Dutch Touring Car Championship

BMW Dealerteam wederom heerser in Libertel DTCC

Sandor van Es en Duncan Huisman hebben tijdens de Internationale Autoraces op ongekende wijze gedomineerd. De rijders van het JJ Motorsport BMW Dealerteam waren in de trainingen en de races een klasse apart. Het enige smetje op het BMW-blazoen was het technische probleem van Van Es in de tweede race.

Tekst: Roy van der Laan

De trainingen van het Libertel DTCC stemden iedereen die niet tot het JJ Motorsport BMW Dealerteam behoort niet vrolijk. In de eerste training was Duncan Huisman de snelste, gevolgd door Sandor van Es. Tijdens de tweede tijdsessie verdeelden beide BMW-rijders weer de eerste startrij, nu met Sandor op pole. Vanwege hun goede prestaties tijdens de Paasraces, reden de beide coureurs met een ballastgewicht van 50 (Duncan) en 30 kilo. De overige teams hadden dus verwacht, dat zij de BMW's nu goed konden volgen of wellicht voorblijven. Verkeerd gedacht, zo bleek.

Mitsubishi's best of the rest
De Mitsubishi-rijders waren in de eerste training 'best of the rest'. Tim Coronel, Allard Kalff en Paul van Splunteren eisten de plekken drie tot en met vijf voor zich op. Op de plaatsen zes tot en met dertien leek het DTCC wel een 'Renault cup' met achtereenvolgens Pim van Riet (Stokvis Mégane), Phil Bastiaans, Marcel Alderden en Donald Molenaar (allen Renault Clio RS), John de Vos, Frans Verschuur en Sebastiaan en Michael Bleekemolen. Vader en zoon hadden te kampen met een chronisch gebrek aan training: Sebastiaan kreeg pas op vrijdag zijn racemotor (hij overtoerde de motor tijdens zijn startongeluk gedurende de Paasraces), bij Michael ging in zijn eerste rondje op vrijdag de versnellingsbak stuk.
Bij het Renault Dealerteam konden ze ook wel wat meer training gebruiken voor de ontwikkeling van de gloednieuwe Clio's. Molenaar en Verschuur trainden als negende en elfde. "De afgelopen weken zijn we vooral bezig geweest met het herstellen van de schade van Donalds Clio", aldus Frans Verschuur. Donald Molenaar was tijdens de Paasraces betrokken bij het forse startongeval in het DTCC.

In de olie
De tweede tijdtraining werd onderbroken door een code rood-situatie, veroorzaakt door Marcel Alderden die de motor van zijn Kroon Racing Renault Clio RS opblies en op zijn eigen olie uitgleed. Dit was de eerste van een hele serie tegenslagen voor Kroon Racing, het team dat met de twee Clio's op zondag in totaal één ronde ver kwam. Tim Coronel liet ook in de tweede training de derde tijd noteren, zijn mede-Mitsubishi rijders werden echter door de code rood situatie geremd. "Ik had net nieuwe banden laten monteren op het moment dat de training werd stilgelegd", aldus Allard Kalff. Hij zette de zesde tijd, Paul van Splunteren de zevende. Pim van Riet was weer de snelste privateer met de vierde tijd. Molenaar (vijfde) en Verschuur (achtste) waren het 'broodje' om het beleg bestaande uit twee Carisma's.

Negentien auto's
Het startveld telde slechts negentien auto's. Dit is onder meer het gevolg van het terugtrekken van de Honda's Integra R van BPR Competition. Bert Ploeg en Bob Sijthoff hadden tijdens de Paasraces onenigheid met de technische commissie. Ploeg kreeg van de TC op zaterdag een lijst met onregelmatigheden aan de Honda's, maar na de races op Paasmaandag bleken de auto's technisch nog niet te voldoen. Het uiteindelijke gevolg was, dat de Honda's tijdens de Internationale Autoraces ontbraken.

Makkelijke zege
De beide BMW-rijders Sandor van Es en Duncan Huisman pakten bij de start meteen de leiding (Sandor van Duncan). Na twee ronden had het duo met de in 'Williams-kleuren' gespoten BMW's al een voorsprong van drie seconden op derde man Tim Coronel, die enkele keren stuivertje wisselde met zijn teamgenoot Allard Kalff. Sandor en Duncan verruilden ook een keer van plaats, maar Sandor kwam uiteindelijk als eerste over de streep. Achter Tim Coronel, Allard Kalff en Pim van Riet eindigde Sebastiaan Bleekemolen op de zesde plaats.

Wereldstart
'Bleek' junior maakte een wereldstart (van de twaalfde naar de zevende plaats), maar deze was volgens de wedstrijdleiding niet legaal. Volgens de nieuwe regels mag er bij de start pas na de start/finishlijn ingehaald worden, iets waaraan Sebastiaan zich volgens de wedstrijdleiding niet had gehouden. De jongste deelnemer in het Libertel DTCC wist de officials echter van zijn onschuld te overtuigen. "Ik werd er onder meer van beschuldigd Marcel Alderden te vroeg ingehaald te hebben, maar Marcel was helemaal niet van start gegaan!", aldus de uiteindelijk toch als zesde geklasseerde Bleekemolen. Ook Frans Verschuur reed een sterke race, die hem van de elfde naar de zevende plaats bracht. Michael Bleekemolen was minder tevreden. "Ik had echt heel veel onderstuur. Dit bleek door de banden te komen; toen ik voor de tweede race een andere set liet monteren, was de onderstuur weg." Bij Stokvis Racing kwamen de tijden van vorig jaar terug, toen het erepodium volledig 'Stokvis-gekleurd' was. In de Privateers Cup won Pim van Riet, voor John de Vos en Peter van Merksteijn. Dit succes herhaalden zij in de tweede race.

Slijtageslag
De tweede, langere race werd een echte slijtageslag. Michael Bleekemolen had weinig profijt van zijn 'goede' banden, want hij belandde al in de eerste ronde hard in de vangrail. "Ik moest uitwijken voor een van de baan gegleden Mitsubishi, maar Peter van Merksteijn gaf geen ruimte", aldus Michael. Van Merksteijn had op zijn beurt (natuurlijk) een andere lezing. "Bleekemolen moet eens in zijn spiegels kijken", meende hij. Sandor van Es had op zijn beurt weinig lol van zijn plaats op de eerste startrij. In de eerste ronde ging hij met de op dat moment op de tweede plaats liggende Tim Coronel van de baan in de Renaultbocht, later viel hij sterk terug met elektronische problemen. Paul van Splunteren, die in de eerste race geremd werd door een onwillige tweede versnelling, had in de tweede race last van een op drie cilinder lopende Carisma. Over Carisma¹s gesproken: ook Allard Kalff kende weinig geluk. Nadat hij in de race iets was teruggevallen ('ik was iets te gretig bij een inhaalactie, toen moest ik door het gras'), begaf de versnellingsbak van zijn auto het in de laatste ronde, wat gepaard ging met een grote rookwolk. Kalff liet de Carisma uitrollen, maar kwam net voor de streep tot stilstand. Allard sprong uit zijn auto en duwde deze over de streep. Er was achteraf de nodige discussie of dit is toegestaan, maar Kalff kreeg uiteindelijk zijn veertiende plaats en de bijbehorende twee punten.

Moederdagcadeau
Duncan Huisman had op deze moederdag een mooi cadeau voor zijn aanwezige moeder: hij won de tweede race met overmacht. Meteen na de start sloeg hij al een gat, vanzelfsprekend mede met dank aan het uitstapje van Van Es en Coronel. Pim van Riet en Donald Molenaar profiteerden ook van deze actie en kwamen na de eerste ronde als tweede en derde door. Donald zou Pim later met veel moeite verschalken en eindigde daarmee op een fraaie tweede plaats. Achter Pim van Riet zag Coronel toch nog als vierde de finish. In tegenstelling tot vorig jaar, toen Allard Kalff duidelijk de kampioenskandidaat van Mitsubishi was, lijkt deze rol nu door Coronel te worden ingenomen.

Uitslag derde race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es BMW 320i E46 8 ronden in 15:34.864
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 0.111
3. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 6.208
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 8.485
5. Pim van Riet Renault Mégane op 9.621
6. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 13.734
7. Frans Verschuur Renault Clio RS op 14.377
8. Donald Molenaar Renault Clio RS op 14.778
9. John de Vos Renault Mégane op 15.756
10. Paul van Splunteren Mitsubishi Carisma GDI op 16.493

Uitslag vierde race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 13 ronden in 25:23.284
2. Donald Molenaar Renault Clio RS op 9.683
3. Pim van Riet Renault Mégane op 9.973
4. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 14.147
5. Frans Verschuur Renault Clio RS op 21.319
6. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 22.886
7. John de Vos Renault Mégane op 25.145
8. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 41.985
9. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 45.553
10. Ben Janbroers Honda Integra R op 46.527

Stand Libertel DTCC na vier races (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman 78
2. Sandor van Es 59
3. Tim Coronel 50
4. Donald Molenaar 43
5. Pim van Riet 40
6. Frans Verschuur 39
7. Sebastiaan Bleekemolen 35
8. John de Vos 35
9. Peter van Merksteijn 24
10. Allard Kalff 22

Stand Libertel DTCC Merkenkampioenschap na vier races (onder voorbehoud):
1. BMW 80
2. Renault 66
3. Mitsubishi 62
4. Honda 26
5. Opel 13
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet