BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Terugblik drie seizoenen BMW 130i Cup

r2_ricardo_zwaait.jpg_5851

Drie seizoenen BMW 130i Cup. We kunnen er een boek over schrijven, maar we houden ons in. Wie terugblikt, denkt aan vele mooie momenten. Aan spanning was er nooit een gebrek. In alle seizoenen werd de titelstrijd pas in het laatste raceweekeinde beslist, in vele races had de winnaar een marge van minder dan een seconde op zijn directe achtervolger(s). Het startveld telde veel (inter)nationale toppers. Niet alles ging goed. Het startveld was in 2008 te klein, onder meer een gevolg van een serie van protesten, diskwalificaties en CAR-zaken in 2007.


Tekst: Roy van der Laan
Foto's: archief autosport.nl

2005. Nederland had een Koningsklasse in de vorm van de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge. Het veld was niet zo groot, maar het spektakel was er niet minder om.
Eind 2005. De GT3 Cup werd al na één seizoen stopgezet. Tijdens de Finaleraces, op 16 oktober 2005, presenteerden BMW Group Nederland en Circuit Park Zandvoort de BMW 130i Cup.

wieltje_3085

De nieuwe merkencup werd niet gepresenteerd als een alternatief voor de GT3 Cup en was dat ook niet. Veel rijders en teams verruilden hun Porsche GT3 desondanks voor een BMW 130i. De BMW 130i Cup was voor hen eigenlijk het enige alternatief.

De auto
Nederland had met een merkencup rond de BMW 1 Serie een heuse wereldprimeur. BMW Motorsport had nog weinig tot niks met het nieuwe familielid gedaan. Het gevolg was dat BMW-specialist Carly Motors de ontwikkeling geheel in eigen hand nam. De betrokkenen kozen voor een opzet waarbij de aanschafprijs van de raceauto relatief laag bleef. Dat betekende tevens dat er concessies moesten worden gedaan.
De organisatie trok zich in 2006 de kritiek aan dat de BMW 130i Cup-versie teveel op een ‘straatauto met rollbar’ leek. Met name in de winterperiode 2006-2007 werd de auto flink onder handen genomen. Het gewicht ging met circa 100 kilo omlaag en het onderstel werd meer ‘racy’.

480_lammers_op_kop_8161

In de winter van 2007 – 2008 kreeg de auto nog een opknapbeurt. Het onderstel werd nog verder aangepakt, evenals het remsysteem. Samen met andere wijzigingen zorgde dat voor flink snellere rondetijden. De BMW 130i Cup was vanaf dat moment met afstand de snelste merkencup van Nederland. Het ronderecord op Circuit Park Zandvoort dateert van 2007 en is in handen van Bas Schothorst: 1:54.956. In de kwalificaties reden de deelnemers zelfs tijden in de 1:53. Ter vergelijk: in 2006 kwam de klasse tijdens de races niet onder de 1:57.

De deelnemers
Tim Coronel, Sebastiaan en Michael Bleekemolen, Cor Euser, Rory Bertram, Jan Joris Verheul, Ardi van der Hoek, Ricardo van der Ende, Bas Schothorst, Dillon Koster en Paul Vahstal behoorden tot de deelnemers in 2006. Een indrukwekkende lijst. Later mengden ook coryfeeën als Jan Lammers en Duncan Huisman zich in de strijd.



Jan Joris Verheul won de enige titel in de BenQ-Siemens BMW 130i Cup; in 2007 en 2008 ging de klasse als Samsung BMW 130i Cup door het leven. Jan Joris schreef geschiedenis op het circuit van Zolder, waar hij in de eerste race vanaf de laatste startplek naar de zege reed. Ricardo van der Ende moest in zijn eerste raceseizoen ‘met een dak boven zijn hoofd’ met de tweede plaats genoegen nemen.

0184

Een jaar later stelde hij de titel veilig. 2007 ging qua Samsung BMW 130i Cup de geschiedenisboeken in als het seizoen dat helaas gedomineerd werd door diskwalificaties en CAR-zaken. De organisatie reageerde door de auto technisch verder ‘dicht te timmeren’. Denk aan het innemen en uitwisselen van het motormanagement van de auto’s en het verzegelen van de schokdempers. Deelnemers en teams trokken zich desondanks terug, met als gevolg een startveld van circa twaalf auto’s in 2008. Ondanks het te kleine veld, was de strijd het afgelopen seizoen weer even fel en spannend als in de voorgaande jaren. De ‘reversed grid’ was daarbij uiteraard een belangrijk ingrediënt. Bij de start van de allerlaatste race waren er nog drie kanshebbers op de titel. Uiteindelijk werd Bas Schothorst tot kampioen gekroond.

480_bas_champ_228

De deelnemers (2)
Het deelnemersveld bestond uit meer dan ‘grote namen’. De klasse bracht ook jonge talenten voort. Mickey Bertram won de allerlaatste race van de klasse. Mickey, op dat moment nog net 17 jaar, bewees daarmee zijn talent. Luuk Glansdorp (18) stapte na een seizoen Formule BMW in Duitsland over naar de Samsung BMW 130i Cup. Ook hij won een race en pakte daarnaast twee podiumplaatsen.
Elke raceklasse kan niet zonder deelnemers die, om wat voor reden dan ook, geen kans maken op het erepodium. Na afloop van het eerste seizoen werd voor deze rijders de officieuze BMW Drivers Trophy in het leven geroepen.

0116

Mickey Bertram won het klassement in 2007, afgelopen seizoen verzamelde Bernhard van Oranje de meeste punten. B, zoals zijn ook meeracende broer Pieter Christiaan hem noemt, heeft het afgelopen seizoen laten zien dat hij meer is dan veldvulling. Bernhard pakte onder meer een mooie vierde plaats algemeen tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Paasraces maakte hij indruk door rondenlang op een ‘tricky’ Circuit Park Zandvoort de top drie bestaande uit Tim Coronel, Bas Schothorst en Jan Lammers bij te houden.

480_lammers_4autoos_7113

BMW 135i?
BMW Group Nederland en Circuit Park Zandvoort spraken in oktober 2007 nog de wens uit om na 2008, als de Cup zijn driejarig contract had uitgediend, nog drie jaar door te gaan. Arie Ruitenbeek, directeur verkoop van BMW Group Nederland, sprak zelfs over een eventuele opvolger in de vorm van de BMW 135i. Na de ontwikkelingen in de winter van 2008, toen duidelijk werd dat het startveld qua omvang flink terugliep, is daar nooit meer over gesproken. Daarbij komt dat een dergelijke klasse sowieso niet levensvatbaar zou zijn naast het Dutch GT4 Championship.

BMW
BMW en autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat geldt internationaal, maar zeker ook nationaal. Relatief recent drukte BMW een zwaar stempel op het DTCC en, daarvoor, op de kampioenschappen Toerwagens Groep A en Groep N. Voor de BMW-organisatie was de BMW 130i Cup vooral een podium om te laten zien dat ook de kleinste BMW een echte BMW is en drager van de ‘BMW-genen’. Denk aan achterwielaandrijving, een sportief weggedrag en een goede gewichtsverdeling voor/achter. BMW pakte flink uit rond de Cup.

In de beginjaren werden er grote evenementen georganiseerd voor klanten op Circuit Park Zandvoort, het circuit van Zolder en TT Circuit Assen voor respectievelijk klanten en prospects uit het westen, het zuiden en het oosten/noorden. Een aantal BMW-dealers was tot het laatst actief bij de Cup betrokken. BMW Nederland zelf stopte met ingang van het seizoen 2008 met de grootschalige, succesvolle relatiedagen tijdens racedagen van de Samsung BMW 130i Cup.
En nu? Volgend jaar gaat het Dutch GT4 Championship van start. Diverse rijders en teams wachten met smart op de eventuele ontwikkeling van de GT4-versie van de BMW M3. Er is reeds een BMW Z4 GT4, die in de GT4 European Cup al mooie prijzen heeft weggesleept. Daarnaast zijn BMW’s natuurlijk een vaste waarde in de Toerwagen Diesel Cup en de Dutch Supercar Challenge.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet