DNRT

DNRT: Peter Fontijn gaat voor top drie in Zandvoort 500


Alleen achterwielaandrijving
Fontijn reed later enkele races met een Suzuki Swift GTi in het toenmalige Groep N kampioenschap. “Ik werd gevraagd als vervanger van Berend Oeberius Kapteyn, die verhinderd was. Ik eindigde meteen als tweede achter Roger Ciapponi, maar het kon mij desondanks niet bekoren. Racen met een voorwielaangedreven auto vind ik helemaal niks. Ik sta liever langs de kant van de baan te kijken.”
In 1992 reed Fontijn enkele races samen met Huib Olij. “Er stond een vier-uursrace met verplichte rijderswissel op het programma. Huib zag hoe snel ik was en vroeg of ik de hele race wilde rijden. We deden bij de pitstop net of we een rijderswissel uitvoerden, waarna ik weer achter het stuur plaatsnam. Na vier uur racen met de BMW M3 EVO van Huib stond ik op het podium. Toen belde mijn vrouw Grace. Onze zoon Bas was geboren.”

480_sierra

In 1996 keerde Peter tijdelijk terug in de autosport. In de VEGE Sierra Cup eindigde hij als tweede in het kampioenschap.

240_jan_bosJan Bos
En toen…. ontmoette Fontijn Jan Bos. Peter: “Jan kwam met zijn BMW bij de BMW-dealer waar ik werk. Zo is het contact ontstaan. Ik had het hoofdstuk ‘racen’ eigenlijk al afgesloten, toen Jan vroeg of ik met hem een race in het Winter Endurance Kampioenschap wilde rijden. Dat was mijn eerste race op het nieuwe circuit. Het zweet brak mij uit achter het stuur, het was na al die jaren net of ik voor het eerst op het circuit reed. Na een gewenperiode ging het beter. Ik kreeg er weer plezier in en, ook niet onbelangrijk, ik was weer snel.”

BMW M3 GTR

Stichting Bos Racing Team pakte het vervolgens serieus aan. Hein Koopman (Koopman Racing) bouwde een BMW M3 GTR op, waarmee Fontijn vorig seizoen in de Zomeravond Competitie debuteerde. De BMW wordt aangedreven door een 3,2 liter zescilinder, goed voor 440 pk. De auto weegt 1180 kilo. “We zijn nu met ons tweede seizoen bezig. De kinderziekten zijn eruit, ik rijd over het algemeen zonder problemen”, aldus de routinier. “De afgelopen twee seizoenen hebben we de auto flink verbeterd. We hebben heel veel te danken aan Koopman Racing, dat heel enthousiast en met veel inzet aan de auto werkt. Daarnaast hebben we de wegligging in samenwerking met Intrax geoptimaliseerd.”

Vlammen

Na twee seizoenen buiten de schijnwerpers moet het nu gebeuren. “Jan Bos wil het Winter Endurance Kampioenschap professioneel aanpakken. We willen serieus vlammen”, steekt Peter de ambitie van het team niet onder stoelen of banken. Hij denkt dat de BMW qua pure snelheid niet is opgewassen tegen de Porsches. “We moeten het van de tactiek en strategie hebben. Ik heb met succes aan diverse 24-uursraces deelgenomen, met mijn ervaring in endurance kan ik een strategie bepalen. Onze doelstelling is de top drie.”

480_peter1_2292

Pieter Bos, geen familie van Jan, is de teamgenoot van Fontijn. Hij won het afgelopen seizoen met zijn Porsche 996 GT3 de titel in de Vrije klasse van de ADPCR, de Porsche-klasse binnen het DNRT.
Fontijn heeft zich serieus op het kampioenschap voorbereid. “Ik heb hard getraind. Met hardlopen en bezoeken aan de sportschool heb ik mijn conditie verbeterd. Vroeger hoefde dat niet, maar ik merk in dit opzicht wel dat ik geen achttien meer ben. Het gaat niet meer vanzelf.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet