Dutch Touring Car Championship

DTCC: Bastiaans en Coronel profiteren van BMW-broedertwisten

Huisman en Sandor van Es zouden de eerste twee plaatsen in het kampioenschap van het Libertel DTCC gaan behalen, daar twijfelde voorafgaande aan de Trophy of the Dunes niemand aan. Tijdens de Trophy of the Dunes is de situatie echter veranderd. De beide BMW-coureurs reden elkaar flink in de wielen, met Phil Bastiaans en Tim Coronel als schaterlachende derden.

Tekst: Roy van der Laan

Tijdens de beide tijdtrainingen gebeurde er voor wat betreft de strijd om de beste startposities weinig schokkends. Duncan Huisman stelde in de eerste training de pole veilig, Sandor van Es kwalificeerde zich (dus) als tweede. Tim Coronel was 'best of the rest', de coureur van Team Marlboro Mitsubishi reed de derde tijd. Phil Bastiaans liet zien dat zijn derde plek tijdens de Marlboro Masters geen toeval was door de vierde tijd te noteren. De Qface Clio begint technisch te rijpen, zo mag duidelijk zijn. Allard Kalff reed de vijfde tijd, hij werd gevolgd door Donald Molenaar, Jan-Joris Verheul en Frans Verschuur. Duncan Huisman maakte geen vrienden door vlak na zijn snelste ronde door een plas te rijden en daardoor een deel van de baan nat te spatten. Het gevolg: niemand zag vanaf dat moment nog kans om een snelle tijd te zetten. Het veld telde slechts zeventien auto's, onder meer omdat Team Bleekemolen ontbrak. Sebastiaan en Michael Bleekemolen concentreerden zich op de race van de Renault Sport Clio Trophy.

Startongeval
Bij de start van de sprintrace over acht ronden namen de beide snelste coureurs van het JJ Motorsport BMW Dealerteam zoals verwacht de kop, voor Bastiaans, Coronel, Molenaar en Kalff. Bij een startongeluk op weg naar de Tarzanbocht begon de Renault Mégane van Peter van Merksteijn te glijden, waarna de Stokvis Mégane in harde aanraking kwam met zijn teamgenoot John de Vos en met Paul van Splunteren. Helaas was ook Jaap Kielman bij de klap betrokken. De sympathiekste rijder van alle coureurs in alle klassen die dit seizoen zo enorm veel pech heeft gehad, bleef ook dit keer weer niet gespaard. Zijn technische team blijft ondanks alle tegenslag enthousiast.

Grote verrassing
De beide BMW-coureurs leken de race te gaan winnen, tot Van Es zijn teamgenoot probeerde uit te remmen in de Tarzanbocht, Zijn BMW brak hierbij uit, waarbij hij Huisman raakte. "Mijn schuld", zo gaf Van Es later toe. Beiden spinden, maar konden hun race vervolgen. Op dat moment had Phil Bastiaans de leiding echter al in handen. De Limburger won de race, tot uitzinnige vreugde van het hele Qface Kroon team dat dit jaar (afgezien van de Marlboro Masters) nog zeer weinig reden had om feest te vieren. Phil gaf natuurlijk toe, dat hij alleen had gewonnen dankzij de medewerking van de BMW-coureurs. "Om daarvan te profiteren, moet je echter wel derde liggen", vond hij. En daar is geen speld tussen te krijgen. De zege is Phil en zijn team gegund. Tim Coronel eindigde nipt achter Bastiaans als tweede. Niet alleen de podiumplaats deed hem goed, ook het feit dat Sandor van Es en Duncan Huisman niet verder kwamen dan de plaatsen vijf en negen. Donald Molenaar stelde de derde podiumplaats veilig. Bij de Privateers ging de zege naar Pim van Riet, voor Ben Janbroers en Ron Braspenning.

Uitslag tiende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Phil Bastiaans Renault Clio RS 8 ronden in 15:34.692
2. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 0,189
3. Donald Molenaar Renault Clio RS op 0,770
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 4,100
5. Sandor van Es BMW 320i E46 op 4,320
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 12,667
7. Pim van Riet Renault Mégane op 13.024
8. Marcel Alderden Renault Clio RS op 13,365
9. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 14,724
10. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 14,952

Race 2 - Huisman neemt revanche
Na de op z'n zachtst gezegd spraakmakende eerste race van het Libertel DTCC tijdens de Trophy of the Dunes, ging ook de tweede race de geschiedenisboeken in. Duncan Huisman zette zijn teamgenoot Sandor van Es van de baan. Huisman lijkt daarmee de titelstrijd in zijn voordeel beslist te hebben, voor Van Es rest slechts het tranendal.

In de tweede training van het Libertel DTCC waren de BMW-coureurs wederom de snelsten, dit keer met de pole voor Sandor. Tim Coronel, die voorafgaande aan de Trophy of the Dunes de derde plaats in het tussenklassement in handen had achter Huisman en Van Es, deed ook nu weer goede zaken door wederom de derde startpositie veilig te stellen. De derde plaats in het eindklassement is de strijd waar het vanaf nu om gaat, zo verwachtte iedereen nog ten tijde van de kwalificatietrainingen. Allard Kalff zorgde voor een compleet Marlboro-gekleurde tweede startrij door de vierde tijd te rijden. De volgende startposities waren voor de Clio-brigade: Donald Molenaar kwalificeerde zich als vijfde, voor Phil Bastiaans en Frans Verschuur.

Clio ramt Clio
Bij de start van de race ontbrak Paul van Splunteren, zijn Mitsubishi Carisma GDI was te zwaar beschadigd tijdens het startongeval in de eerste race. Tim Coronel had een prima start, waarbij hij Duncan Huisman verschalkte en de tweede plaats achter Sandor van Es innam. Van de zo lang verwachtte tweedeling van de BMW-brigade kwam echter niets terecht, want Huisman stelde zeer snel orde op zaken. Allard Kalff profiteerde van de inhaalactie van Huisman en passeerde zijn teamgenoot, om zijn derde plek later weer aan Coronel terug te geven. In het Scheivlak raakten de Renault Clio's van Phil Bastiaans en Donald Molenaar elkaar. Bastiaans kon zijn auto op wonderbaarlijke wijze onder controle houden en behield de vijfde plaats, Molenaar ging een stuk door de grindbak en viel terug naar de twaalfde plek. Binnen de gelederen van het Renault Dealerteam maakte men zich zeer kwaad om deze actie. We moeten met z¹n allen als Renault-rijders tegen de Mitsubishi's en de BMW's vechten, zo viel te beluisteren in het Renault-kamp. Phil was zich van geen kwaad bewust. "Ik reed achter Kalff, toen kwam Donald opeens aanzetten."

Revanche
Door het incident in het Scheivlak hadden de eerste vier een gat geslagen met de rest van het veld, aangevoerd door Phil Bastiaans. Sandor van Es lag op kop, met op z¹n bumper zijn teamgenoot Duncan Huisman. Ondanks dat het incident van de eerste race uitgepraat was, revancheerde Huisman zich toch. In de Renaultbocht probeerde hij Van Es te passeren, een actie die voor laatstgenoemde in de vangrail eindigde. Ook nu weer reed Tim Coronel met een grote glimlach achter de elkaar eliminerende BMW-rijders. Hij kreeg de tweede plaats op een presenteerblaadje. Allard Kalff leek op weg naar de derde plaats, tot de versnellingsbak van zijn Mitsubishi Carisma GDI de geest gaf. Phil Bastiaans werd hierdoor derde, voor Donald Molenaar (sterke inhaalrace!) en Jan-Joris Verheul. Sandor van Es gaf na de race te kennen dat hij zijn kansen op de titel somber inziet. Hij heeft alleen nog een kans als Huisman een keer uitvalt, en daar kan Sandor natuurlijk een rol in spelen. Conclusie: het seizoen zal op 15 oktober wel net zo eindigen als het befaamde seizoen 1994, toen de beide BMW Dealerteam-rijders Cor Euser en Patrick Huisman met een daverende klap hun BMW's tot schroot reden in de Tarzanbocht. "Ik had geen remmen meer", verklaarde Euser destijds, nadat hij Huisman had gelanceerd en aldus de titel had gewonnen.

Party time
Bij Team Marlboro Mitsubishi was het ondertussen party time. Tim Coronel maakte het weekeinde van zijn leven mee, en zag zijn achterstand op Sandor van Es slinken tot drie puntjes. "Dit alles voelt als een overwinning", meende de coureur. Pim van Riet won wederom de strijd in de Privateers Cup, hij eindigde als achtste algemeen. Peter van Merksteijn werd tweede, voor Ben Janbroers. De volgende race van het Libertel DTCC wordt op 24 september verreden op het circuit van Spa-Francorchamps.

Uitslag elfde race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 13 ronden in 25:16.677
2. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 9,230
3. Phil Bastiaans Renault Clio RS op 14,065
4. Donald Molenaar Renault Clio RS op 15,700
5. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 18,428
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 21,640
7. Marcel Alderden Renault Clio RS op 22,553
8. Pim van Riet Renault Mégane op 25,133
9. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 41,418
10. Ben Janbroers Honda Integra op 43,085

Stand na elf races (onder voorbehoud)
1. Duncan Huisman 164
2. Sandor van Es 146
3. Tim Coronel 143
4. Donald Molenaar 126
5. Frans Verschuur 117
6. Allard Kalff 97
7. Pim van Riet 97
8. Phil Bastiaans 63
9. John de Vos 63
10. Peter van Merksteijn 60
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet