Dutch Touring Car Championship

Spanning in Libertel DTCC helemaal terug


Spanning terug
Enkele races geleden leek het kampioenschap in het Libertel DTCC gelopen. De vraag was niet of, maar wanneer Duncan Huisman of Sandor van Es de titel veiligstelde. Sinds de spraakmakende Trophy of the Dunes is er echter veel veranderd. Met uitsluitend nog de Finaleraces voor de boeg, heeft Tim Coronel zich tot een echte titelkandidaat weten op te werken. Tim zat er tijdens de trainingen op Francorchamps al goed bij. Sandor van Es was weliswaar de snelste en Duncan Huisman volgde met de tweede tijd, maar Coronel kwam maar een fractie van een seconde op de beide coureurs tekort. Allard Kalff reed de vierde tijd, voor de beide sterk rijdende coureurs van Stokvis Racing. Pim van Riet ging op de Radillon nog even achterstevoren met zijn Renault Mégane , maar hij raakte gelukkig niet de baanafscheiding. De Clio-brigade was helemaal de weg kwijt. Phil Bastiaans, Frans Verschuur, Donald Molenaar en Marcel Alderden kwamen niet verder dan de plaatsen acht tot en met elf.

480_molenaarspa

Het Renault Dealerteam werd geplaagd door forse wegliggingsproblemen, waarbij de voorwielaangedreven Clio zich gedroeg als een achterwielaangedreven GT. De snelste tijden in de trainingen werden neergezet door Toni Ruokonen en zijn Peugeot 306 GTI, gevolgd door Simon Harrison en zijn Ford Focus. Van Es en Huisman deelden de tweede rij.

Achteruit
Het Libertel DTCC heeft altijd een rollende start. Dit keer echter niet, en dat leidde tot diverse problemen. Het Renault Dealerteam had dit keer alleen maar last van de lange eerste versnelling in de Clio's, maar dat probleem viel in het niet bij de moeilijkheden die Sandor van Es ondervond. Hij kon blijkbaar de druk niet aan en vertrok met de versnellingspook in de achteruit. Toen het veld vertrok, zag de achter Van Es staande Tim Coronel de BMW opeens achteruit op hem afkomen. Dit kostte Coronel vanzelfsprekend ook zijn start. Duncan Huisman reed wel de goede kant op en nam meteen de leiding van het Libertel DTCC, gevolgd door Allard Kalff, Donald Molenaar, Frans Verschuur en Tim Coronel. De beide Renault-coureurs hadden weliswaar geen goede start gemaakt, zoals net uitgelegd, maar eenmaal op gang gingen ze wel als het spreekwoordelijke mes door het veld. Molenaar kwam van de negentiende startpositie en Verschuur van de zestiende, na één ronde lagen ze zes en zeven algemeen!

480_huismanspa1

275_huismanspa3

Pech
Vervolgens was het snel afgelopen met de BMW-rijders. Sandor van Es viel al in de eerste ronde uit met volgens eigen zeggen motorische problemen. Jan-Joris Verheul spinde op Radillon, vlak daarvoor vloog Huisman van de baan in de Bus Stop chicane toen er een wiel van zijn BMW afbrak. Allard Kalff kreeg hierdoor de leiding in de schoot geworpen. Omdat er hier en daar ook nog Engelse deelnemers langs de kant stonden, besloot de wedstrijdleider om de safety car in te zetten. Tim Coronel was op dat moment al als verliezer uit het duel met de beide rijders van het Renault Dealerteam gekomen. De Mitsubishi-coureur wist zich uiteindelijk toch nog naar de vijfde plaats te rijden. Nadat de safety car het veld weer had
losgelaten, veranderde er niets meer aan de kop van het veld. Allard Kalff won dus, voor Donald Molenaar en Frans Verschuur. John de Vos greep met zijn vierde plek net naast het podium.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet