Dutch Touring Car Championship

DTCC: BMW's ook op Assen superieur

De beide races van het Libertel DTCC op het TT Circuit Assen eindigden voor wat betreft de winnaars identiek aan de Pinksterraces op het Circuit Park Zandvoort. Ook nu wonnen Sandor van Es en Duncan Huisman (met aan boord ieder 60 kilo ballastgewicht!) beiden een race, ook nu was er weer discussie over de wijze waarop Huisman zijn teamgenoot in de tweede race passeerde.

Tekst: Roy van der Laan

Voorafgaande aan het raceweekeinde stond het JJ Motorsport BMW Dealerteam ook al volop in de belangstelling, al was de reden (voor hen) dit keer minder leuk. Huisman en Van Es kregen van de Commissie Autosport Rechtspraak te horen dat ze hun punten behaald tijdens de races op 14 mei definitief kwijt zijn. Het gevolg: Tim Coronel begon op Assen als klassementsaanvoerder. Duncan en Sandor volgden de rijder van Team Marlboro Mitsubishi echter op twee respectievelijk drie punten, zodat slechts weinigen eraan twijfelden dat Coronel slechts kort van zijn mooie positie in het klassement zou mogen genieten. Op zaterdag verdween al een flink deel van de achterstand van Van Es op Coronel, toen de BMW-coureur twee punten verdiende met evenveel pole positions. Dit, plus het verloop van de Pinksterraces, maakte al duidelijk dat Sandor op dit moment goed in zijn vel zit. De traditionele tweede rijder achter Duncan vecht zich naar voren.

Netjes gerangschikt
De startopstelling van de eerste race toonde een netjes gerangschikt veld. Achter de beide BMW's van de titelkandidaten volgden de beide Mitsubishi's Carisma GDI van Tim Coronel en Allard Kalff, die weer werden gevolgd door de beide Renault Clio's van Frans Verschuur en Donald Molenaar. Stokvis Racing nam de volgende drie startposities in, voor de beide Qface Clio's van Team Kroon. Ook bijzonder waren de kleine verschillen tussen de deelnemers; de eerste dertien trainden binnen een seconde! De laatste startpositie was op zaterdag voor nieuwkomer Arjen Vels (Braspenning Racing), op zondag nam Jaap Kielman de functie van drager van de rode lantaarn op zich. "Tijdens de vrije training op zaterdag brak een bout waarmee de drijfstang is bevestigd. Dat kostte mij mijn motor", aldus de altijd enthousiaste Kielman. "Zaterdag hebben we een nieuwe motor gebouwd, zodat ik de beide races zonder trainingstijd achteraan kan starten."

Verheul verrassend
Tijdens de tweede kwalificatietraining was Allard Kalff 'best of the rest' met de derde tijd achter Sandor van Es en Duncan Huisman. Kalff presteerde daarmee goed, nadat hij op vrijdag een vrije training meemaakte om snel te vergeten. De motorkap van zijn Mitsubishi Carisma GDI vloog op vrijdag open en versplinterde de voorruit. Donald Molenaar en Tim Coronel volgden de F1-pitreporter op de startgrid. De verrassing van de training was Jan-Joris Verheul, die de derde BMW van het JJ Motorsport BMW Dealerteam bestuurt. J-J reed achter Duncan Huisman naar een mooie zesde startpositie. Phil Bastiaans liet de zevende tijd noteren, daarmee aantonend dat de progressie bij het Qface Team Kroon doorgaat.

Renault Dealerteam verrast
De eerste race werd gewonnen door Sandor van Es, gevolgd door Duncan Huisman. Laatstgenoemde had bij de start moeite om zijn tweede plaats te behouden, in de eerste helft van de race stond hij bovendien onder druk van de aandringende Frans Verschuur en Donald Molenaar. De beide rijders van het Renault Dealerteam passeerden in de eerste kilometers van de race de beide auto¹s van Team Marlboro Mitsubishi en behielden de derde en vierde plaats tot op de finishstreep. Donald Molenaar kwam net niet op het podium, maar reed vooral gezien zijn fysieke toestand een prima race. Donald liep op krukken vanwege een gescheurde knieband, een gevolg van een partijtje paintballen waarbij hij zich verstapte. Het Renault Dealerteam toonde met de derde en vierde plaats aan dat er weldra (Marlboro Masters?) serieus rekening met de Clio's gehouden moet gaan worden voor wat betreft de twee hoogste podiumplaatsen. Vooral nu de beide BMW's nog met de maximale ballast-belasting van 60 kilo elk rijden. Tim Coronel werd vijfde, voor Sebastiaan Bleekemolen die als dertiende was gestart (!). Bleek senior deed het ook prima, hij klom van de vijftiende startpositie op naar de negende plek. Bij de Privateers scoorde Pim van Riet niet na een aanrijding met Phil Bastiaans. John de Vos kwam als beste privateer over de streep (achtste algemeen), de Stokvis Racing Renault Mégane werd gevolgd door Ben Janbroers en Peter van Merksteijn.

BMW tikt BMW
De tweede race leek voor wat betreft de kopposities een herhaling te worden van de eerste wedstrijd. Dit veranderde echter op het moment dat Duncan Huisman zich verremde, zijn leidende teamgenoot een tik gaf en hem passeerde. Dit was althans de officiële lezing. Velen twijfelden, na het 'cadeautje' van Sandor tijdens de Pinksterraces, of Van Es de tweede race niet gewoon af moest staan aan zijn teamgenoot. Donald Molenaar werd derde, nadat hij bij de start Allard Kalff verschalkte en de rest van de race zijn derde plek in handen hield. Kalff moest in de beginfase van de race ook Jan-Joris Verheul voor zich dulden, die niets minder dan een wereldstart maakte. De jonge coureur nestelde zich op de vierde plaats, maar viel in de loop van de race terug door onder meer het missen van de vijfde versnelling. Uiteindelijk viel hij zelfs uit, toen de versnellingsbak verdere diensten weigerde. J-J toonde zich tevreden over het weekeinde, waarin hij zich voor de eerste keer echt in de voorste gelederen ophield.

Geen podium voor Mitsubishi
Allard werd uiteindelijk vierde. "Het maximaal haalbare resultaat", meende hij. Achter Pim van Riet zag Tim Coronel als zesde de finishvlag. Tim verloor onder meer tijd tijdens een flinke Œdrift¹, die een gevolg was van remproblemen. "Ik had problemen met de voorremmen, daarom had ik de remdruk wat meer naar achteren gezet. Toen brak de auto uit", aldus de coureur die (zoals verwacht) zijn leidende positie in het algemeen klassement verloor. De beide rijders van Team Marlboro Mitsubishi hopen natuurlijk tijdens 'hun' Marlboro Masters te vlammen. "Een voordeel van dit weekeinde is dat ik mijn strafgewicht kwijt ben", blikte Allard Kalff vooruit onder het motto 'elluk nadeel heb ze voordeel'. Pim van Riet stelde in de tweede race orde op zaken door te zegevieren in de Privateers Cup. Zijn beide teamgenoten vielen uit, zodat alle Stokvis-coureurs het weekeinde met een nul-resultaat afsloten. Ben Janbroers deed goede zaken door ook in de tweede wedstrijd als tweede privateer over de streep te komen, voor Ron Braspenning.

Uitslag zevende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es BMW 320i E46 11 ronden in 17:24.916
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 0.806
3. Frans Verschuur Renault Clio RS op 7.082
4. Donald Molenaar Renault Clio RS op 7.182
5. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 8.124
6. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 16.113
7. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 17.852
8. John de Vos Renault Mégane op 19.822
9. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 26.449
10. Ben Janbroers Honda Integra R op 33.080

Uitslag achtste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 15 ronden in 23:49.974
2. Sandor van Es BMW 320i E46 op 5.082
3. Donald Molenaar Renault Clio RS op 8.837
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 13.953
5. Pim van Riet Renault Mégane op 17.735
6. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 20.359
7. Frans Verschuur Renault Clio RS op 24.269
8. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 29.830
9. Marcel Alderden Renault Clio RS op 29.940
10. Ben Janbroers Honda Integra R op 40.159

Stand Libertel DTCC na de achtste race (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es 115
2. Duncan Huisman 114
3. Tim Coronel 99
4. Donald Molenaar 91
5. Frans Verschuur 84
6. Pim van Riet 80
7. Allard Kalff 69
8. Sebastiaan Bleekemolen 60
9. John de Vos 60
10. Peter van Merksteijn 48

Stand merkenkampioenschap na de achtste race (onder voorbehoud):
1. BMW 150
2. Renault 137
3. Mitsubishi 129
4. Honda 78
5. Opel 24





Veel pech voor de sympathieke Jaap Kielman tijdens het Assen Race Festival.

Uitslag zevende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):

1. Sandor van Es BMW 320i E46 11 ronden in 17:24.916
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 0.806
3. Frans Verschuur Renault Clio RS op 7.082
4. Donald Molenaar Renault Clio RS op 7.182
5. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 8.124
6. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 16.113
7. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 17.852
8. John de Vos Renault Mégane op 19.822
9. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 26.449
10. Ben Janbroers Honda Integra R op 33.080

Uitslag achtste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):

1. Duncan Huisman BMW 320i E46 15 ronden in 23:49.974
2. Sandor van Es BMW 320i E46 op 5.082
3. Donald Molenaar Renault Clio RS op 8.837
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 13.953
5. Pim van Riet Renault Mégane op 17.735
6. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 20.359
7. Frans Verschuur Renault Clio RS op 24.269
8. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 29.830
9. Marcel Alderden Renault Clio RS op 29.940
10. Ben Janbroers Honda Integra R op 40.159

Stand Libertel DTCC na de achtste race
(onder voorbehoud):

1. Sandor van Es 115
2. Duncan Huisman 114
3. Tim Coronel 99
4. Donald Molenaar 91
5. Frans Verschuur 84
6. Pim van Riet 80
7.Allard Kalff 69
8. Sebastiaan Bleekemolen 60
9. John de Vos 60
10. Peter van Merksteijn 48

Stand merkenkampioenschap na de achtste race
(onder voorbehoud):
1. BMW 150
2. Renault 137
3. Mitsubishi 129
4. Honda 78
5. Opel 24





Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet