WTCC

WTCC: Tom Coronel wint in Japan! (upd)

480_tom_wint

In de tweede WTCC-race speelde de bandenkeuze een belangrijke rol op een circuit dat meer en meer opdroogde. Terwijl de meeste rijders of compleet voor slicks, of compleet voor regenbanden kozen, waagde Tom Coronel een gok, die fantastisch uitpakte. De Nederlandse SEAT-rijder, die als achtste uit de eerste race vanaf pole mocht vertrekken, koos voor slicks voor en regenbanden achter en daarmee wist hij de overwinning veilig te stellen. Zo werd Coronel de eerste Nederlander die een WTCC-race wint en dat mag absoluut een prestatie van formaat genoemd worden! Augusuto Farfus eindigde als tweede, terwijl Sergio Hernandez als derde over de eindstreep kwam. Daarmee behaalde de BMW-rijder niet alleen zijn eerste podiumplaats, maar is hij ook zeker van de kampioenstitel in de Yokohama Independents’ Trophy.

Tekst: René de Boer


480_monteiro_tom

Zoals altijd op een half natte baan wachtten de teams in de startopstelling zo lang mogelijk met het bepalen van de definitieve bandenkeuze. Farfus koos voor slicks, de SEAT-fabrieksrijders voor regenbanden en Coronel zoals gemeld voor een mengvorm. Terwijl Yvan Muller slecht wegkwam en al bij de start flink terugviel, pakte Monteiro met een goede start de leiding voor Coronel en Farfus. Laatstgenoemde verloor echter nog in de eerste ronde zijn derde plek weer aan Muller en werd kort daarna ook door Rydell en D’Aste ingehaald. In de derde ronde raakte D’Aste hard van de baan en verloor het linker voorwiel van zijn BMW, waarmee zijn kansen op de Independents-titel definitief verkeken waren.

480_monteiro_tom2

Duel Coronel-Monteiro om de leiding
In de vierde ronde ontspon zich een spannend duel tussen Coronel en Monteiro. In de vijfde ronde pakte Coronel eindelijk de leiding, na tal van pogingen, en eenmaal voorbij de Portugees kon hij meteen een kleine voorsprong opbouwen. Yvan Muller reed op de derde plaats voor Rydell. De rijders met slicks werden duidelijk sneller naarmate de race vorderde: Farfus klom op naar de vierde plaats en reed snel het gat naar Muller dicht. In de zesde ronde haalde Farfus de Fransman in. Rydell verloor kort daarna twee plaatsen aan Priaulx en Hernandez en ook D’Aste passeerde hem zonder problemen.

Halverwege de race reed Farfus al bijna op de achterklep van Monteiro, terwijl Coronel een voorsprong van bijna vier seconden had. In de achtste ronde haalde Farfus Monteiro in en was zo tweede, waarmee hij de jacht op Coronel kon inzetten. Yvan Muller was op dat moment zesde, terwijl bijna-naamgenoot Jörg Müller in de negende ronde in de grindbak belandde. Andy Priaulx viel Monteiro aan in de strijd om de derde plaats, maar kreeg het vervolgens zelf aan de stok met Hernandez, waardoor Monteiro weer een beetje lucht kreeg.

Lastig voor Coronel
Al snel werd het duidelijk dat het voor Coronel wel heel lastig zou gaan worden: in de tiende ronde bedroeg zijn voorsprong op Farfus nog 3,7 seconden, een ronde later was het verschil nog slechts 0,63 seconden. In de twaalfde ronde kwamen D’Aste en Monteiro met elkaar in botsing, waarbij ook Priaulx door de grindbak moest. Bij D’Aste was het rechter voorwiel afgebroken, terwijl Priaulx kort daatrna definitief strandde in de grindbak en daarmee alle hoop op een succesvolle titelverdediging kon laten varen. Ook Tarquini viel voortijdig uit.

"Geweldig succes"
De slotfase stond geheel in het teken van de spannende strijd tussen Coronel en Farfus om de overwinning. De Braziliaan zat direct achter onze landgenoot, maar die verdedigde zijn leidende positie met verve en reed vervolgens de overwinning naar huis. Daarmee werd hij de eerste Nederlander die een WK-toerwagenrace wint. “Fantastisch”, straalde hij, nadat hij in de pitstraat door zijn team werd “gejonast”. “Er worden hier in Japan geen cadeautjes uitgedeeld, dus ik wilde Farfus zeker niet zomaar voorbijlaten. Hij zat overal, links en rechts achter me, ik wist niet eens meer waar hij precies was, maar ik heb gewoon mijn eigen lijnen gereden en dat lukte. Dat ik hier nu in Japan gewonnen heb, is alleen maar mooier. Ik was hier kampioen in de Formule 3 en de Formule Nippon, heb races gewonnen in de GT’s, en nu dit! Dank aan het team en aan SEAT, dit is echt geweldig!”

480_podium_race2

Uitslag:
1. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 14 r. in 26.15,135 (gem. 118,55 km/u)
2. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 0,097
3. Sergio Hernandez (Spa), BMW 320si, op 6,426
4. James Thompson (GBr), Honda Accord Euro R, op 7,207
5. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 8,363
6. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 15,576
7. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 17, 992
8. Felix Porteuiro (Spa), BMW 320si, op 18,692
17. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, op 45,991

Stand na 22 van 24 races:
1. Yvan Muller, 100 punten
2. Gabriele Tarquini, 86 punten
3. Rob Huff, 73
4. Rickard Rydell, 72
13. Tom Coronel, 35



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet