Dutch Touring Car Championship

DTCC: BMW-rijders zetten hegemonie voort

Vorig jaar won Cor Euser de titel in het Libertel DTCC achter het stuur van zijn Carly Motors BMW 320i E46. Dit seizoen trekken Duncan Huisman en Sandor van Es de BMW-kar. Beiden wonnen een race tijdens de Paasraces op het Circuit Park Zandvoort, daarmee de successen van 1999 voortzettend. Team Bleekemolen debuteerde in het Libertel DTCC met twee prima derde plaatsen.

Tekst: Roy van der Laan

De trainingen werden onder wisselende weersomstandigheden verreden. De eerste kwalificatie viel letterlijk in het water. Donald Molenaar was verrassend de snelste met de nieuwe Renault Clio RS van het Renault Dealerteam, Duncan Huisman nestelde zich minder opzienbarend op de andere plaats op de eerste startrij. Jubilaris Michael Bleekemolen (bezig met zijn dertigste autosportseizoen) debuteerde in het Libertel DTCC met de derde trainingstijd. Allard Kalff bevond zich zoals verwacht in de voorste gelederen met de vierde trainingstijd met zijn Mitsubishi Carisma GDI. De wat grieperige Sebastiaan Bleekemolen ("ik was donderdag te ziek om te rijden") reed voor de eerste keer in de regen met zijn Renault Mégane en wist zich toch als vijfde te kwalificeren.

Ontevreden
Niet iedereen was blij. Paul van Splunteren (Team Trium Mitsubishi) maakte een mistige training mee. "Mijn ramen besloegen doordat via een gaatje in mijn auto water binnenkwam", vertelde hij. Het resultaat: de negende startpositie. De Stokvis Boys Pim van Riet (achtste) en John de Vos (twaalfde) werden geremd door een verkeerde (droog weer) afstelling. Tim Coronel kwam niet verder dan plaats veertien: de accu in zijn Mitsubishi Carisma GDI hield het voor gezien.

Gewichtig probleem
De tweede training eindigde aanvankelijk in een eerste startrij voor Duncan Huisman (pole met zijn BMW 320i E46) en Tim Coronel. Ook de tweede rij werd gedeeld door BMW en Mitsubishi met Sandor van Es als derde en Paul van Splunteren als vierde. De Mitsubishi's van Tim en Paul bleken tijdens de technische keuring echter te licht. De auto van Tim liet de weegschaal drie kilo te weinig uitslaan, bij de Carisma van Paul was het vijf kilo. "We hebben de auto's 's morgens gewogen met regenbanden en zwaardere wielen", verklaarde teammanager en preparateur Peter van Erp. "'s Middags hebben we voorafgaande aan de droge training slicks gemonteerd op lichtere wielen. Dit is de oorzaak van het probleem, we hebben geen extra gewicht toegevoegd." Van Erp gaf volmondig toe, dat een dergelijke fout niet voor mag komen. "Dit is niet goed te praten." Coronel en Van Splunteren moesten dus achteraan starten. Allard Kalff schoof hierdoor op naar de derde plaats, voor vader en zoon Bleekemolen (vier en vijf).

Zwaar weekeinde
Het voordeel van de Paasraces is, dat iedereen op zondag even kan uitrusten na de trainingen en zich mentaal kan voorbereiden op de maandag. Dat gold echter niet voor iedereen. Formule 1 pitreporter Allard Kalff reisde meteen na de tijdtrainingen op zaterdag naar Engeland om verslag te doen van de Grand Prix. Duncan Huisman reed op hetzelfde circuit van Silverstone in de Porsche Super Cup.

Sprintrace
De start van de eerste race was voor Duncan Huisman, gevolgd door Molenaar, Kalff en Sebastiaan Bleekemolen. Huisman liep al snel weg bij de rest van het veld; in de derde ronde reed hij de snelste ronde van de race. Donald Molenaar reed met de kersverse Renault Clio onbedreigd op de tweede plaats. Achter dit tweetal werd er fel gestreden. Sebastiaan Bleekemolen drong aan bij Allard Kalff, na twee ronden zag hij kans om de Zandvoortse Carisma-rijder te passeren. Voor Kalff werd het een race om vlug te vergeten. Na een forse aanrijding viel hij terug, om de race uiteindelijk als negende te eindigen. Pikant detail is, dat de beide rijders van Team Marlboro Mitsubishi elkaar raakten op het moment dat Allard terugviel en Tim zich naar voren vocht. Sebastiaan wist de race als derde te besluiten. Hij stond onder zware druk van Sandor van Es, die in een duel zonder trekken en duwen (wie had wat anders verwacht van Sandor) de Renault niet kon verschalken.

Stokvis-rijders beste privateers
Pim van Riet (vijfde) eindigde als eerste privateer, gevolgd door zijn teamgenoot John de Vos (achtste algemeen). Bert Ploeg kreeg de beker voor de derde plaats, maar de Honda-rijder moest deze later inleveren toen zijn auto evenals de Honda van teamgenoot Bob Sijthoff niet door de technische keuring kwam. Slechts veertien auto's haalden de finish. Jan-Joris Verheul zag de oliedrukmeter opeens terugschieten naar nul en hield het wijselijk voor gezien. Het probleem was dusdanig, dat de 'junior rijder' van het JJ Motorsport BMW Dealerteam de tweede race moest missen.

Geen remdruk
Michael Bleekemolen merkte bij het aanremmen voor de Tarzanbocht tot zijn schrik dat hij totaal geen remdruk meer had. Gelukkig (voor Michael) reed Ben Janbroers aan zijn zijde; de Honda van de privateer remde de Renault fors af. Beide auto's raakten flink beschadigd, maar waren bij de tweede race wel weer van de partij.

BMW overheersing
Het weekeinde eindigde voor Allard Kalff in een complete deceptie toen hij zijn Mitsubishi in de opwarmronde van de tweede race langs de kant moest parkeren met elektronische problemen. "Ieder jaar heb ik wel een slecht weekeinde", reageerde hij later. "Vorig jaar was het tijdens de races op Assen, dit seizoen is het tijdens de Paasraces." Luttele seconden nadat het startlicht op groen ging, ging het helemaal mis met Donald Molenaar en Sebastiaan Bleekemolen. In het gedrang op weg naar de Tarzanbocht kwamen de coureurs hardhandig in aanraking met elkaar en met de vangrail. Hun race was hiermee voorbij. Frans Verschuur was ook bij het ongeval betrokken. Hij bezocht met een aanlopende band de pits en zag uiteindelijk kans om nog als zevende te eindigen. Dit was mede mogelijk dankzij de komst van de safety car gedurende enkele ronden. De wedstrijd eindigde in een complete 'walk over' voor het BMW Dealerteam. Duncan Huisman leek te winnen, tot hij in de slotfase te maken kreeg met het verlies van enkele versnellingen. Sandor van Es nam de leiding over en won, voor Huisman.

Routinier geeft raceles
Zeer fraai was het rondenlange duel om de derde plaats, met Michael Bleekemolen die de Mitsubishi Carisma GDI van Tim Coronel levensgroot in zijn achteruitkijkspiegel zag. Routinier Michael liet zich niet gek maken in het faire duel en tekende daarmee voor de tweede podiumplaats van Team Bleekemolen in het Libertel DTCC. Na afloop was Michael echter zowel kwaad als blij. "Het was echt ongelooflijk wat er bij de start gebeurde", meende de rijder van wie iedereen verwacht dat hij alles al heeft meegemaakt en dus nergens meer verbaasd van opkijkt. "Ik kan mij heel kwaad maken over rijders die hun auto overal vol tussen beuken bij de start. Ik heb in mijn carrière al genoeg heftige ongelukken zien gebeuren met de start." Ongetwijfeld schrok Michael extra hard, omdat het zijn zoon was die hij met een forse klap in de vangrail zag verdwijnen.

Ballastgewicht
Het weekeinde eindigde concluderend op dezelfde manier als het eerste race-weekeinde van vorig jaar, toen Cor Euser de tegenstanders zoek reed. Duncan, Sandor en Carly gaan echter nog een zwaar seizoen tegemoet. De Clio's lieten in hun eerste races al zien dat ze veel potentie hebben. Voor teams als Stokvis Racing en Team Bleekemolen, die met de zo goed als uitontwikkelde Mégane rijden, is er het geluk van de ballastgewichten die voor de volgende races in de BMW's van Huisman en Van Es worden aangebracht. Met de Mitsubishi's gaat het ook wel lukken. Allard heeft zijn jaarlijkse pechweekeinde immers al achter de rug.

Uitslag eerste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 8 ronden in 15:35.010
2. Donald Molenaar Renault Clio RS op 9.220
3. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 10.740
4. Sandor van Es BMW 320i E46 op 10.870
5. Pim van Riet Renault Mégane op 16.641
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 20.662
7. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 21.055
8. John de Vos Renault Mégane op 24.572
9. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 25.599
10. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 30.467

Uitslag tweede race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es BMW 320i E46 13 ronden in 26:27.616
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 3.270
3. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 20.095
4. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 20.689
5. John de Vos Renault Mégane op 23.446
6. Paul van Splunteren Mitsubishi Carisma GDI op 24.090
7. Frans Verschuur Renault Clio RS op 36.449
8. Ben Janbroers Honda Integra R op 37.866
9. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 39.740
10. Ron Braspenning BMW 320i E46 op 55.616

Stand Libertel DTCC na twee races (onder voorbehoud)
1. Duncan Huisman 39
2. Sandor van Es 34
3. Tim Coronel 22
4. John de Vos 19
5. Frans Verschuur 19
6. Donald Molenaar 18
7. Michael Bleekemolen 15
8. Sebastiaan Bleekemolen 15
9. Pim van Riet 14
10. Peter van Merksteijn 13
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet