DTM

DTM: Ekström op pole voor titelkandidaten Di Resta en Scheider

ekstrm
Mattias Ekström tijdens zijn voorlaatste dag als DTM-kampioen

Mattias Ekström start morgen vanaf de pole-position voor de elfde en laatste race van het seizoen in de DTM op het circuit van Hockenheim. In de kwalificatie op het 4,574 kilometer lange circuit bleef hij de beide enig overgebleven kandidaten in de titelstrijd, de Schot Paul di Resta (Mercdes-Benz) en de Duitser Timo Scheider (Audi) voor. Dat is een spannende uitgangspositie voor de race van morgen, al moet wel gezegd dat het verschil tussen Di Resta en Scheider met 0,218 seconden naar DTM-maatstaven flink was. Christijan Albers eindigde met zijn twee jaar oude Audi als 13e.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


De eerste van de reguliere drie kwalificatieheats werd met de rode vlag afgebroken, nadat Markus Winkelhock met zijn Audi bij het ingaan van het Motodrom zijwaarts in de bandenstapels knalde. Het leek erop, alsof er iets aan de ophanging van zijn auto was gebroken. Hij kon ongedeerd uitstappen, maar de wedstrijdleiding besloot uiteraard onmiddellijk om de sessie te staken. Zo werden de resterende negen minuten bij de reguliere tijd van de tweede heat geteld, waarvoor alle 19 rijders dan ook automatisch gekwalificeerd waren, hoewel Winkelhock vanwege de forse schade aan zijn auto uiteraard niet meer in actie kon komen.

di_resta
Di Resta kwalificeerde zich als tweede en staat daarmee één plaats voor Scheider

In de tweede heat reden de beide titelkandidaten Timo Scheider en Paul di Resta als enigen een tijd onder de 1,33. Scheider reed bij zijn eerste poging echter te hard over de kerbstones, beschadigde zijn auto licht en moest de pits in om de schade te laten herstellen. Met zijn tijd van 1.32,961 minuten, de op één na snelste tijd in de sessie, bewees hij later, dat hij zich door dit incident niet van de wijs had laten brengen. Snelste man in de heat was Paul di Resta met een tijd van 1.32,882.

scheider_legt_uit
Timo Scheider vertelde na afloop aan zijn race-ingenieur Armin Plietsch hoe de kwalificatie was verlopen

Christijan Albers deed het ook goed, was met zijn snelste rondetijd van 1.33,770 zelfs een tijdlang tiende, maar in de slotfase wisten enkele rijders hun tijd nog te verbeteren, terwijl onze landgenoot bleef steken en zo uiteindelijk dertiende werd. “Ik ben wel tevreden met mijn tijd. Ik had in de eerste ronde een beetje last van onderstuur, maar daarna meer overstuur, waardoor ik veel tijd verloor. Er waren ook wat problemen met de radio-verbinding”, zei Albers, die niettemin nog vier 2007-Mercedessen en één 2006-Audi achter zich wist te laten, plus Winkelhocks 2007-Audi.

Uitslag:
1. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.32,244
2. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.32,284
3. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 1.32,492
4. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.32,615
5. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, 1.32,680
6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, 1.32,769
7. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, 1.32,930
8. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.33,005
13. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, 1.33,770


scheider_checkt_di_resta_auto
Scheider nam na afloop wel even precies de details van di Resta's auto onder de loep


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet