Diversen

Div: Dramatische ontknoping 10 Hours of Zolder

De allerlaatste wedstrijd meetellend voor de Dunlop Maxx Endurance Cup (de voormalige Zolder Touring Cup ofwel Belcar Endurance Cup) ontaardde in een dramatische ontknoping.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

finish_ferrari
Prachtige zege voor de Francorchamps Motors Ferrari F430. Belgian GT
kampioen Fred Bouvy ging tot het uiterste.

Spannende slotfase
De Speedlover Porsche 996 GT3 van de combinatie Raus-Raus-Maes had ondanks enkele Stop/Go’s urenlang zijn stempel op de wedstrijd gedrukt en leek op een afgetekende overwinning af te stevenen. Ruim 30 minuten voor het einde veranderde het wedstrijdbeeld volkomen. De leider in de wedstrijd, Raus, kwam met een linker lekke achterband binnen. Het euvel werd snel verholpen en de leidende Porsche van het team van André van Hoof behield nog de leiding, maar nog in zijn “Out” lap liep de leidende Porsche andermaal een lekke band op en moest opnieuw binnenkomen. Daarmee gaf het DSMEC kampioensteam van Raus-Raus-Maes definitief de leiding over aan de diir Francorchamps Motors ingescxhreven Ferrari F430 van de combinatie Bouvy-Damiens-Holtappels-Verheyen. Twee uur voor het einde gaapte Belgian GT kampioen Fred Bouvy nog tegen een achterstand van ruim vier ronden aan. Door constante rondetijden van 1.38 en zelfs 1.37 neer te zetten verloor Bouvy nimmer het contact met de leiders trok de wedstrijd dankzij de twee lekke banden van de Speedlover Porsche 996 GT3 naar zich toe. Waarbij aangetekend moet worden dat de Francorchamps Motors Ferrari F430 geen reguliere inschrijving was voor dit kampioenschap.

kenneth_heyer
Het optreden van Kenneth Heyer was van korte duur. De Prospeed Porsche eindigde
met een enorme crash in de bandenstapels.

Enorme crash Kenneth Heyer
Voor het team van Prospeed verliep de wedstrijd dramatisch. In de 30e ronde brak bij de Porsche 911 GT3 RS van Kenneth Heyer plotseling een bout in het rechterwiel ter hoogte van de Bianchi-bocht. Heyer crashte zwaar in de bandenstapels en werd terug op de baan gekatapulteerd. De schade aan de Prospeed Porsche 911 GT3 RS was aanzienlijk en vereiste een lange neutralisatie. Voor het eerst werden er in Zolder geen safety-cars gebruikt maar werd de DNRT-code 60 toegepast. Het werkte uitstekend. Alleen in de kopgroep hadden de leiders er moeite mee om er mee om te gaan. De Speedlover Porsche van Raus-Raus-Maes kreeg zelfs een Stop/Go van drie minuten opgelegd. De Speedlover Porsche van de combinatie Bruynoghe-Verhoeven-Van Beurden zorgde eveneens voor een Code 60 nadat Eric Bruynoghe een wiel verloor. De Porsche kon hersteld worden maar daarmee waren alle kansen op een goede uitgangspositie verkeken. Zij werden uiteindelijk 31r en 10e in de klasse 2. Jean Pierre Verhoeven had zelfs nog een kleine theoretische kans om zijn uitgangspositie in de titelstrijd te verbeteren.

audi_curbstones
Niet elke deelnemer vond de juiste richting.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet