in de kwalificatie startte de Belg slechts als 27e, maar hij bleef uit het startgewoel en kwam na de eerste ronde al als dertiende door!

Bij de herstart verdedigde Kunimoto zijn leidende positie en kon al meteen een flink gat slaan, terwijl Mortara en Streit elkaar het leven zuur maakten in de strijd om de tweede plaats. Oshima maakte dat allemaal niet meer mee: de Manor-rijder stuurde zijn bolide na de derde ronde de pits in. Na de vierde ronde had Kunimoto al een voorsprong van 1,061 seconde op Mortara, voor de rest waren er in de top tien geen positiewisselingen.

In de vijfde ronde ging het weer mis: Ho ging in de rondte en blokkeerde de baan, Merhi en Matsushita stonden erachter vast. In de zevende ronde haalde Mortara bij het aanremmen van Lisboa keurig Kunimoto in en het was opmerkelijk om te zien hoeveel sneller de Italiaanse Fransman was. Dat bleek ook uit zijn voorsprong aan het eind van de zevende ronde, toen hij al 1,673 seconden voor Kunimoto doorkwam. In de achtste ronde haalde Coletti Mäki in en veroverde zo de zevende plaats. Een ronde later verloor Mäki nog een positie aan Marcus Ericsson. De Fin raakte in de voorlaatste ronde een bandenstapel, waarbij het linker achterwiel van zijn auto beschadigd raakte. In de laatste ronde liep in de R-bocht zijn band er zelfs helemaal af. Voor de rest gebeurde er niets noemenswaardigs meer en zo zegevierde Mortara voor Kunimoto, Streit, Turvey, Bird, Alguersuari, Coletti, Ericsson, Campos-Hull en Cozollino.

Uitslag:
1. Edoardo Mortara, Ita, Dallara-Volkswagen F308, 10 r. in 29.20,769 (gem. 125,12 km/u)
2. Keisuke Kunimoto, Jap, Dallara-Toyota F308, op 1,189
3. Roberto Streit, Bra, Dallara-Mercedes F308, op 2,904
4. Oliver Turvey, GBr, Dallara-Mercedes F308, op 3,364
5. Sam Bird, GBr, Dallara-Mercedes F308, op 3,984
6. Jaime Alguersuari, Spa, Dallara-Mercedes F308, op 4,623
7.Stefano Coletti, Mon, Dallara-Mercedes F308, op 4,952
8. Marcus Ericsson, Zwe, Dallara-Mercedes F308, op 8,799
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet