Renault Mégane Trophy

Renault Mégane Trophy: Phil Bastiaans wint belangrijkste wedstrijd van het seizoen

De suprematie van het Stokvis-team is gebroken. Limburger Phil Bastiaans heeft de Stokvis-toppers Pim van Riet en John de Vos na een flink aantal zeges eindelijk het nakijken kunnen geven. Bastiaans schreef dé race van het seizoen op zijn naam. Hoewel de regen in eerste instantie spelbreker was van een mooie start, bleek het hemelwater later een rustgevende werking te hebben. De hectische taferelen, die zo kenmerkend zijn voor de franse merkenklasse, werden ditmaal ingegeven door de profieloze banden waarmee alle deelnemers in eerste instantie aan de start verschenen.

Tekst: Armin Wirtz

Wet Race
De wedstrijd was nog geen ronde onderweg of de eerste coureurs vlogen door de toenemende regen van de baan. Vooral voor het publiek was de pirouette en koprol van Rintje Ritsma het meest tot de verbeelding sprekend. Doordat Simon Frederiks midden op de baan tot stilstand kwam en Dennis van Nieuwenhuizen met een ambulance afgevoerd moest worden, werd de wedstrijd, na een safetycar-situatie, door een code rood stilgelegd. De mannen in de wedstrijdtoren lieten een aantal scenario's de revue passeren voordat werd besloten de wedstrijd tot een officiële WET RACE te bestempelen. Alle teams mochten, voor de hoofdtribune, de auto's van profielbanden voorzien. Dit nam enige tijd in beslag. Ondertussen besloot de wedstrijdleiding dat de wedstrijd opnieuw gestart zou worden, met de originele startplaatsen.

Regen
De herstart verliep bijzonder rustig. De regen had nu een welhaast zalvende werking op de rijders. Vreemde ongelukken bleven uit. Er ontwikkelde zich een mooie race, waarbij vooral de strijd in de tweede groep zeer aantrekkelijk was. Pim van Riet startte zeer goed en remde voor de Tarzanbocht op een tactische wijze die teamgenoot John de Vos voorbij Phil Bastiaans moest brengen. De opzet mislukte jammerlijk. Bastiaans was nu helemaal gebrand om een goede prestatie neer te zetten. In de eerste ronde verschalkte Bastiaans Pim van Riet op eenvoudige wijze, alsof Van Riet wilde zeggen: 'ga maar, je kampioenschapskansen zijn toch nihil.' Bastiaans, Van Riet en John de Vos sloegen snel een gat naar de rest van het veld. De topdrie die het hele seizoen al de toon zet, liet zich weer van zijn beste kant zien. Bastiaans maakte zich vervolgens uit de voeten bij de Stokvis-coureurs. Bij de derde doorkomst had de Limburger al een voorsprong van ruim twee seconden. John de Vos bleek, zoals vaker dit seizoen, snellere rondetijden te klokken dan zijn teamgenoot. De Vos kon uiteindelijk Van Riet passeren en wist als tweede achter Bastiaans de finishlijn te passeren. Pim van Riet, nog niet helemaal bekomen van zijn optreden in het DTTC, bezette de derde podiumplaats.

Tweede groep
De strijd in de tweede groep was spannender dan de status quo-situatie in de kopgroep. Er was sprake van veelvuldig stuivertje wisselen. Met name vader en zoon Bleekemolen, Jacky van der Ende, Francoise Loogman en Marcel Kesseler gaven hun visitekaartje af.
Vooral Jacky van der Ende liet zich gelden door vanaf een twaalfde startplaats naar een vijfde stek op te rukken. Het ontlokte bij de 'kenners' de opmerking dat Van der Ende zeer veel klasse in huis heeft en eigenlijk in de top van een formule-klasse behoort op te treden. Opvallend waren eveneens de optredens van Marcel Kesseler en Francoise Loogman. De Nijmegenaar weet gedurende de race altijd een geweldige opmars te maken, maar valt voor het passeren van de meet helaas steeds weer terug. De enige dame uit het veld stond eveneens haar 'mannetje'. Zij ging felle gevechten niet uit de weg. Loogman boekte uiteindelijk haar beste seizoenresultaat met een zesde plaats.

Herstart
Winnaar Phil Bastiaans: "Na de Formule 3-race lag er veel rubber op de baan. Vermengd met het regenwater was de baan net een natte spiegel." Na overleg met de rest van de rijders -het publiek beantwoordde de bijeenkomst met luid gejuich- werd besloten om de race stil te leggen. "De herstart van de nieuwe race was voor mij een geschenk; ik zou tijdens de eerste start namelijk een tijdstraf van tien seconden voor een pikstart hebben gekregen. Ik ben zeer content met deze overwinning, het is tenslotte de belangrijkste race van het seizoen. De aanluiting met de auto's van het Stokvis-team is bijna gerealiseerd. We komen nog steeds ongeveer 0,2 seconde tekort, maar het gaatje wordt steeds kleiner. Toch mis ik, door mijn optredens bij de Clio's, behalve sommige wedstrijden ook het ritme om echt voor het kampioenschap te gaan. Deze overwinning maakt nu al het hele seizoen goed."

Junior Cup
De podiumplaatsen voor de Michelin Junior Cup werden ditmaal bezet door Hans Dekker, Frank Scholten en Manfred Bavelaar. Dekker, die met drie gekneusde ribben zijn race reed, was bijzonder content met zijn prestatie: "Ik ben erop gebrand om dit seizoen de Junior Cup op mijn naam te schrijven. Deze zege geeft weer vleugels. De herstart was zeer gunstig voor mij. Ik lag in eerste instantie namelijk op een twintigste positie. De strijd in de groep achter de kopgroep verliep op het scherpst van de snede. Het gevecht met Frank Scholten om de winst in de Junior Cup was spannend en fair. De zege is bijzonder bevredigend omdat wij als klein team bewijzen ook aansprekende resultaten te kunnen boeken."

Uitslag van de vierde race van de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy:
1. Phil Bastiaans (Maastricht) 10 ronden in 22"03"469;
2. John de Vos (Enspijk) op 1"928;
3. Pim van Riet (Zwaanshoek) op 18"692;
4. Sebastiaan Bleekemolen (Aerdenhout) op 22"554;
5. Jacky van der Ende (Maasdijk) op 22"698;
6. Francoise Loogman (Badhoevedorp) op 22"700

Uitslag van de Michelin Renault Junior Cup:
1. Hans Dekker (Ouderkerk a/d IJssel) in 22"27"868;
2. Frank Scholten (Nederasselt) in 22"28"271;
3. Manfred Bavelaar (Delft) in 22"36"613

Stand van de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy na vier races:
1. John de Vos 73;
2. Pim van Riet 66;
3. Hugo Charles (Echt) 46;
4/5 Francoise Loogman en Phil Bastiaans 35;
6. Jacky van der Ende 31

Stand van de Michelin Renault Junior Cup na vier races:
1. Rembert Berg (Delft) 21;
2. Hans Dekker 19;
3. Roy van der Weijden (Eindhoven) 17
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet