Alfa 156 Challenge 1999-2001

Alfa 156 Challenge: Frank Kerseboom superieur tijdens Paasraces

De eerste confrontatie tussen de Alfa¹s van het Illy Racing Team van Frank Kerseboom en Gaby Uljee en de auto¹s van Versatel, met de kampioen van vorig jaar Marcel van Vliet en Berend Gesman, is in het voordeel van de espresso-liefhebbers beslist. Tijdens de traditionele Paasraces op het Circuit Park Zandvoort, maandag 24 april, toonde Frank Kerseboom zich superieur aan de concurrentie.

Tekst: Hans van der Klis
Foto's: Gerrie Hoekstra / Rob Knotter


De kwalificatie op zaterdag 22 april wees er al op dat het een spannende strijd tussen de twee teams zou worden. Kerseboom veroverde de pole position, Gesman stond tweede, Uljee derde en Van Vliet maakte de eerste twee startrijen vol. De ervaren Kerseboom had meer dan recht op de eerste startpositie: hij slaagde erin onder moeilijke omstandigheden - de zaterdag voor Pasen werd gekenmerkt door regen en wind, de meeste kwalificaties werden op een opdrogende baan verreden - meer dan een seconde los te komen van de rest van het veld. Tussen de nummers twee en zeven - Thomas Bangma, Peter Gerhards en Ferry Duivenvoorde namen de andere drie plaatsen voor hun rekening - zat niet meer dan enkele tienden.

De race
De race op Tweede Paasdag werd, zoals zoveel races die dag, meteen onderbroken door een Safety Car situatie. Onbehouwen rijgedrag van een enkeling binnen de top tien zorgde ervoor dat Duivenvoorde in de eerste ronde al de sleuteltjes uit het contact kon halen. Twee bochten verder, op de heuvel na de Hugenholtz, knalden er zelfs een paar auto's op elkaar, waardoor Harry Nijenhuis van het S ilver Arrows team hard op zijn dak ging. Ook Ronald Molendijk kon de douches voortijdig opzoeken. Toen de rook eenmaal was opgetrokken, probeerde Peter Gerhards achter de Safety Car nog een tijdje met open voorklep door te rijden, maar werd toen met een zwarte vlag met oranje stip door de wedstrijdleiding binnengehaald.

Frank Kerseboom met twee vingers in de neus naar de winst
In de vierde ronde werd het veld - onder toeziend oog van de nieuwe directeur van Fiat Auto Nederland, de Ier Geoff Smyth, weer losgelaten. Kerseboom wist meteen een gaatje te slaan, terwijl Uljee in de eerste de beste Tarzanbocht een aanval van Van Vliet kreeg te verduren. Niet dat Uljee de deur nou echt openliet, maar Van vliet waagde het er toch op. Gezien de open deur waarmee zij de rest van de race rond moest rijden, had hij bij zijn passeermanoeuvre toch wel enig geweld nodig. "Ze moest gewoon plaats maken", zei hij na de race. "Het was maar heel zachtjes, niets ernstigs aan de hand." Van Vliet kon door deze manoeuvre bij nummer twee, Berend Gesman, aansluiten. Hoewel die het gat met Kerseboom niet kon dichten, vond hij het toch een hectische race. "Ik heb er alles aan gedaan. Met een fluwelen voetje probeerde ik mijn lijnen zo netjes mogelijk te rijden, maar het lukte gewoon niet om dichterbij te komen." Van Vliet: "Illy heeft het gewoon iets beter voor elkaar. We hebben goed naar Kerseboom en Uljee kunnen kijken en kunnen zien waar zij de winst pakken. Wij hebben maar weinig kunnen testen met de nieuwe bak. Daarbij hebben we een keer met een kapotte bak en een kapotte motor te maken gehad. Maar de basisafstelling hebben we nu denk ik wel goed voor elkaar."

Achter de kopgroep vielen vooral Sandra van der Sloot en Cees Langeveld op. Langeveld, vanaf de negende positie gestart, verloor aanvankelijk een paar plaatsen, maar reed in de zevende ronde de top tien weer in. In de negende ronde was hij zover opgeklommen dat hij voormalig Autovisie-redacteur Thomas Bangma in een fout kon dwingen. Uiteindelijk werd hij na Van der Sloot op de zesde plaats afgevlagd. Natasja Mets, die met haar vader steeds aan de staart van de top tien reed, belandde in de laatste ronde nog in de grindbak, waardoor Voerman, Tappel, vader Mets en Bangma de top tien volmaakten. Winnaar en voormalig toerwagenkampioen Frank Kerseboom had het niet heel erg zwaar gehad. "We hebben uitgebreid kunnen testen. Vooraf hadden we toch wel wat zorgen, omdat de nieuwe, meer 'racey' versnellingsbak eigenlijk weinig verschil maakte qua rondetijden. We hadden een goed gevoel, maar geen referentiekader." Maar dankzij tuner Van Beek, die voor een 'superwegligging' had gezorgd, bleek Illy toch de sterkste. "De motoren zitten aan de grens van wat mogelijk is, zowel bij ons als bij de Versatel-auto's. Dus is er veel afhankelijk van de wegligging. En die is uitstekend voor elkaar."

Uitslag eerste Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Frank Kerseboom in 27.47.168, gem. 111.422, 21 punten
2. Berend Gesman op 4.073 sec. ,17 punten
3. Marcel van Vliet,15 punten
4. Gaby Uljee, 13 punten
5. Sandra van der Sloot, 11 punten
6. Cees Langeveld,10 punten
7. Roeland Voerman, 9 punten
8. Henk Tappel,8 punten
9. Anton Mets, 7 punten
10. Thomas Bangma 6 punten
11. Boy Zentveldt 5 punten
12. Harry Dekker, 4 punten
13. Mark Kroes, 3 punten
14. Eric Verhage 2 punten
15. Rob Andriessen 1 punt
Snelste ronde: Frank Kerseboom, 2.01.550, gem.127.355 km per uur

Uitslag Olympische klasse (B-rijders) Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Rob Andriessen 15 punten
2. Mark Bannenberg 12 punten
3. Johan Rolloos 10 punten
4. Natasja Mets 8 punten
5. Rene vd Putten 6 punten
6. Willy Welles 5 punten
7. Hans Coebergh 4 punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet