Dutch Touring Car Championship

DTCC: Cor Euser op weg naar de titel

Cor Euser heeft keihard toegeslagen tijdens de beide races van het Libertel DTCC, verreden tijdens de Internationale Autoraces op het Circuit Park Zandvoort. Euser won de beide wedstrijden met zijn door Carly Motors geprepareerde BMW 320i E46, met nog twee races te gaan op 17 oktober leidt de snelle Brabander nu met een voorsprong van achttien punten op tweede man Frans Verschuur.

Tekst: Roy van der Laan

Training
De beide trainingen werden gedomineerd door Tim Coronel en zijn Mitsubishi Carisma GDI. Sandor van Es, die weer een door Carly Motors geprepareerde BMW 320i E46 bestuurde, zette zijn auto twee keer op de tweede startpositie. Van de rijders die in de bovenste regionen van het klassement te vinden zijn, presteerde Cor Euser als beste met twee derde plaatsen. Ook Allard Kalff zat er goed bij met een vierde (tweede training) en zesde trainingstijd.
De grote verliezers heetten klassementsaanvoerder Donald Molenaar (tiende en elfde tijd), Rob Karst (tiende en twaalfde) en Frans Verschuur (elfde en achtste).
Hans Ambaum zat er prima bij met de vijfde startpositie in de eerste race.

Afspraak
Cor Euser nam bij de start van de eerste race meteen de tweede plaats over van Sandor van Es. "Cor is de titelkandidaat, ik had daarom een afspraak met hem dat ik geen punten van hem af zou snoepen", aldus Sandor na de race. "Bij de start was alles meteen opgelost doordat Euser een betere start had dan ik."
Aan het einde van de eerste ronde nam Euser op het rechte stuk ogenschijnlijk eenvoudig de koppositie over van Tim Coronel. De Mitsubishi-rijder stond de rest van de race onder zware druk van Sandor van Es, die in de bochten sneller was dan Coronel maar geen kans zag om hem te passeren. Dit kwam omdat Tim op de rechte gedeelten een hogere snelheid wist te ontwikkelen. Sandor, die niet bekend staat als een rijder die zijn zin een keer 'doordrukt', moest daardoor genoegen nemen met de derde plaats.

Prima race Ambaum
Hans Ambaum pakte bij de start meteen de vierde plaats door de met terminale problemen aan zijn Renault kampende Marcel Alderden te passeren. De rijder van Braspenning Racing drong de hele race aan bij Sandor van Es, tegelijkertijd verdedigde hij zijn positie tegen de aandringende Allard Kalff. De best geklasseerde rijder van het Dutch Carisma Racing Team verloor tijdens de wedstrijd zijn vijfde plaats aan Frans Verschuur, die een mooie inhaalrace reed waarvan Toon van de Haterd het eerste slachtoffer werd.
Voor winnaar Cor Euser was de zege een mooie bekroning van een marathon-weekeinde. Euser reed in de nacht van zaterdag op zondag de nodige uren met zijn Marcos tijdens de 24 uren van Zolder!

Wederom Cor
De tweede race was deels een herhaling van de eerste wedstrijd. Ook nu vertrok Tim Coronel vanaf de pole position, ook deze keer nam Cor Euser de kop over. De BMW-rijder deed er nu alleen enkele ronden langer over voor hij Coronel bij het aanremmen voor de Tarzanbocht passeerde. Door dit resultaat sloeg Euser in de beide voorlaatste races een fors gat met de achtervolgers. Met nog twee races te gaan op 17 oktober leidt Cor met een voorsprong van achttien punten op tweede man Frans Verschuur. Voor Sandor van Es eindigde deze race in een grote teleurstelling. Sandor viel, gelegen op de derde plaats, uit met een defecte versnellingsbak. Allard Kalff kreeg de overgebleven podiumpositie hiermee in de schoot geworpen, maar hij zag geen kans om in het verloop van de race de sterk rijdende Bert Ploeg achter zijn Mitsubishi Carisma GDI te houden. Ploeg beëindigde de race als derde, een prima prestatie van de privateer met zijn BMW 320i E36. "Ik rijd vanaf deze race met een versnellingsbak met rechte vertanding, dat scheelt een halve tot een volle seconde ten opzichte van de standaard versnellingsbak waar ik tot nu toe mee reed", aldus de tevreden Bert Ploeg.

Kapot
Na zijn fraaie overwinning op het circuit van Assen, vielen de prestaties van Toon van de Haterd dit keer tegen. Toon, die op zaterdag zijn 40ste verjaardag vierde, merkte op vrijdag al dat de motor minder vermogen afgaf dan normaal. Hij moest zich daarom tevreden stellen met twee zevende startplaatsen. Op zondag kreeg hij opeens te kampen met forse temperatuurproblemen. "In de eerste race liep de temperatuur van het water en de olie al hoog op, maar ik zag desondanks kans om de race als achtste te beëindigen", vertelde de transportondernemer. "In de tweede race was het na zeven ronden afgelopen; de motor was oververhit."

Tevreden
Hans de Groot, die in de eerste race met een zestiende plaats net naast de punten greep en in de tweede race in de grindbak belandde, was desondanks tevreden over het verloop van het weekeinde. "Sportief was het geen succes, maar we hadden dit weekeinde enkele potentiële sponsors over de vloer die zeer enthousiast zijn. We hebben al afspraken gemaakt om te praten over volgend seizoen", aldus de teameigenaar. Ook Janneke van Muijen (PR Honda Nederland) behoorde weer tot de gasten van het team.

Problemen
Terwijl zijn teamgenoot een keer op het podium stond, moest Duncan Huisman genoegen nemen met de dertiende (eerste race) en elfde positie. "De wegligging van mijn BMW is super", aldus het lid van het JJ Motorsport/Ekris BMW Team. "Wat de bochtensnelheden betreft, behoor ik tot de snelsten. We komen echter snelheid in de rechte lijn tekort. Het rare is, dat dit niet 'gewoon' een gevolg is van te weinig vermogen. We hebben met een motor van Carly Motors gereden, dat maakte qua rondetijd weinig tot geen verschil. De motoren van Kok Motorsport zijn dus goed, ze leveren voldoende vermogen. Het is nu dus de vraag, waarom onze auto's het tempo niet kunnen bijhouden."

Uitslag tiende race
1. Cor Euser BMW 320i E46 8 ronden in 15:41.401
2. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 4.344
3. Sandor van Es BMW 320i E46 op 4.577
4. Hans Ambaum BMW 320i Coupe op 5.081
5. Frans Verschuur Renault Mégane op 5.697
6. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 6.332
7. Bert Ploeg BMW 320i op 7.120
8. Toon v.d.Haterd Honda Integra R op 8.151
9. Rob Karst Honda Integra R op 8.820
10.Donald Molenaar Renault Mégane op 12.869

Uitslag elfde race
1. Cor Euser BMW 320i E46 13 ronden in 25:35.967
2. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 1.231
3. Bert Ploeg BMW 320i op 2.599
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 6.335
5. Frans Verschuur Renault Mégane op 8.780
6. Donald Molenaar Renault Mégane op 9.552
7. Marcel Alderden Renault Mégane op 9.690
8. Hans Ambaum BMW 320i Coupe op 11.892
9. Rob Karst Honda Integra R op 15.667
10.Ron Braspenning BMW 320i E46 op 17.735

Stand Libertel DTCC na de elfde race (onder voorbehoud):
1. Cor Euser 146
2. Frans Verschuur 128
3. Donald Molenaar 127
4. Allard Kalff 123
5. Rob Karst 119
6. Tim Coronel 118
7. Marcel Alderden 103
8. Pim van Riet 94
9. Bert Ploeg 61
10.Duncan Huisman 61
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet