Formule 3

F3: Eerste zege voor Robert Wickens in chaotische race

wickens
Robert Wickens op weg naar zijn eerste Formule 3-overwinning

Eerste Canadese zege in de Formule 3 Euro Serie: Robert Wickens won een chaotische tweede Formule 3-race in Le Mans voor Dani Clos en Jean-Karl Vernay. De race werd na zeven ronden vanwege zware regenval afgebroken en na een ronde achter de safety-car hervat, waarna er nog drie ronden werden afgelegd. Daarin bleef Wickens aan de leiding en stelde vervolgens de overwinning veilig.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Voor Henki Waldschmidt, één van de twee Nederlandse rijders in het veld, was de race al afgelopen voordat deze goed en wel begonnen was. “Zo’n twintig minuten voor de start ontdekte het team dat de waterpomp van de motor in mijn auto kapot was en toen was er natuurlijk niet meer genoeg tijd om te wisselen”, sprak de Hagenaar teleurgesteld.

Jean-Karl Vernay had een zeer goede start en pakte bij het uitdoven van het startlicht de leiding, maar verremde zich in de eerste bocht en moest vervolgens Robert Wickens en Brendon Hartley voorbijlaten. Robert Wickens leidde daarop voor Hartley, Vernay, Clos en Lancaster. Op dat moment was het nog droog, maar het zag er al naar uit dat het weldra zou gaan regenen en Pluvius liet inderdaad niet lang verstek gaan. Alle rijders stonden echter op slicks en dat zorgde voor de nodige chaos. Nico Hülkenberg en Sam Bird spinden, Jon Lancaster ging er hard af en ook Renger van der Zande ging in de rondte bij het opgaan van het rechte stuk. Zijn auto moest met een takelwagen weer terug op de baan worden gezet.

zande_verdwijnt
Op de achtergrond gaat Renger van der Zande in de rondte...

zande_wil_terug
...en zijn auto moet daarna met een takelwagen terug op de baan worden gezet.

Vanwege de steeds sterker wordende regen besloot de wedstrijdleiding de rode vlag te tonen, zodat de teams de gelegenheid hadden om banden te wisselen. Merkwaardig genoeg had men voorafgaand aan de race de wedstrijd niet tot “wet race” verklaard, hoewel dat anders zelfs bij stralende zonneschijn soms gebeurt. Na de rode vlag werden de auto’s eenmaal achter de safety-car door de pitstraat geleid en stelden zich vervolgens op het rechte stuk op. Daar begon de discussie die zovaak optreedt bij een rode vlag, blijkbaar een situatie waarmee zelfs op dit niveau niemand echt goed weet om te gaan. Uiteindelijk werd, na wat heen en weer schuiven, toch een opstelling gevolgen en met nog twaalf minuten op de klok verscheen de melding “safety car deployed” op de monitoren.

Vervolgens werd er één ronde achter de safety-car gereden en werd het veld vrijgegeven voor een sprint over drie ronden. Bij de herstart had Wickens al een straatlengte voorsprong en hij reed vervolgens zonder problemen de overwinning naar huis, voor Clos en Vernay. Omdat er minder dan 75 procent van de geplande race-afstand was afgelegd, werden er slechts halve punten toegekend.

Uitslag:
1. Robert Wickens (Can), Dallara-Volkswagen F308, 11 r. in 40.23,064 (gem. 68,395 km/u)
2. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes F308, op 0,791
3. Jean-Karl Vernay (Fra), Dallara-Volkswagen F308, op 2,111
4. Koudai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes F308, op 2,778
5. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes F308, op 3,705
6. Rodolfo Gonzales (Ven), Dallara-Mercedes F308, op 6,537
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet