Sportscars

Sportscars: Dubbelzege voor Audi, Christijan Albers keurig tweede in ALMS

alms_albers_actie_race1
Christijan Albers in de Audi R10 TDI door de beroemde "Corkscrew" op Laguna Seca

Terwijl in de kwalificatietraining op Laguna Seca de lichtere LMP2-auto’s nog het tempo bepaalden, waren het in de race uiteindelijk de beide Audi R10 TDI’s die de eerste en tweede plaats bezetten en zo het ALMS-seizoen afsloten met een dubbelzege. Lucas Luhr en Marco Werner wonnen met een kleien voorsprong van slechts 1,9 seconden op merkgenoten Emanuele Pirro en Christijan Albers. Zo eindigde onze landgenoot bij zijn sportwagenpremière gelijk op het podium. “Jammer van die tweede plaats, want we hadden kunnen winnen, maar ik ben wel tevreden”, aldus Albers. “Zeker als je bedenkt dat ik voor de race in totaal maar zo’n 15 ronden gereden heb.”

Tekst: René de Boer
Foto's: Audi Sportpresse


alms_albers_driver_change
Albers eruit, Pirro erin: rijderswissel bij Audi nummer 1

Voorbereiding niet optimaal
De voorbereiding was voor Albers niet optimaal. “Ik kende de baan en de auto niet, en daarna gooide de organisatie ook nog het tijdschema om, zodat ik niet, zoals eerst gepland, tijdens de 20 minuten-sessie voor prototypes kon rijden, maar tijdens de training waarbij ook de GT’s op de baan waren en ik dus constant in het verkeer zat, nog afgezien van de rode en gele vlaggen.”

Lange tijd aan de leiding
Nadat teamgenoot Pirro de kwalificatie voor zijn rekening had genomen, bestuurde Albers in het eerste deel van de race de auto. De race kende een bijzonder chaotisch verloop, met niet minder dan twaalf (!) safety-car-fases. Dankzij een goede strategie konden de Audi-teams snel opklimmen en in de 89e ronde pakte Emanuele Pirro de leiding, die hij tot aan de laatste neutralisatie wist vast te houden. Na die “yellow”, met nog twintig minuten te gaan, moest hij merkgenoot Marco Werner in de andere Audi voor laten gaan. “Bij de herstart had Pirro de tweede versnelling ingeschakeld, terwijl Werner in z’n één reed. Die kwam daardoor veel beter weg”, berichtte Albers, die het tafereel vanaf de pitmuur gadesloeg. “Jammer, want daardoor raakten we onze eerste plaats kwijt. Voor Emanuele was het wel mooi geweest als hij zijn laatste race had kunnen winnen.” Pirro zelf had na zijn laatste optreden voor Audi tranen in de ogen. De Italiaanse routinier was vol lof over de prestaties van Albers: “Ik wil Christijan bedanken, die het bij zijn eerste race heel goed gedaan heeft.” Ook Audi-sportbaas Dr. Wolfgang Ullrich was positief over de prestaties van zijn Nederlandse pupil.

alms_albers_podium
Podium na de laatste ALMS-race, geheel rechts Christijan Albers en Emanuele Pirro


Spannende strijd in LMP2
In de LMP2-klasse was het ook spannend: aan het eind was het verschil tussen de Andretti-Green-Acura en de De Ferran-Acura slechts 0,054 seconden. Ondanks de Acura-dubbelzege ging de merkentitel in de LMP2-klasse toch naar Porsche, voor het derde achtereenvolgende jaar. In de GT1-klasse beslisten Olivier Beretta en Oliver Gavin de strijd met hun Corvette-teamgenoten Johnny O’Connell en Jan Magnussen nipt in hun voordeel en behaalden hun derde klassezege van het jaar. In GT2 wonnen Dominik Farnbacher en Dirk Müller met de Farnbacher-Loles-Ferrari 430.

Uitslag:
1. Luhr/Werner, Audi R10 TDI, 145 r. in 4.01.05,315
2. Albers/Pirro, Audi R10 TDI, op 1,941 sec.
3. Montagny/Kanaan, Acura/Honda, op 3,536 sec.
4. de Ferran/Pagenaud, Acura/Honda, op 3,590 sec.
5. Dumas/Bernhard, Porsche RS Spyder, op 9,481 sec.
6. Castroneves/Briscoe, Porsche RS Spyder, op 26,178 sec.
7. Smith/Dyson, Porsche RS Spyder, op 45,278 sec.
8. Franchitti/Leitzinger, Porsche RS Spyder, op 1.18,045 min.
9. Fernandez/Diaz, Acura/Honda, op 1 ronde
10. Maassen/Long, Porsche RS Spyder, op 1 ronde

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet