Renault Mégane Trophy

Renault Mégane Trophy: Eindelijk winst voor Marcel Kesseler

Normaal zijn het de Méganes die voor crashes, Safety Car-situaties en blik- en andere schade zorgen. Maar tijdens de Paasraces lieten de rijders van de Renault merkencup zien dat zij zich ook netjes kunnen gedragen. Althans, in vergelijking met de andere klassen. Echt schadevrij was de openingsronde op het Circuit Park Zandvoort, die door zevendejaars Renault-rijder Marcel Kesseler uit Nijmegen werd gewonnen, niet.

Tekst : Hans van der Klis

Waar de andere races vaak al tijdens de eerste ronde een 'code geel' of zelfs nog erger kregen, ging de eerste race om de Fly You Renault Mégane Trophy relatief rustig van start. In de tweede ronde werd weliswaar Jeroen Reijntjes dwars gezet door Bert Ploeg, maar voor het overige hielden de Renault-rijders zich rustig. Opvallend, want meestal zorgt deze klasse ervoor dat de mensen die naar Zandvoort afreizen voor een paar grote klappers aan hun trekken komen. De van pole position gestarte Marcel Kesseler, die al voor het zevende jaar actief is in de Renault merkenklasse, kon daardoor relatief rustig een gat slaan met de concurrentie. Daarbij werd hij wel enigszins geholpen door de bakkeleiende Bert Ploeg en Jeroen Reijntjes, die het elkaar knap lastig maakten. Toen Reijntjes eenmaal dwars was gegaan, nam Dennis Nieuwenhuis diens rol met verve over. Hugo Charles kon daardoor de tweede plaats overnemen, met voormalig WK-motorcoureur Loek Bodelier en Fred Hehl in zijn spoor. Een interessant ploegje, want tijdens de kwalificatie hadden Bodelier, Charles en Reijntjes het ook al met elkaar aan de stok gehad toen Bodelier de twee hinderde in hun snelle ronde. Op de gladde baan -'s ochtends had een van de Arcobaleno's een mooi oliespoor op de ideale lijn achtergelaten - bleken veel coureurs het moeilijk te hebben om op de baan te blijven. In de vijfde ronde schoof Martin de Kleijn naast het asfalt en hij was gedurende de race zeker niet de enige. In diezelfde ronde passeerde Bodelier Charles en nam de tweede plaats over. "Ik had last van overstuur", zei Charles na de race. "Ik moest hem wel laten gaan."

In de staart van de top tien was op dat moment nog veel meer te beleven. Nadat Frank Scholten, Mental Theo en X. Vriend het elkaar al een tijdje flink lastig maakten, probeerde Evert Kroon achterop het circuit of de Méganes ook met zijn vieren tegelijk door de bocht kunnen. Het antwoord op die vraag moet ontkennend luiden, met als gevolg dat Mental Theo en Vriend van de baan schoven. Kroon zelf kon als gevolg van zijn inhaalmanoeuvre een paar bochten later ook zijn helm afgespen. De vangrail is de stille getuige dat hij daar niet echt blij mee was.

Françoise Loogman zorgde voor spanning tegen het einde van de race
Het leek wel of Kesseler vleugels had. In deze fase had hij al een gat van zo'n drie tot vier seconden opgebouwd. Achter hem volgden Bodelier (de eerste junior), Charles, Ploeg, Nieuwenhuis en Francoise Loogman. Vooral die laatste twee vochten een mooi duel uit, waarbij uiteindelijk de van de dertiende positie gestarte Loogman aan het langste einde trok. Zij werd vijfde. In de uiteindelijke klassering moest Nieuwenhuis bovendien nog Hehl voor laten gaan. Frank Scholten, de tweede junior Manfred Bavelaar en Eudard Peters maakten de top tien vol. De laatste plaats op het podium, die voor de derde junior, was voor Joan Straatman.

Het niveau blijft hoog, ondanks het vertrek van de azen Van Riet en De Vos
Dat een aantal Mégane-rijders (John de Vos, Pim van Riet) dit jaar de overstap naar het DTCC heeft gemaakt, zal ongetwijfeld zijn invloed hebben gehad op het verloop van de race. Maar gezien de moeite die de ervaren Bert Ploeg had om zich staande te houden tussen de nieuwe garde, lijkt het er niet op dat de klasse veel aan kwaliteit heeft ingeboet. Eindelijk een overwinning voor Kesseler dus. De Nijmegenaar had niet verwacht dat hij zijn voorsprong kon vasthouden, omdat hij problemen had met de benzinetoevoer. "Daardoor moest ik de Mégane in de Mitsubishi-bocht in een hogere versnelling laten staan. Daardoor had ik er geen last meer van, maar het was natuurlijk niet ideaal." De uitslag van Bodelier was minstens even verrassend. Vorig jaar haalde de voormalige motorcoureur uit Rosmalen vaker de finish niet dan wel. Daarom had hij zich dit jaar voorgenomen vooral veel races uit te rijden. In de eerste de beste race kon hij daar meteen de vruchten van plukken: de tweede plaats algemeen en de eerste plaats in de Michelin Renault Junior Cup. Het is lang geleden dat een junior zo ver vooraan finishte.

Uitslag van de eerste race van de Fly You Renault Elf Mégane Trophy:
1. Marcel Kesseler (Nijmegen) 12 ronden in 24'26"386;
2. Loek Bodelier (Rosmalen) op 2"165;
3. Hugo Charles (Echt) op 2"893;
4. Bert Ploeg (Noordwijk) op 3"336;
5. Francoise Loogman (Badhoevedorp) op 12"123;
6. Fred Hehl (Zandvoort) op 13"163

Uitslag van de Michelin Renault Junior Cup:
1. Loek Bodelier (Rosmalen)12 ronden in 24'28"551;
2. Manfred Bavelaar (Delft) in 24'48"889;
3. Joan Straatman (Doetinchem) in 24'58"625;
4. Danny van Hal (Dui) in 24'58"871;
5. Ronald Barten (Maasdijk) in 25'00"852;
6. Simon Frederiks (Beuningen) in 25'01"500

Stand van de Fly You Renault Elf Mégane Trophy na 1 race:
1. Marcel Kesseler 21;
2. Loek Bodelier 17;
3. Hugo Charles 16;
4. Bert Ploeg 13;
5. Francoise Loogman 11;
6. Fred Hehl 10

Stand van de Michelin Renault Junior Cup na 1 race:
1. Loek Bodelier 10;
2. Manfred Bavelaar 7;
3. Joan Straatman 5;
4. Danny van Hal 4;
5. Ronald Barten 3;
6. Simon Frederiks 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet