Dutch Touring Car Championship

DTCC: Slijtageslag

Slechts elf auto's uit het Libertel DTCC kwamen na de 16 ronden lange race over de finish, waarvan één (Michael Bleekemolen) met een achterstand van zeven ronden. Natuurlijk wonnen de BMW's (Huisman voor Van Es), Phil Bastiaans zorgde voor een verrassing door op de derde plaats te eindigen met zijn Qface Clio van Kroon Racing.

Tekst: Roy van der Laan

Tijdtraining
De enige tijdtraining van het Libertel DTCC was al voor een flink deel verstreken, toen John de Vos de voorlopig snelste tijd in handen had. Pas op dat moment gingen de drie BMW's van het JJ Motorsport BMW Dealerteam de baan op. Niet veel later vulden de nummers 16, 17 en 18 de linkerkolom van het scorebord aan het einde van het rechte stuk. Bovendien was de trainingssnelste Sandor van Es maar liefst 1,3 seconde sneller dan 'best of the rest' De Vos. Niemand keek meer met open mond naar het scorebord, iedereen is eraan gewend. Het enige verrassende was de derde tijd van Jan-Joris Verheul, al deed de junior van het team het op Assen ook al prima in de training. Achter De Vos volgden Sebastiaan Bleekemolen (het gevolg van veel testen vooraf en andere schokdempers) en Marcel Alderden (de Qface-Clio's lijken nu toch echt competitief). Waar waren de Mitsubishi's en het Renault Dealerteam? Allard Kalff was de beste vertegenwoordiger van de Mitsubishi-brigade met een zevende tijd. Hij klaagde over een niet bijladende dynamo. Tim Coronel kwam na zes ronden binnen met een onheilspellend klinkende motor, waarin een afgebroken inlaatklep voor het onheilsconcert zorgde. Het Renault Dealerteam was helemaal de weg kwijt. Het probleem zat volgens Donald Molenaar en Frans Verschuur in de gladde baan, waardoor de Clio's van achteren uitbraken. Molenaar en Verschuur kwalificeerden zich als achtste en tiende. Het was opvallend hoe dicht het veld bij elkaar zat, (vanzelfsprekend) met uitzondering van de BMW's. Het verschil tussen John de Vos (vierde) en Michael Bleekemolen (twaalfde) bedroeg 0,4 seconde!

Walk-over
Ervan uitgaande dat de BMW's heel zouden blijven, was het vooraf alleen de vraag of het JJ Motorsport BMW Dealerteam een dubbelzege zou pakken of dat Jan-Joris Verheul achter zijn teamgenoten voor een verrassing kon zorgen. Het werd het eerste; winnaar Duncan Huisman en Sandor van Es reden het veld op grote achterstand. Jan-Joris hield de derde plaats enkele ronden in handen, maar verloor alles in een duel met de sterk rijdende Sebastiaan Bleekemolen. De BMW spinde en kwam bij het uitkomen van de Tarzanbocht dwars op de weg te staan, een obstakel dat Pim van Riet niet kon ontwijken. De beide rijders waren niet de eerste uitvallers, want pechvogel Jaap Kielman moest al vlak na de start afhaken met een terminaal rokende auto. Arjen Vels (Braspenning Racing) ging kort daarna in de Hugenholtzbocht in de bandenstapel. Sebastiaan Bleekemolen had de derde plaats dus in handen en sloeg een flink gat met zijn achtervolgers, een marge die hij korte tijd later net zo snel weer kwijt was. "De motor is kapot", verklaarde hij, nadat hij zijn Renault Mégane na acht ronden in de pits had geparkeerd. Terwijl hij terugviel werd hij tegelijkertijd ingehaald door Donald Molenaar, Phil Bastiaans en John de Vos, wat het spectaculaire (tv-)beeld van vier auto's naast elkaar opleverde.

Sterke race Bastiaans
Met het uitvallen van De Vos, Verheul en Bleekemolen en het in de beginfase terugvallen van Kalff kwamen er kansen voor rijders als Phil Bastiaans, Frans Verschuur en Donald Molenaar op een ereplaats. Molenaar verloor de kans op een goed resultaat toen zijn band aanliep na een samenkomst met Phil Bastiaans en John de Vos, een aanrijding die voor de Stokvis-coureur zijn Waterloo betekende. De 'lachende derde' heette Phil Bastiaans, die uit het genoemde duel als winnaar kwam en de derde plaats vast in handen nam. Marcel Alderden leek de feestvreugde bij Kroon Racing verder te gaan vergroten, maar dit ging niet door omdat de zwarte Clio in de Tarzanbocht een uitstapje maakte tijdens een duel met Frans Verschuur. De Dutch-kampioen van 1996 werd hierdoor vierde, vlak voor Allard Kalff. Achter Tim Coronel zorgde Ben Janbroers voor een verrassing door zevende te worden en dus de zege te pakken in de strijd om de Privateers Cup.

Uitslag negende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 16 ronden in 31:12.480
2. Sandor van Es BMW 320i E46 op 0,189
3. Phil Bastiaans Renault Clio RS op 22,372
4. Frans Verschuur Renault Clio RS op 26,918
5. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 27,195
6. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 28,778
7. Ben Janbroers Honda Integra R op 29,622
8. Marcel Alderden Renault Clio RS op 32,659
9. Donald Molenaar Renault Clio RS op 34,607
10. Ron Braspenning BMW 320i E46 op 58,727

Stand Libertel DTCC na negen races (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman 134
2. Sandor van Es 134
3. Tim Coronel 109
4. Donald Molenaar 98
5. Frans Verschuur 97
6. Allard Kalff 80
7. Pim van Riet 80
8. Sebastiaan Bleekemolen 60
9. John de Vos 60
10. Peter van Merksteijn 53

Stand Privateers Cup na negen races (onder voorbehoud):
1. Pim van Riet 130
2. John de Vos 123
3. Peter van Merksteijn 120
4. Ron Braspenning 100
5. Ben Janbroers 97
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet