A1GP

A1GP: Eerste winst voor Portugal. Teleurstelling bij Team Nederland

Voor de 50 ronden lange hoofdrace moest A1 Team Nederland beginnen vanaf een achtste startpositie, maar het uitzicht op een goed resultaat en wellicht een tweede podium verdween meteen bij de start toen de A1 Team Nederland auto bij de staande start afsloeg en bleef staan. Doornbos had alle geluk dat er geen andere wagen achterop klapte. De safety car kwam naar buiten, maar het duurde nog geruime tijd, mede door het geklungel van de baan officials, dat de auto de pitstraat werd ingeduwd. Doornbos keek meteen tegen een ronde achterstand aan en begon aan een vrijwel onmogelijke taak om toch nog punten te scoren. Ho-Pin Tung was op weg naar een fraaie puntenfinish. Een simpele luchtslang verhinderde een mooie finish in de punten.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's:www.A1teamnedfoto.nl


Na de herstart pakte A1 Team Engeland het initiatief gevolgd door Team Portugal en Team Ierland. Na de eerste snelle pitstop deed Team Portugal de beste zaken en pakte de leiding over. Robert Doornbos liet de gehele race zien dat het tempo er toch echt wel inzat op het hobbelige en stoffige circuit van Chengdu. Langzaam maar zeker begon hij zijn achterstand op de rest van het veld in te lopen en gedurende de race kon hij, na twee prima pitstops ook nog een paar posities klimmen. Daarbij zette hij met nog 17 ronden te gaan de absoluut snelste raceronde van de dag neer, 1’15.212. Dat betekende toch nog een puntje voor A1 Team Nederland dat daarmee op 20 punten komt in de stand om het kampioenschap.

480_actie2

De strijd om de kop werd in de slotfase nog spannend. Een negatieve hoofdrol was weer weggelegd door de rijdende chicane Jin Woo Hwang uitkomend voor A1 Team Korea. Deze opvolger van Nur Ali heeft van het kijken in de spiegels nog nooit gehoord. Slachtoffer werd Team Engeland coureur Danny Watts die onnodig werd opgehouden en zijn tweede plaats verloor aan Team Ierland. Adam Carroll (Team Ierland) had een prima tweede pitstop en reed het gat naar Filipe Albuquerque van Team Portugal in een paar ronden dicht. Met nog 12 ronden te gaan bracht Nicolas Prost, zoon van drievoudig Formule 1 wereldkampioen Alain, de spanning weer terug door na een mislukte inhaalmanouvre op John Martin (Team Australië) zijn wagen van de baan te spinnen. De Safety Car moest voor de tweede maal uitrukken en het duurde maar liefst vijf ronden om de wagen weg te takelen. Met nog zes minuten te racen werd het veld weer los gelaten en de strijd tussen Filipe Albuquerque en Adam Caroll werd voortgezet. Adam Caroll gebruikte zijn laatste power boost nog om in een ultieme poging de Portugees voorbij te streven. Albuquerque verdedigde in de eerste bocht aan de binnenkant prima zijn lijn en pakte de winst.

china01

Ho-Pin Tung had een superstart die hem in de eerste ronde van een 17e naar een 11e positie bracht. Voor en na de eerste pitstop was hij in felle gevechten gewikkeld met de teams van de VS en Zuid-Afrika. Tung wist zich los te rijden van Adrian Zaugg, de Zuid-Afrikaanse rijder en lag op puntenkoers. Ho-Pin keerde na de eerste stop als tiende in de strijd terug. Een losse luchtslang tijdens de tweede pitstip zorgde echter voor zes verloren posities. Met zeer snelle rondetijden wist Ho-Pin Tung er daar nog vier van terug te winnen, met een 12e plek op de finish als gevolg.

‘Ik had echt een dikke kans op punten. Na de succesvolle openingsrace in het Zandvoortse waterballet wilde ik natuurlijk niets liever dan in China weer Chinese punten verzamelen’, vertelt Ho-Pin direct na de race aan zijn website. ‘Maar, we kampten in de vrije trainingen met elektrische problemen en hierdoor hadden we vrijwel geen tijd om te rijden en af te stellen. Door die verloren tijd liepen we eigenlijk het hele weekend achter de feiten aan.’

De kwalificatie leverde dan ook niet op wat er in zat. Ook de vele rode vlagsituaties remden de verbetering van de rondetijden van het Chinese team. In de eerste race had Ho-Pin Tung weer een bliksemstart, maar een spin in de tweede ronde wierp hem ver terug. Een magere 17e plek was het resultaat. ‘Ja, misschien toch iets te snel de bocht in, of te vroeg op het gas, waardoor ik een ‘snap oversteer’ had en de auto spinde. Ik kon gelukkig weer aansluiten en de race afmaken’ De jonge Chinees is, ondanks de op het eerste gezicht teleurstellende statistieken, blij met de progressie die pas laat in het weekend aan het licht kon komen. ‘Ik was één van de snelsten op de baan in race 2, dat geeft het goede gevoel en vertrouwen voor Maleisië.’ En die losse luchtslang? ‘Ach, dikke pech, it happens,’ zegt Ho-Pin berustend.

china02

Door het uitvallen van Frankrijk neemt A1 Team Maleisië de leidende positie in het kampioenschap mee naar hun thuisrace over twee weken op het circuit van Sepang. Zij hebben zes punten voorsprong op A1 Team Nederland dat nu vijfde staat, in punten gelijk met Nieuw Zeeland op de vierde plaats. Op 23 november is de derde ronde van A1GP World Cup of Motorsport. Dan zal Jeroen Bleekemolen weer namens A1 Team Nederland in actie komen op het F1-circuit van Sepang, Maleisië.

480_a1_ned_boven

Robert Doornbos; “Het is top om in actie te komen met A1 Team Nederland. We hebben hard gewerkt het hele weekend en de auto kwam ook naar ons toe. In de eerste kwalificatie misten we op een haar na de pole, in de tweede kwalificatie zaten we een beetje mis met de timing en de temperatuur in de banden houden, Dat viel een beetje tegen. In de Sprintrace had ik een goede rollende start, alleen Ierland had vanaf pole bij de eerste bocht het voordeel van de binnenkant. Het was wiel tegen wiel, maar we hebben elkaar laten leven. Uiteindelijk worden we dan 1 en 2 en waren we flink los van de rest van het veld. Wat er met de start van de Hoofdrace gebeurde weet ik nog niet. Het anti-stall systeem dat we hebben moet dit soort dingen juist voorkomen, maar dat werkte bij mij niet. Voor zowel de mensen van Ferrari als voor ons is het vooralsnog een raadsel waarom. Daarna was ik zo kwaad dat ik enorm heb zitten pushen. Daarmee verbeterde ik wel ruim het baanrecord en je krijgt dan in ieder geval nog een punt voor de snelste ronde. Maar het was zonde, want ik was de hele race snel en we hadden vandaag een auto om ook vanaf die achtste plek naar het podium te rijden.”

480_jan_robert

Jan Lammers; “Eigenlijk heel blij met het tempo van het weekend. We hadden overduidelijk de snelste ronde in de Hoofdrace. We hebben het op twee momenten laten liggen, tijdens de kwalificatie en de start van de Hoofdrace. We hadden gehoopt tijdens die race nog wat goed te kunnen maken, maar dat plan viel al direct in duigen. Bij de schuldvraag daar is eigenlijk alleen maar van belang voor ons om te weten wat er is gebeurd en hoe we dat kunnen voorkomen. Het is jammer en we zijn natuurlijk net zo teleurgesteld als al onze supporters, maar we zullen het er mee moeten doen. Het podium van de Sprintrace is goed, maar ook eigenlijk vanaf de eerste rij een formaliteit als je coureurs en auto’s van dit kaliber hebt, de enige vraag is dan nog, win je of wordt je tweede.”


Uitslag hoofdrace:
1. PORTUGAL Filipe ALBUQUERQUE 1:23.179
2. IRELAND Adam CARROLL + 0.571
3. GREAT BRITAIN Danny WATTS + 4.802
4. SWITZERLAND Neel JANI + 7.157
5. MALAYSIA Fairuz FAUZY + 13.302
6. AUSTRALIA John MARTIN + 15.544
7. MONACO Clivio PICCIONE + 16.236
8. USA Marco ANDRETTI + 16.69
9. SOUTH AFRICA Adrian ZAUGG + 18.03
10. INDIA Narain KARTHIKEYAN + 18.759
11. NEW ZEALAND Chris VAN DER DRIFT + 19.675
12. CHINA Ho Pin TUNG + 20.126
13. LEBANON Daniel MORAD + 22.58
14. INDONESIA Satrio HERMANTO +31.285
15. MEXICO David GARZA op 1 ronde
16. NETHERLANDS Robert DOORNBOS op 1 ronde
17. KOREA Jin Woo HWANG op 1 ronde
18. FRANCE Nicolas PROST op 14 ronden
19. ITALY Edoardo PISCOPO op 21 ronden
20. BRAZIL Felipe GUIMARAES op 38 ronden
Snelste ronde: A1 Team Netherlands (1m15.212)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet