WTCC

WTCC: Rydell wint en helpt SEAT aan merkentitel

480_rydell_muller

Rickard Rydell won de eerste WTCC-race op het natte circuit van Okayama en hielp SEAT daarmee voortijdig aan de kampioenstitel bij de fabrikanten. BMW-rijders Jörg Müller en Andy Priaulx eindigden als tweede en derde, terwijl Tom Coronel in een spannende slotfase nog als achtste over de eindstreep kwam en daardoor de tweede race vanaf pole mag starten.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIAWTCC.com

480_race1_achter

Tijdens de eerste race reden de coureurs voor het eerst dit weekeinde op een natte baan. Het regende weliswaar niet meer, maar de baan was nog steeds zeer vochtig, zodat niemand onnodig risico nam en alle rijders op Yokohama-regenbanden vertrokken.

480_start_race_1

De start verliep goed met de beide Schnitzer-BMW-rijders Farfus en Müller die het veld aanvoerden, maar terwijl Müller bij de start de leiding pakte, kwam Farfus in de eerste bocht in aanraking met Alain Menu. Farfus viel ver terug, Menu reed door het grind en het leek erop alsof de wielophanging van zijn Chevrolet beschadigd was.

Ondertussen maakte Gabriele Tarquini een kapitale fout, die hem wellicht uiteindelijk zelfs de wereldtitel kan kosten: voor de eerste bocht, die in Okayama rechtsom gaat, koos hij voor een lijn aan de linkerkant, maar kwam geheel zelfstandig en zonder aanraking naast de baan terecht, ploegde door de grindbak en viel terug tot de vijftiende plaats. James Thompson kwam ondertussen zeer sterk voor de dag: na onderstuurproblemen in de kwalificatie startte hij slechts als veertiende, maar na de eerste ronde kwam de Brit met zijn Honda al op de zesde plaats door! Al in de tweede ronde was de strijd over voor Alain Menu, die zijn auto met beschadigde linker voorwielophanging in de pits parkeerde, en Felix Porteiro, die strandde met een lekke linker achterband.

480_race1_muller

Jörg Müller reed probleemloos aan de leiding, gevolgd door het SEAT-duo Monteiro en Rydell. Terwijl de beide Proteam-BMW-rijders D’Aste en Hernandez streden om de eerste plaats in het privéklassement haalden Yvan Muller en Andy Priaulx in de derde ronde de beide BMW-kemphanen in en klommen zo op naar de zevende en achtste plaats. Tom Coronel reed keurig als tiende rond. In de vierde ronde haalde Thompson Huff in en was zo de best geklasseerde Brit. Ondertussen werd het steeds duidelijker hoe zeer Monteiro Rydell ophield, terwijl de Zweed duidelijk sneller was en bovendien nog in de race is voor de titel. Pas in de zesde ronde liet de Portugees de Zweed voorbij, waarop Rydell zijn inhaaljacht op leider Jörg Müller kon starten. Daarachter hield Monteiro de groep achtervolgers met Thompson, Priaulx, Huff en Farfus op. Thompson maakte in de achtste ronde en foutje en verloor twee plaatsen aan zijn landgenoten.

In de elfde ronde nam de duidelijk snellere Rydell de leiding over en reed vervolgens zijn derde overwinning van het seizoen naar huis, gevolgd door Müller, Priaulx, Huff, Monteiro en Farfus. In de laatste ronde kwamen Yvan Muller en James Thompson nog met elkaar in botsing. Muller kwam als zevende over de eindstreep, Coronel werd verrassend nog achtste en mag daarmee de tweede race vanaf de pole position vertrekken.

480_jaap_van_lagen
Jaap van Lagen in actie

Uitslag:
1. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 14 r. in 26.24,554 (gem. 117,85 km/u)
2. Jörg Müller (Dui), BMW 320si, op 5,607
3. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 6,941
4. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 10,696
5. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 13,051
6. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 13,203
7. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 14,301
8. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 14,760
18. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, op 49,886
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet