V8 Supercars

V8 Supercars: Pole voor Holden. Walkinshaw laat van zich horen!

Tijdens de trainingen voorafgaand aan de Super Pole deed zich andermaal een zware crash voor. De Nieuw Zeelander Paul Radisisich raakte in de Skyline-bocht met zijn Holden Commodore VE van de baan en brak zijn enkel, terwijl de rechterenkel uit de kom schoot. Zijn teamgenoot Rick Kelly is door het Holdenmanagement overgeplaatst naar de No 16 van Paul Dumbrell. Uiteindelijk pakte regerend kampioen Garth Tander met zijn Holden Commodore VE de Superpole.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s: Holden/Ford Australia

tander_superpole
Garth Tander op weg naar de Superpole in het Australische Bathurst

Pole voor Toll Holden Racing Team
Met een tijd van 2.07.2963 pakte Garth Tander de Super Pole in zijn Holden Commodore VE. Tander was als zesde aan de beurt voor zijn “qualifying lap. Merkgenoot Jason Richards evenals de Ford concurrenten James Courtney, Jamie Whincup en Mark Winterbottom waren niet meer in staat om de tijd van Tander te verbeteren. Garth Tander: “Het was een bijzonder zware ronde, ik wist niet hoe hard ik moest pushen, op het Forrest Elbow gedeelte lag behoorlijk wat vuil op de baan. Eigenlijk was het een kwestie om de auto naar de limiet te pushen maar er zeker niet overheen te gaan. Ik geloof ook niet dat veel van mijn collega’s erover heen gingen. Wij hadden een sterke laatste sector en dat was eigenlijk voldoende.” Mark Winterbottom was slechts 0.1243 seconden langzamer, maar zijn tijd was goed voor een plaats op de eerste startrij. Het team van Ford Performance Racing start voor het derde achtereenvolgende jaar vanaf de eerste startrij.

Mark Winterbottom: “Het begin van mijn vliegende ronde was niet goed omdat ik op het vuile gedeelte zat en dat is niet ideaal. Vervolgens maakte ik nog een foutje wat me zeker 4/10e kostte. Toen kwam ik terug want in de eerste sector was ik maar een 1/10e van Garth’s tempo verwijderd, Maar zijn laatste sector was wel bijzonder sterk.” James Courtney kwalificeerde de Vodafone Falcon BF als derde gevolgd door Paul Dumbrell met de TWR Holden.

mm_werk
centimeterwerk bij Craig Lowndes

Walkinshaw laat van zich horen
Oud Arrows F1 teambaas Tom Walkinshaw is de laatste jaren verantwoordelijk voor de inzet van het HSV Holden Dealer Team deed enkele interessante uitspraken waarmee je misschien tussen de regels door een parallel met het DTM zou kunnen trekken. Walkinshaw is faliekant tegen de komst van een derde fabrikant in het V8 Supercarkampioenschap. Tom Walkinshaw: “Dit is een unieke Australische show, als er meer merken bijkomen breng je deuk aan de Australische racecultuur toe. Het moeten grote dikke auto’s blijven. Je kunt toch niet ineens met kleinere voorwielaangedreven auto’s instappen.” Walkinshaw gaf daarmee een hint richting Ford. Bij dit merk zou men overwegen de volgende Falcon-generatie op het Amerikaanse Taurusmodel te baseren. Vervolgens deed Walkinshaw een uitspraak waarvan de marketingstrategen mogelijk gruwelen maar de fans zeker niet.“Het moet een achterwielaangedreven auto zijn en de Show behoeft toch niet aan de markt gerelateerd te zijn” stelt Tom Walkinshaw. Hij denkt niet dat de V8 Supercars erg onder de huidige financiële crises te lijden zal hebben. Walkinshaw: “Ik denk niet dat je nog aan lange termijnplanning in deze sport kunt doen. Meer van week tot week.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet